Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2011 - 20:22 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Vurdering af www.motorsamling.com

Hej alle eksperter

Jeg har netop færdiggjort en grundig optimering af hjemmesiden
http://www.motorsamling.com/

En vurdering af design, brugervenlighed og smådetaljer ønskes.

Mange tak.
Avatar billede Jomuhs Nybegynder
15. januar 2011 - 21:43 #1
Hey
ser rigtig fedt ud, specielt det med lyden. Men designet er lidt kedelidt (tænker på det med den hvide farve) Også rigtig fedt billede oppe i toppen ;-)
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2011 - 21:54 #2
@Jomuhs
Tak for kommentaren.

Hvilket billede er fedt i toppen?
Jeg er med på, at den hvide baggrund er tydelig, men det giver for mig et enkelt indtryk. Vil du uddybe, hvordan designet er kedeligt?
Avatar billede Jomuhs Nybegynder
15. januar 2011 - 23:09 #3
Synes bare at det hvide billede giver et godt indtryk af at det her er en motorsamling, og så er det også fedt at billederne kører bag ved så man får et indtryk af de forskellige motorer :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2011 - 00:44 #4
Super godt. Tak for det.
Logoet er nøje udvalgt, ja. Og de rullende billeder kræver en smule serverarbejde, men virker til gengæld godt - og så er alle billederne links.
Tak for dine tanker, Jomuhs.

Andre?
Avatar billede webweaver Praktikant
16. januar 2011 - 03:50 #5
Jeg er nogenlunde enig med det som er blevet noteret indtil videre. Meget fed effekt med de rullende billeder i toppen. Det bevæger sig tilpas langsomt, så det ikke er generende. Kan bevægelige animationer, bannere med mere hurtigt blive ofte.

Dit logo i toppen er for småt. Kontrasten kontra tekststørrelsen passer ikke helt sammen. Det kan være svært at læse hvad der rent faktisk står, så folk der ser lidt dårligere end andre, de vil ikke kunne tyde det. Det kan være små justeringer der kan fikse det, såsom at nedsætte opacity på baggrundsbilledet en smule, eller ændre tekstfarven f. eks.

Med hensyn til lyd, så sidder jeg med anlægget slukket lige nu, så det kan jeg ikke høre. Generelt er jeg dog ikke specielt glad for lyd på hjemmesider. Hvis jeg gerne vil høre musik eller andet, kan jeg selv sætte en cd på :)

Designmæssigt er der jo ikke det helt vilde. Specielt ikke grafisk i hvert fald. Som nævnt tidligere, kan dette blive en anelse kedeligt og måske hen af primitivt. Men det kan også være okay. Det er vigtigt at man holder orden på sideopsætning, overskuelighed og enkelthed. Der vil jeg sige, at du skal passe på med at dit site fylder hele siden, i og med at der bare er en hvid baggrund. Det kan hurtigt blive en smule forvirrende at kigge på en masse løse elementer oven på denne baggrund. Der er ikke noget som indgrænser dem og samtidig er der mange forskellige elementer (tekster, farver, lister, billeder) som står lidt rundt omkring. Det er selvfølgelig sat op, så det står nogenlunde i en pæn orden, og det kan man også godt se, men jeg synes alt i alt, at det er en anelse uoverskueligt, men ikke noget som skaber et problem.

Jeg vil dog lige påpege, at denne "udtalelse" er myntet på forsiden, hvor jeg synes at dine andre undersider, der får du bedre styr på overskueligheden (i og med der er færre elementer formentlig), så det er slet ikke så tosset :)

Jeg kan godt lide din bottom-bar med den røde firkant med runde hjørner. Det ser pænt ud og er sat fornuftigt op.

Kodemæssigt - hvis man kigger bag sitet, så ser det også fornuftigt ud. I en rimelig grad, en forholdsvis pæn kode. Der benyttes positionering med div tags og CSS og det er altid dejligt at se. Hvorfor du dog har så mange forskellige stylesheets du henter ind og flere forskellige .js filer, ved jeg dog ikke? Det kunne formentlig være lavet i een fil (1 til CSS og 1 til JavaScript), hvis man ville.

