Avatar billede duranarve Nybegynder
26. december 2010 - 17:49 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til MSI Wind Netbook - Win XP kan ikke starte op

Hej! Skulle give min datter en netbook i julegave og sad så lille juleaften og lagde sidste hånd på værket ift nogle spil, der skulle ligges ind. Pludselig gik den i "sort", og siden da har jeg ikke kunnet komme ind på den. Når jeg tænder den, kommer der nærmest kun et skrivebordsbillede, uden ikoner eller andet - og ligegyldigt hvad jeg trykker på sker der intet.
Hvis jeg så prøver at gå ind i bios, er der stort set ingen muligheder for at ændre på noget, ville gerne lave en ny installation af XP fra usb (da den ikke har dvd-rom drev, men muligheden for at gøre dette, er ikke mulig. Hvis jeg så går ind i Boot menuen under opstart, og vælger usb nøgle, ja så sker der heller ingen ting.
Skal siges at den oprindelig var født med Linux, som jeg så skiftede ud med en "trimmet XP", og den fungerede fint de første par uger, altså lige indtil den skulle gives bort, og nu har jeg så en datter som spørger til denne computer hele tiden.

Håber der er nogen som kan hjælpe mig her, for mine evner og tålmodighed er ved at rende ud. Har tænkt tanken, at jeg måske skulle tage harddisken ud, og formattere den, og så installere xp´en påny, er det sådan man gør, og hvad kræver det? Her tænker jeg på at harddisken vel formentlig er en 2,5".

Håber virkelig på hjælp fra jer denne gang, på forhånd tak!
Avatar billede claes57 Ekspert
26. december 2010 - 20:11 #1
du kan da bare indlæse xp fra usb en gang til, og lade denne formatere disken - du behøver ikke tage disken ud.
Efter indlæsning at basalt xp, så indlæs microsoft security essentials (gratis http://www.microsoft.com/security_essentials/default.aspx?mkt=da-dk ), og alle opdateringer til xp.
Derefter - lad den være - og giv den til datteren.
Avatar billede duranarve Nybegynder
26. december 2010 - 20:49 #2
Det har jeg prøvet, men det er som om den ikke kan læse usb´en! Den kan se der er en usb nøgle, men når jeg beder den om at boote fra usb´en, så får jeg kun boot menuen frem i ca 1 sekund, og derfra går den videre til det "skrivebordsbilledet uden ikoner". Kan se, hvis jeg trykker på pause, at det er den rigtige skærmmenu som kommer frem, men kan som sagt intet gøre med den, noget frustrerende efterhånden - eftersom min datter dagligt spørger til om den snart er klar.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2010 - 23:34 #3
Du kan heller ikke komme i joblisten (ctrl+alt+delete)?
Avatar billede duranarve Nybegynder
27. december 2010 - 10:22 #4
Nej joblisten, kan jeg heller ikke komme ind i. Kan komme ind i bios (som jeg ikke kan redigere i), boot menu og fejlsikret tilstand (som under alle omstændigheder fører mig til føromtalte skrivebordsbillede uden ikoner/muligheder).
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2010 - 11:54 #6
Tror du er nødt til at forsøge claes's råd i #1.
Avatar billede duranarve Nybegynder
27. december 2010 - 21:45 #7
Det store problem med råd #1 er, at pcen tilsyneladende ikke rigtigt reagerer på usb stikket, ihvertfald ikke sådan at jeg kan installere XP igen. Har prøvet med "wintoflash" og "USB multiboot", hvor sidstnævnte var den, der var tættest på at ligne noget rigtigt. kan selvfølgelig være der er andre lignende programmer som kan være løsningen.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2010 - 12:40 #8
xp er ikke til usb før det er færdig-installeret - derfor min senere anbefaling med en ekstern brænder.
Win7/vista/linux kan indlæses via usb uden problemer.
Avatar billede duranarve Nybegynder
28. december 2010 - 23:39 #9
Ok tak må prøve at se om jeg ikke kan låne et ekstern drev i første omgang, og virker det må jeg få fat i sådan et.
Avatar billede duranarve Nybegynder
29. december 2010 - 15:30 #10
Ok, så har jeg købt et ekstern drev, men det har desværre ikke været de succes jeg havde håbet på. Når jeg starter notebooken med cd i drevet, og beder den om at boote fra det drev, siger den jeg skal trykke på en tast for at starte cd´en, men derfra sker der desværre absolut intet (kun sort skærm). Hvad gør jeg så nu?
Avatar billede duranarve Nybegynder
03. januar 2011 - 13:05 #11
Hej så er notebooken endnelig oppe at køre igen! problemet blev løst ved at investere i en ekstern dvd drev, så jeg kunne indlæse xp påny! Så claes skriv et eller andet som svar og pointene er dine!
Avatar billede duranarve Nybegynder
10. januar 2011 - 15:49 #12
Ingen har ønsket at modtage pointene og spm skal lukkes, så der kan komme nye til.