Avatar billede zaditor Nybegynder
03. januar 2011 - 22:25 Der er 35 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med on-board lydkort - ingen lydenhed XP

Hej Eksperter

Jeg kan af uransaglige årsager ikke få mit lydkort til at fungere. Jeg sidder med en computer med et A8N-SLI Deluxe budkort, hvor lyden ikke gider fungerer. Jeg har forsøgt mig nogle gange med at fjerne Realtek AC'97 Audio under enhedshåndtering, genstarte og lade den finde hardwaren igen, men der når den aldrig at installere nogle drivere, før den siger, den ikke kan. Jeg har så været inde at hente drivers til den inde fra ASUS. Jeg har først hentet AIDA64, der fortæller mig, at det er et "Realtek ALC850 @ nVIDIA nForce4 SLI", og har så hentet den driver, der passer til Realtek ALC850. Installerer det og genstarter, men lige lidt hjælper det. Er der nogen, der har en idé, hvordan jeg kan løse mig problem?
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 22:28 #1
Har du set under Kontrolpanel "Lyde og lydenheder" ?
windows kan af uransagelige grunde sætte flueben i afbryd alle enheder og den slags.
Avatar billede zaditor Nybegynder
03. januar 2011 - 22:30 #2
Hmm... Kan umiddelbart ikke finde noget med afbryd alle enheder.. Men alt er desuden også greyed out derinde.. og der står ingen lydenhed..
Avatar billede zaditor Nybegynder
03. januar 2011 - 22:32 #3
http://support.asus.com/download/download.aspx?modelname=A8N-SLI%20Deluxe&SLanguage=en-us

Det er derinde, jeg har hentet drivers fra.
Har prøvet både med Version V5.10.0.5870 og med Version V5.10.00.5750
Avatar billede zaditor Nybegynder
03. januar 2011 - 22:36 #4
Under lyde og enheder står der under enhedsstatus følgende for både Realtek AC'97 Audio og Standardspilport:

Windows kan ikke indlæse enhedsdriveren til hardwaren. Driveren er muligvis beskadiget eller mangler (Kode 39)

Hvis det siger nogen noget?
Avatar billede milter Ekspert
03. januar 2011 - 22:44 #5
Hvornår og hvordan holdt lyden op med at virke?

Hvilket styresystem?

Navn og modelnummer på computeren?
Avatar billede milter Ekspert
03. januar 2011 - 22:46 #6
Ups, slet den med "styresystem"  :-)
Avatar billede zaditor Nybegynder
03. januar 2011 - 22:49 #7
Det er en samleselv computer, som er af ældre dato.. Det er lang tid siden, jeg har brugt computeren sidst, men ville så her for 2-3 dage siden bruge den igen til at spille lidt på.. Og så opdagede jeg, at lyden ikke virkede. Har også været inde under systemgendannelser, men der kan jeg ikke gå længere tilbage end til igår, og igår failede det også.. :(
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 22:55 #8
Avatar billede zaditor Nybegynder
03. januar 2011 - 23:03 #9
Oldgammel - jeg prøver lige..
Avatar billede zaditor Nybegynder
03. januar 2011 - 23:12 #10
Hmm... Det ændrede ikke på noget.. Det er mærkeligt, for når jeg afinstallerer drivers, og genstarter, så er 'Realtek AC97 audio' med gult udråbstegn ikke under enhedshåndtering.. Den kommer først frem, når jeg så installerer en driver...

Hva dælen do we do?
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 23:27 #11
Tja, jeg går ud fra, at du ved gult gik ind og startede opdater driver? Det kan jo også være lydkortet som fejler.

Der er forøvrigt en afbryd alle lydenheder. Den ligger forneden i venstre hjørne i Lydenheder/Lydenheder? kan ikke huske det precist.
Du kan også gå ind for oven under "Advanced" og se enkeltheder under indput og output.
Avatar billede zaditor Nybegynder
03. januar 2011 - 23:34 #12
Det er da altså ikke umiddelbart under Lyde og lydenheder?.. Det er XP, jeg sidder på..
Avatar billede zaditor Nybegynder
03. januar 2011 - 23:37 #13
Nåh, jeg må se på det i morgen (igen..) - det er gået hen og blevet sent..
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2011 - 23:40 #14
Ja XP, den har jeg selv kørt med i mange år, så jeg kender den.
Ja men så God nat da:)
Avatar billede zaditor Nybegynder
03. januar 2011 - 23:42 #15
Der er en, der hedder Slå fra, og den er greyed out.. Det samme med en knap, der hedder Avanceret...
Avatar billede zaditor Nybegynder
03. januar 2011 - 23:43 #16
Er der andre, der har forslag til, hvordan jeg løser dette problem?
Avatar billede osigaard Nybegynder
03. januar 2011 - 23:46 #17
Har du husket Chipset drivere ??.
Download disse 2 filer:_

nVidia Chipset(CK804) driver version V6.31 for Windows XP/XP/2003 (1/2).
Please download both 2 files (Chipset_XP&2K_*.zip), extract them into one folder, execute Chipset_XP&2K.part1.exe.

nVidia Chipset(CK804) driver version V6.31 for Windows XP/XP/2003 (2/2).
Please download both 2 files (Chipset_XP&2K_*.zip), extract them into one folder, execute Chipset_XP&2K.part1.exe.

og bemærk hvad der siges on filerne:
Altså  download begge filer (1/2) og (2/2), udpak dem til samme mappe, gå så ind i mappen og start  Chipset_XP&2K.part1.exe

evt genstart computer,downloads og installer så Realtek AC'97 Driver V5.10.00.5750 for Windows 2000/XP(WHQL)/2003.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
03. januar 2011 - 23:48 #18
Hej.

