Avatar billede plmh Nybegynder
29. december 2010 - 13:50 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Login til webmappe/netværkssted

Jeg vil gerne nemt kunne tilgå en mappe med filer på mit webhotel og dele dem med andre. Derfor har jeg lavet en htacces-fil, så den aktuelle mappe er beskyttet af password (og dem, jeg deler med, ikke får adgang til hele webhotellet).

Jeg kan godt logge ind via browser, men kan ikke oprette et netværkssted i XP, så det kan fungere som en almindelige mappe på PC'en. Hvad kan problemet være?

Udbyder: Surftown
Adresse(fiktiv): http://mydomain.dk/bc/bcu
Windows: XP

htaccess-filen har jeg oprettet via Surftowns interface.

Når der i opsætningen af netværksstedet spørges efter brugernavn og adgangskode, skriver jeg samme oplysninger ind som via browseren, men det kan åbenbart ikke lade sig gøre. XP foreslår selv et brugernavn, der hedder "mydomain.dk\brugernavn".

[b]Altså: Hvad skal jeg bruge som brugernavn og password, når vil oprette et netværkssted (webmappe) via XP?[b]

Mvh
Peter LMH
Avatar billede snabeljan Nybegynder
29. december 2010 - 14:03 #1
Er du sikker på at Surftown kører Unix/LInux på deres servere?
Avatar billede plmh Nybegynder
29. december 2010 - 14:21 #2
Ja, det må være Linux, da det er "Starter", jeg har. http://surftown.dk/webhotel-privat

Og desuden er databasen MySQL, hvilket vel også tyder på ikke-Windows...
Avatar billede snabeljan Nybegynder
29. december 2010 - 14:37 #3
Right!

Har du prøvet at spørge Surftown?

Jvf. Apache, så skulle du måske overveje at bruge anden form for sikkerhed - evt. hvis du kan få adgang til 'httpd main server config file' ellers evt. 'AuthName Directive' ...

http://httpd.apache.org/docs/current/howto/htaccess.html
Avatar billede plmh Nybegynder
29. december 2010 - 16:27 #4
Afventer nu svar fra Surftown. Men hvis nogen har en anden god idé, så kom endelig ...!

@snabeljan
Tak for rådene om sikkerhed. Det er ikke den største bekymring for mig, da det ikke på den måde er "hemmelige" filer. Men jeg vil overveje det, når jeg har svar fra Surftown.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
29. december 2010 - 19:29 #5
:) held og lykke m projektet...
Avatar billede plmh Nybegynder
08. januar 2011 - 13:22 #6
Har fået svar fra Surftown. De giver kun ftp-adgang, men det har jeg ikke lyst til af sikkerhedsmæssige grunde og da det er for besværligt at sætte andre (ikke så habile PC-brugere) ind i.

snabeljan, du kan få nogle point, hvis du smider et svar. Som tak for din hjælp.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
08. januar 2011 - 17:50 #7
Men hvad med om du evt. lagde et CMS system på dit site hos Surftown - så kunne du lave website osv. og der er garanteret et eller andet gratis CMS system, der også har 'indbygget' 'Stifinder' med sikkerhed.

Alternativt køb et lille NAS system, som du giver folk adgang til via Internettet og som så står hjemme hos dig selv - og så kan du evt. (via NAS systemets sw) lave backup til Surftown. Du kan ovenikøbet få et gratis domæne hos f.eks. DYNDNS.org - set det f.eks. hedder pimh.mine.nu - og vupti kommer man direkte ind på din NAS boks). Kig evt. på en lille Synology.

Synes ikke jeg har bidraget så voldsomt, men det styrer du bare selv ift. point :)

Hilsen Jan
Avatar billede plmh Nybegynder
08. januar 2011 - 21:55 #8
Tak for forslaget om at søge efter et CMS-system, der måske kan. Kører Joomla! i forvejen, men kan ikke umiddelbart finde noget.

Selvom du ikke kom med en løsning, blev jeg ledt lidt på sporet. Tak!

Mvh.
Peter