Avatar billede vat69 Nybegynder
07. januar 2011 - 17:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

mod_rewrite problem....

Hejsa

Jeg har lavet en simpel mod_rewrite til et website som før kørte med sider og nyheder der køre med id´er.

Eks side før:
www.mitdomain.dk/index.php?id=side-om-honning
Side Nu:
www.mitdomain.dk/side-om-honning.html

Eks Nyhed før:
www.mitdomain.dk/news.php?id=nyhed-om-bier
Nyhed Nu:
www.mitdomain.dk/nyheder/nyhed-om-bier.htm

Dette virker som det skal, når jeg surfer på siden vises den søgevenlige URL samtidig eller dvs næsten. For når jeg går ind på en nyhed og så vil klikke på en alm side i hoved menuen "følger" /nyheder/ med f.eks. siden som hedder www.mitdomain.dk/side-om-honning.html
får pludeselig denne URL
www.mitdomain.dk/nyheder/side-om-honning.html

Her er min kode i .htacces filen:

RewriteEngine on
RewriteBase /
RewriteRule ^([a-z0-9-]*)\.html/?$ index.php?id=$1 [L]
RewriteRule ^nyheder/([a-z0-9-]*)\.htm/?$ news.php?id=$1 [L]

Nogen der kan hjælpe? Måske jeg mangler at tilføje et eller andet i min .htacess fil?? (er første gang jeg roder med det her mod_rewrite
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. januar 2011 - 17:39 #1
Du skal angive dine links absolut, dvs. ikke

  <a href="honning.html">

men

  <a href="/honning.html">
Avatar billede vat69 Nybegynder
07. januar 2011 - 18:21 #2
Yes selvfølgelig - det funker nu :-)

Takker - Smid et svar :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. januar 2011 - 18:44 #3
Jeg samler slet ikke på point, tak. Svar selv, accepter dit eget svar.
Avatar billede vat69 Nybegynder
08. januar 2011 - 12:08 #4
Ok - og endnu engang tak :-)

Med fare for at blive stemplet som en der udnytter din viden så har jeg et spørgsmål i samme kategori som du måske kan / vil svarer på :-)

Overstående har jeg lavet på en ny test side, men hvad hvis man har et eksisterende website der køre med dynamiske id´er

Hvis jeg laver mod_rewrite på en sådan side skal jeg vel lave en form for 301 redirect på url med id´er (som er indexeret af søgemaskiner) til de nye URL´er - hvis jeg bare bytter siderne ud uden vil Google vel betragte siderne som nye og man mister den indexering / linkjuice man har opnået?

Jeg har ikke læst op på dette - det var bare noget jeg lige kom til at tænke på, måske det er rigtigt eller forkert tænkt af mig?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. januar 2011 - 12:17 #5
Som udgangspunkt, ja, så skal gamle URL-er sendes videre til deres nye URL-er med en 301 Moved Permanently. Uden den vil Google og venner opdage det på et tidspunkt, men gamle links derude, vil jo ikke virke.

Jeg ville nok beholde news.php?id=nyhed-om-bier, som er i de gamle URL-er, og lave den om til et script, der redirecter passende. Samtidig vil jeg nok logge i en database hvor ofte det sker.

De nye URL-er skal så gå til, eh,  news2.php, hvor du gør hvad du plejer.
Avatar billede vat69 Nybegynder
08. januar 2011 - 12:51 #6
Ok, så er jeg på rette spor - så skal det bare laves :-) og ja der skal jeg nok lige læse lidt op på det hele kan jeg se.

Endnu engang tak for svar og inputtet - og god weekend.