Avatar billede georges Praktikant
24. december 2010 - 01:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Bærbar computer, Acer. Problemer med batteriet.

Hej
Jeg har et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med.

For et par timer siden sad jeg og arbejdede på min laptop uden strømforsyning. Batteriet var halvfyldt, men pludselig ud af ingenting slukker computeren. Jeg prøver at tænde den igen men det er ikke muligt.
Jeg prøver derefter at sætte strømstikket til, og det er nu muligt at tænde computeren igen og arbejde på den normalt.

Problemet er bare, at nu kan jeg ikke få computeren til at genoplade. Når jeg holder musen henover strømikonet står der, at batteriet er på 53%, men at den ikke er igang med at oplade. Dette kan jeg se er korrekt, da computeren ikke lyser som normalt når stikket sidder i. Men hiver jeg stikket ud dør computeren med det samme som om der ikke var noget batteri i computeren.

Min første tanke er, at batteriet er gået itu. Men hvis batteriet var gået itu tænker jeg, at der ikke ville stå at det var 53% opladet.
Min anden tanke var så, at jeg må have pillet ved en indstilling der har slået batteriet fra. Det kan jeg dog bare ikke få til at passe, da jeg sad og skrev i word første gang computeren døde.

Er der nogen der har et bud på hvad problemet er og måske også hvad løsningen kan være?

Julehilsner
Georges
Avatar billede Slettet bruger
24. december 2010 - 08:10 #1
ja, jeg tror ikke på at det batteri er iorden.
Avatar billede Manteuffelstr Nybegynder
24. december 2010 - 10:10 #2
Hej Georges

Dit batteri er helt sikkert død.

Vil du have praktisk sikkerhed herfor kan du prøve, at låne en kammerats kompatible batteri og sætte dette i.

Ellers vil jeg finde mit 8 cifrede MSN nummer frem og søge efter et nyt batteri på bærbar.com, batteribyen.dk eller batterystore.dk.

Batterier har generelt kun 6 måneders garanti fra producenten, uanset om den bærbar er købt med 2-3 års garanti fra ny. Ved ikke hvor gammelt dit batteri er, men årsagen til den korte garanti er naturligvis, at batterier ikke er synderligt holdbare.

God Jul
Avatar billede georges Praktikant
25. december 2010 - 19:16 #3
Hej Manteuffelstr og mange tak for svaret.

Du har sikkert en pointe i, at batteriet er dødt. Men hvis det er tilfældet, hvordan kan det så være computeren stadig kan genkende batteriet?
Som nævnt står mit batteri stadig på 52%, det oplader bare ikke. Og når jeg tager batteriet ud af maskinen skrives der at det ikke er tilsluttet, men computeren udelukkende kører på strøm!?

Hvor finder jeg det pågældende MSN nummer?
Avatar billede Manteuffelstr Nybegynder
26. december 2010 - 12:00 #4
Det essentielle i nærværende er, at konstatere om der vitterligt er tale om en hardware fejl kontra en software fejl.

Hardware: En praktisk test vil kunne afgøre om batteriet oplader eller ej og evt. om det har en "levetid" som du kan leve med. Er batteriet dog først begyndt at "gå", vil det sandsynligvis ikke varer længe inden du skal ud og købe et nyt.

Software: Du kunne evt. gendanne fabriksindstillingerne ved de medfølgende cd'er (ikke kun gensindstallere windows) og efterfølgende opdatere dine drivere - du kan finde de nyeste på producentens hjemmeside. Dette kunne måske løse problemet, men fra dit første indlæg lyder dette meget usandsynligt.

Jeg kan desværre ikke sige dig, hvorfor batteriet opfører sig præcis således som det gør :)

MSN nummeret skulle stå (med meget småt) på selve batteriet. Kan du ikke finde dette kan du evt. brug et MD nummer (4-5 cifre) eller du kan søge på computerens MSN nummer, der står under bunden, og derigennem finde det tilhørende batteri. Formodenligt tillige på producentens hjemmeside.

Håber det lykkes
Avatar billede georges Praktikant
26. december 2010 - 12:36 #5
Mange tak, det ender nok med jeg køber et nyt batteri :)
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2010 - 15:56 #6
Hvis du køber et nyt batteri er det jo ikke i orden, præcis som jeg skrev.. :)    ihvertfald hvis problemet på magisk vis forsvinder.

Hvorfor giver du point før du har fundet 100 ud af hvad der er gældende ?

Og det med garantien passer bare ikke, hvis batteriet er defekt skal forretningen selvfølgelig bytte det.
Avatar billede Manteuffelstr Nybegynder
26. december 2010 - 16:18 #7
:) "ja, jeg tror ikke på at det batteri er iorden" :)

Et rimelig begrænset svar - om end nok korrekt, så ikke synderligt løsningsorienteret ;)

Enkelte batteriproducenter eller deres samarbejdspartnere tilbyder op til 12 måneders garanti på batterier. Og nægter at bytte dem hvis man reklamerer. Man har dog som altid (med ikke-forbrugsvare som olie og brød) sine 24 måneders reklamationaret og vinder helt sikkert en sag hvis man orker at køre en..

Nogle forhandlere/producenter er dog venligere end andre - heldigvis :)