Avatar billede pollo Nybegynder
11. januar 2011 - 16:08 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Flere brugere

Hej

Jeg har en DB der ikke er adskilt i en front- og backend. DB har  kørt uden problemmer i flere år. Pludselig var det nødvendigt at en bestemt bruger loggede på først før andre  kunne logge på og det var til at leve med. Men nu kan der kun være en bruger ad gangen på DB og det er bestemt ikke til at leve med.

Hvad kan der være sket ??

Mvh
Knud
Avatar billede kgkg Nybegynder
11. januar 2011 - 16:56 #1
Har du prøvet at kører en Komprimer og reparer database på den?
Avatar billede pollo Nybegynder
11. januar 2011 - 17:32 #2
ja det har jeg  - indtil flere gange
Avatar billede mugs Novice
11. januar 2011 - 18:05 #3
Adskil i front- og backend.
Avatar billede pollo Nybegynder
11. januar 2011 - 18:37 #4
er også prøvet  men hjælper heller ikke
Avatar billede mugs Novice
11. januar 2011 - 19:15 #5
Ok - Jeg har ike noget egentligt bud på fejlen. Men kun et par ideer:

1. Adskil i front- og backend. Det har du prøvet uden held, men det mest korrekte er at opdele en database, der skal bruges i et flerbrugermiljø

2. Undersøg dine formularer, om er ved et uheld er kommet låse på posterne.

3. Gå dine koder igennem og kontroller, at der ikke er noget kode der spærrer for andre brugere.

4. Åbn en ny tom db og importer samtlige objekter til den nye db.
Avatar billede kgkg Nybegynder
11. januar 2011 - 19:38 #6
Når databasen er lukket ned, eksistere der så nogen .ldb filer i mappen hvor databasen er?
Avatar billede kgkg Nybegynder
11. januar 2011 - 19:40 #7
Hvilken fejl kommer der når databasen forsøges åbnet? Hvad er den nøjagtige tekst?
Avatar billede pollo Nybegynder
11. januar 2011 - 19:45 #8
om der er ldb filer kan jeg først checke imorgen når jeg er på job-

der kommer ingen fejl  - der sker bare ikke noget når man prøver at starte db enten direkte eller ved en genvej
Avatar billede kgkg Nybegynder
11. januar 2011 - 19:58 #9
OK. Hvis der er nogle ldb filer så slet dem. Tjek også lige NTFS rettighederne på mappen/filen.

Hvilken version af access er databasen lavet med?

Prøv evt. lige at kigge på denne artikel: http://thedailyreviewer.com/office/view/second-user-unable-to-open-access-2000-database-102195424 og se om der eventuelt er en løsning på dit problem.
Avatar billede mugs Novice
11. januar 2011 - 19:59 #10
kgkg > God pointe med .ldb filen. Hvis det er korrekt, kommer der ingen fejl, når den forsøges åbnet, der sker bare ingenting.

Hvis der er en .ldb fil, så prøv mit forslag nr. 4
Avatar billede kgkg Nybegynder
11. januar 2011 - 20:02 #11
Logges der evt. nogen events i eventloggen, nå databasen forsøges åbnet?
Avatar billede pollo Nybegynder
11. januar 2011 - 20:54 #12
hej begge 2  -  mange gode forslag - jeg er nød til at vente til jeg kommer på jobbet for checke.
Det du kgkg skriver vedr. ntfs kan det godt gælde en enkelt undermappe ?

det er korrekt mugs at det bedste er at adskille filen men det er min første db og den blev lidt knudret så den har aldrig virket særligt godt som adskilt - jeg tror afstanden til serveren ( forbindelsen ) er for lang.

når du mugs skriver at jeg evt skal åbne en ny db og importer alle objekter - mener alt  tabeller - querys - formularer etc ?

jeg har lige prøvet at åbne db på denne  pc  men på forskellige brugere og det var heller ikke muligt.
der ligger ingen ldb fil efter db er lukket.
Avatar billede pollo Nybegynder
11. januar 2011 - 20:55 #13
det du kgkg skriver vedr eventsloggen  - hvordan checker jeg det ?
Avatar billede kgkg Nybegynder
11. januar 2011 - 21:26 #14
Du kan åbne eventloggen ved at gøre følgende:

1. Tryk Windows tast + R for at åbne kør boksen.
2. Skriv eventvwr.msc og tast Enter (kan også åbnes inde fra kontrolpanelet)
3. Vista: Fold mappen Windows-logger ud og klik på Program mappen. Der vises nu en liste med hændelser som vedrører programmer, du kan for den sags skyld også kigge de andre mapper efter for fejl/advarsler.
XP: Klik på Program mappen.