Har du prøvet at gå ind i din BIOS
(Når du starter din computer op) + tryk på (Del/F1/F2/F10/F12!"
og "Enabled" dit Audio lyd kort ?

Hvis ikke så prøv dette ..

Hvis der ikke sker noget ..
-så skriv herinde dit "A8N-SLI Deluxe" model og/eller id nr..
(sider måske ved siden af din processor på dit motherboard-(bundkort)..
(Der findes et hav af eks. ac´97 driver til de mange forskellige motherboards)..
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2011 - 00:27 #19
Prøv det her:

Start > Kør > I vinduet skriver du:  services.msc  > OK  > Rul ned, til du finder tjenesten "Windows Audio"  > "Status" skal være "Startet" og "Starttype" skal være "Automatisk".
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2011 - 07:36 #20
lad dig registrere og brug drivermax

http://www.innovative-sol.com/drivermax/

du har ret til at hente 2 drivere om dagen - den er tidspunsktnøjagtig

du gør sådan her

http://www.innovative-sol.com/drivermax/snapshots.htm

husk lige at rense din pc med ccleaner inden du begynder for at fjerne gamle henvisninger og nøgler

tag backup af driverne efter du er færdig - der kan være ret mange

m.v.,h
Avatar billede zaditor Nybegynder
04. januar 2011 - 08:20 #21
Godmorgen folkens..! Jeg sidder lige på arbejdet nu, så kigger på de ting, I har foreslået, når jeg kommer hjem!.. Takker so far!

/Dan
Avatar billede zaditor Nybegynder
04. januar 2011 - 18:13 #22
osigaard - jeg forsøger mig lige med det, som du har foreslået..!
Avatar billede zaditor Nybegynder
04. januar 2011 - 18:20 #23
Ved nogen af jer, om jeg kan hente de chipset drivers et andet sted?.. For det går ekstremt langsomt hos ASUS!
Avatar billede zaditor Nybegynder
04. januar 2011 - 18:30 #24
Iflg. AIDA så er ID'nummeret:

11/26/2004-NF-CK804-A8N-SLI-00

Er det den, du efterspørger, MichaelWJ-IT ?
Avatar billede zaditor Nybegynder
04. januar 2011 - 18:56 #25
@osigaard - når jeg engang når til at installere chipset drivers, skal jeg så afinstallere realtek audio drivers først?
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2011 - 18:59 #26
Det er jo en computer du selv har samlet. Da du købte bundkortet, fik du en CD med alle de nødvendige drivere. Har du mistet den?
Avatar billede zaditor Nybegynder
04. januar 2011 - 19:34 #27
Jeg har købt den af en ven, så jeg har ik cd'erne.. :)
Avatar billede zaditor Nybegynder
04. januar 2011 - 19:54 #28
Nu har jeg forsøgt at gøre det, som osigaard har skrevet, men det har ikke hjulpet.. :S
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2011 - 08:05 #29
hvorfor prøver du ikke link "20
Avatar billede zaditor Nybegynder
05. januar 2011 - 08:09 #30
Hov, det havde jeg helt overset.. Jeg prøver lige i dag :)
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2011 - 10:27 #31
husk lige at der godt være indtil mange så hvis du ikke vil betale for et program er der kun den mulighed fordi det mange gange kan tage flere dage at finde drivere og af og til passer de ikke
derfor er det den letteste metode
hvis man ikke gider ventetiden kan du jo købe en 30 dages licens

https://secure.element5.com/esales/cart.html?PRODUCT[300320893]=1&js=-1

der findes rigtig gode alternativer men de koster jo

http://www.driver-soft.com/
Avatar billede zaditor Nybegynder
05. januar 2011 - 18:15 #32
Nu har jeg forsøgt mig med DriverMax, hvor jeg har købt en pro udgave i 30 dage og installeret de drivers, den fandt. Men det har stadig ikke løst mit problem. Det eneste er, at 'Realtek AC97 Audio' i enhedshåndtering er kommet til at hedde NVIDIA(R) nForce(TM) Audio Codec Interface, hvor der er et gult udråbstegn ved..

Hvad gør jeg så?.. Skal jeg definitivt vinke farvel til det onboard lydkort?
Avatar billede zaditor Nybegynder
05. januar 2011 - 19:18 #33
DriverMax fik lige pludselig computeren til ikke at ville starte igen.. Den gik i sort og skrev, at windows ikke kunne starte, fordi en fil var beskadiget.. Jeg tog chancen og installerede win7 paa den.. Det koerer upaaklageligt og lyden virker! Herligt!
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2011 - 07:25 #34
normalt hvis man har en lyd fil der er gul kan man fjerne den i enhedshåndtering og genstarte og så vil den auto finde lyden men ikke altid

ok men prøv så lige på din win 7 at køre enscanning efter nye driver til den.
Avatar billede zaditor Nybegynder
06. januar 2011 - 12:56 #35
Det med at fjerne fra enhedshåndtering gjorde jeg også, men det løste heller ik problemet. Som sagt, så kører det hele, som det skal, og under enhedshåndtering ser det hele fint ud nu, og windows 7 kører smooth og med lyd og det hele!...

Takker for hjælpen anyways..
Smid svar, så deler jeg point ud!
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2011 - 13:21 #36
ok

men er ret sikker på det ikke skyldes drivemax men en fejl i dit gamle styresystem.

husk at tage backup af driverne og lægge dem på andet medie - så skal du ikke lede næste gang

m.v.h
Avatar billede osigaard Nybegynder
06. januar 2011 - 14:00 #37
svar