Avatar billede KSiggaard Nybegynder
06. januar 2011 - 22:07 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Laptop sløver mit hjemmenetværk

Min kæreste har lige fået en ny laptop fra Dell med Windows 7. Hun er meget glad for den, og lader mig sjældent røre ved den.

Mit problem er at hver gang hun tænder den, sløver den vores hjemmenetværk fuldstændig. Jeg spiller ofte computer og kan nemt mærke når den er tændt. Min ping hæves til en konstant 800-1200ms og jeg har periodiske lagspikes hvert 5-10 sekund.

Jeg har endelig fået hende til at opdatere computeren helt med Windows update, og den er nu helt up-to-date. Har også sikret mig at hendes antivirus (MS Essentials) er fuldt opdateret.

Hendes forbrug begrænser sig til Trendsales og facebook, uden video så det burde vel ikke ødelægge forbindelsen for mig og mit spil.

Nogen bud på hvad der kan være i vejen. Hendes tidligere computer virkede fint.
Avatar billede KSiggaard Nybegynder
06. januar 2011 - 22:10 #1
Bare som sidenote.

Vi har Fullrate 20/4 Mbit forbindelse, med trådløs router. Både min og min kærestes computer benytter WIFI.
Avatar billede TEffer Nybegynder
06. januar 2011 - 22:22 #2
Hmm det lyder da mærkeligt.
Jeg ville synes at det lød som en virus, men du siger jo at du har opdateret antivirus.

Hvis du åbner joblisten, kan du så se nogen processor, der bruger meget CPU?
Og er det lige så snart at windows starter op at din lag begynder?
Avatar billede KSiggaard Nybegynder
06. januar 2011 - 22:29 #3
Problemet opstår så snart computeren kommer på netværket.

Jeg er rimelig sikker på den ikke har virus. Problemet har stået på fra day 1, men dengang troede jeg bare det var opdateringsservice der var skyld i det.

Jeg har været inde i joblisten og finder ikke rigtigt noget. Under resource overvågning har hun en del svchost.exe aktivitet på netværket. Men svchost.exe er så vidt jeg er orienteret en del af systemet jo... :S
Avatar billede Blueeyez Mester
06. januar 2011 - 22:32 #4
Har følgende tankestrejfet dig: "Din router er dårlig?" :)

Skriv hvilken router du har altså ik om det er en Linksys, Zyxel eller Netgear men model navnet :)
Avatar billede TEffer Nybegynder
06. januar 2011 - 22:34 #5
Hvad så hvis du prøver at installere en eller anden bandwith monitor på computeren? Kan du så se at den bruger en hel masse båndbredde?
Avatar billede KSiggaard Nybegynder
06. januar 2011 - 22:59 #6
#Blueeyez
Det er en ZyXel 2602R-61 fra Fullrate, som jeg køre over til et accespoint.

Men jeg tror ikke det har meget med routeren at gøre, da min PS3 og stationær virker fint med netværket. Det er bare den enkelte computer, der sløver det hele.

#Teffeer
Tanken med en netværksmonitor har strejfet mig. Men min kæreste er ikke super begejstret for at jeg installere programmer på hendes maskine.
Avatar billede TEffer Nybegynder
06. januar 2011 - 23:08 #7
Hehe ok, så hun er meget følsom over for hendes computer? :)

Hun må forstå at det er vigtigt, så du kan få en god spiloplevelse :)

Og det skader ikke lige frem hendes computer at du installerer et program.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. januar 2011 - 23:14 #8
¤6 nu der os stor forskel fra og bruge en pc eller en ps3;) Bruger du ps3 via kabel eller trådløs og hva med de andre enheder der er tilsluttet? Nu kan jeg så hurtigt sige at de routere du får ved ISP plejer og være rigtigt dårlige og ikke egnet til høj aktivitet..
Avatar billede KSiggaard Nybegynder
06. januar 2011 - 23:26 #9
#Blueeyez
jeg har i alt 5 enheder tilsluttet nettet herhjemme. Min mobil, min ps3, min laptop, min kærestes laptop og min stationær. Den stationære computer er den eneste som er tilsluttet ledning. Min kæreste havde en gammel Zepto maskine ind til for en måneds tid siden, som også var tilsluttet via Wifi. Dengang havde jeg ingen problemer med forbindelsen.
Min mistanke er at det er noget software, der i baggrunden sluger forbindelsen. Men det kan naturligvis godt være at router og computer ikke taler godt nok sammen. Det skal jeg ikke kunne sige.

#TEffel
Nu er det ikke altid kvinder helt forstår vigtigheden af et godt multiplayer computerspil. Jeg har dog i aftenens anledning fået lov at rode med hendes computer. :) Så er lige ved at teste på den.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. januar 2011 - 23:45 #10
#9 okay men med så mange enheder så vil det sløve, men jeg skal ikke helt kunne sige det har du evt alle enheder aktive på samme tid tit eller?

Du kan tjekke hendes pc og så opdatere driveren til hendes trådløse netkort kan være det vil løse det:) Windows 7 er ik det system der slår hårdt når der er flere enheder på sammen netværk det var mere vista der var ego tripper på det område så vil anbefale dig og undersøge mere i dybden med det:)
Avatar billede KSiggaard Nybegynder
07. januar 2011 - 00:27 #11
Nogle gange har jeg. Men det er først og kun når den ene Dell computer kommer på netværket at hele netværket bliver sløvt.

har lige testet den sidste time. Jeg forstår det simpelthen ikke.
Så snart at systemet starter går min ping på den anden laptop fra 50ms til gns. 800ms.  Dette uden nogle synlige programmer åbne. Denne ping er konstant... så der er noget der sker i baggrunden, det er helt sikkert.
Avatar billede kimtheman Novice
07. januar 2011 - 00:29 #12
Tja du kan jo prøve at dicconnect det trådløse på kærestens Pc og så prøve at tilslutte den med kabel i Router. Virker det fint så er du nået så langt det er det trådløse på den ene eller anden måde det er galt med.
Avatar billede KSiggaard Nybegynder
07. januar 2011 - 02:25 #13
#12
Det vil jeg lige prøve i morgen. Så skal jeg nok følge op. :)
Avatar billede kimtheman Novice
07. januar 2011 - 03:09 #14
Fint
Avatar billede KSiggaard Nybegynder
11. januar 2011 - 12:22 #15
Jeg lukker dette indlæg ned.

Opdatering:
Jeg satte computer til kabel og problemet blev ved. I ren desperation gik jeg ind og diagnostiserede netkortet og satte en statisk IP, bare for at prøve et eller andet. Jeg har ingen anelse om hvorfor det har hjulpet, men det har det... Min endelige konklusion er at hendes computer er hjemsøgt.

Tak for alle de gode og hjælpsomme kommentarer.
Avatar billede kimtheman Novice
11. januar 2011 - 12:43 #16
Nu skulle det alligelvel give et andet udslag hvis du sætter kabel i da det er 2 forskellige netkort.
Nok fordi du ikke disconnect det trådløse netkort da du prøvede den løsning med kabel.
Avatar billede KSiggaard Nybegynder
11. januar 2011 - 12:55 #17
Ja det er sandt nok, det forklare jo også hvorfor der ingen ændring skete, da jeg satte den på...