Du skal være velkommen til at sende mig databasen, så kan jeg se om jeg kan knække nødden. Du kan evt. lige kopiere databasen og så slette alle de records som ikke kommer mig ved fra kopien og så sende den til mig.

Du finder min email inde under min profil.
Avatar billede hnteknik Novice
12. januar 2011 - 22:42 #15
Hej - jeg har et flerbrugermiljø som kører over linier i DK, NO og SE. Virket upåklageligt indtil for et par uger siden, hvor alle klagede over ikke at kunne komme på mere end en ad gangen.

Prøvet alt uden held. Nu har CSC indrømmet at de har foretaget en sikkerhedsopdatering på fællesservere som tilsyneladende gør at kun en ad gangen kan komme på frontend - samme gælder faktisk også backend. De har ikke kommet med en løsning endnu.

Min løsning var at alle må køre en frontend fra deres c drev. For at sikre at alle kører med sidste  version har jeg lavet et vbs script som sammenholder versionen på fælles serveren med versionen på c drevet og sørger for at hente den sidste version og starte den.

Hører gerne om I har en løsning her.
Avatar billede kgkg Nybegynder
13. januar 2011 - 19:56 #16
#15

Du skal oprette dit spørgsmål i en ny tråd. Den skal ikke blandes med denne, selv om det er et lignende problem...
Avatar billede kgkg Nybegynder
13. januar 2011 - 21:52 #17
#1.

Jeg har nu prøvet din database og er kommet frem til følgende:

Databasen ligger på disk H, som er shared med fuld adgang både på share og NTFS.

Der er trukket en genvej som referere til UNC stien til databasen. dvs. en \\computernavn\dbmappe\databasenavn.mdb ikke en H:\dbmappe\databasenavn.mdb

Databasen åbnes på min Vista pc og en XP computer som kører på en Virtual PC.

Når databasen startes fra VISTA PC'en først og derefter på XP'en, så kan den åbnes begge steder.

MEN, når databsen startes fra XP'en først og derefter fra VISTA, så vil den ikke starte op.

Men hvis jeg mapper et drev til den share jeg har oprettet, og trækker en genvej ud fra den share, så kan jeg starte programmet fra begge maskiner, og rækkefølgen er underordnet.

Nu skriver du ikke noget om i bruger UNC sti i genvejen eller ej. Men hvis i bruger UNC, så prøv at map et drev til databasen og se om det så vil starte i "flerebruger" version.
Avatar billede pollo Nybegynder
14. januar 2011 - 14:19 #18
hej  -  så er jeg videre  - ikke med direkte hjælp af jeres henvisninger.  Jeg har fra anden side fået at vide at det er en  kendt problematik i access 2003.
Bruger nr.  2 -  3  - 4 etc  skal bare starte DB direkte fra  DB og IKKE via en genvej. Ikke det optimale men bestemt noget vi kan leve med.

Mugs og KG  i kan sende et svar så  i kan dele point  for jeres  indsats  - tak  for forsøget
Avatar billede mugs Novice
14. januar 2011 - 15:06 #19
Den løsning har jeg aldrig hørt før.

Har flere 2003 db med over 600 brugere (dog ikke samtidig), og de kører upåklageligt. De er selvfølgelig opdelt i back- og frontend.

Jeg vil stadig tilråde at opdele den, og kontrollere om den  kan åbnes via genveje.
Avatar billede kgkg Nybegynder
14. januar 2011 - 15:09 #20
hermed et svar.
Avatar billede pollo Nybegynder
14. januar 2011 - 15:38 #21
du har ret  mugs  -  delt  er  at foretrække men som jeg skrev tidligere er den blevet for knudret og kører ikke ret godt  som delt eller rettere sagt kører den  ekstremt langsomt - go dag mvh Knud
Avatar billede hnteknik Novice
14. januar 2011 - 15:47 #22
>kgkg

Blot for at berigtige. jeg smider ikke spg midt i andres. Dertil har jeg været her for længe. Jeg fortalte blot at vi efter langt fik dette problem og løste det midlertidig med at dele program delen ud p de eneklte klienter og sørgede for at de kørte med en opdateret version hele tiden.

jeg er altid med på en lytter hvis andr ekan komme op med en brugbart løsning.

Kan du nu have en god weekend.