Påtrods af at din kode ser fornuftig ud, validerer din kode ikke helt, hvilket altid er en god idé at sørge at den gør.
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.motorsamling.com%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&ss=1&group=0&user-agent=W3C_Validator%2F1.1#line-325

Så tror jeg ikke at jeg kan komme i tanke om mere lige nu.

Fortsat god weekend :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2011 - 14:45 #6
@Webweaver
Tak for kommentaren om top-'banneret'. Jeg vil kigge på kontrasten i hvis-grå-farverne i logoet. Jeg tror, du har ret i, at en ændret tekstfarve på logoets tekst vil løse en del.

Forsiden indeholder en hel del elementer, ja. Måske også for mange (eller for store), for siden er for lang til at vises på skærmen. Jeg har tænkt en del over dette punkt, men lod det være.
Jeg ønskede nemlig at beholde mouseover-knapperne på forsiden, hvor indholdet i boksen til højre skifter til hver kategori. Jeg er nød til at fjerne dette element fra forsiden, hvis den ikke skal være for lang, for teksten på forsiden kan der ikke skæres i. Jeg synes at det giver mere liv på forsiden end ellers.

Om mere "liv" på denne måde giver bedre opfattelse af siden end mere enkelthed og en knap så lang forside, må I meget gerne kommentere på. Hvad synes I, jeg bør prioritere?

Bottom-baren er vigtig på hjemmesiden, og tak for kommentaren.

Kodemæssigt har jeg lagt yderst meget vægt på at holde det adskilt og enkelt.
HTML holdes for sig, CSS holdes for sig, og al form for formatering, layout og positionering klares med CSS. Tak for kommentaren.

For min egen overskueligheds skyld har jeg opdelt CSS, javascript og andre elementer i mange forskellige filer. Et stylesheet til hvert område i koden.
Fx har jeg et CSS-stylesheet kun til selve opbygningen af struktur og design, et kun til selve indholdet (overskrifter, links, tekster og knapper), et kun til selve top-banneret osv.
Da jeg begyndte med denne metode, tænkte jeg ikke meget over, hvor meget ekstra arbejde serveren skal udføre. Men du åbnede lige mine øjne her. Jeg går straks igang med komprimering af alle de unødvendige ekstra filer.

Jeg forstår holdningen til lyd, og derfor kan der også slukkes for den.
At koden ikke validerer skyldes udelukkende denne baggrundslyd. Hele koden validerer perfekt derudover, men jeg har ikke kunnet finde en optimal metode til lyden: http://www.eksperten.dk/spm/929031 .

Tak for en god, lang vurdering af sitet.
Avatar billede webweaver Praktikant
16. januar 2011 - 20:41 #7
Well, den er ikke helt let med hensyn til elementerne på forsiden. Jeg tror ikke at det vil hjælpe at fjerne mouseOver knapperne. Der er i forvejen meget tomt og hvidt, på den måde som sitet er bygget op, og hvis du fjerner sådan et i øje faldende element, så tror jeg at det simpelthen bliver for tomt og for kedeligt. Det der mere forstyrrer mig er at du har flere tekstfarver. Du har flere tekststørrelser, samt at de allesammen er placeret på forskellige måder.

"... Reducing collection" ville jeg venstrestille hvis det var mig, så det bliver mere ensartet i form af den tekst og overskrift som står ved siden af. Istedet for at den bare står midt i det hele.

Måske en anelse mere luft fra navn og slogan og ned til teksterne, så "øjnene" ikke blander det sammen.

Så synes jeg også at dine links er meget i øje faldende, og fjerner fokus fra teksten, hvilket ikke er så godt. 1. pga. farven og fordi at det ene link deler sig over 2 linier, og 2. fordi det tredie link står med stort.

Det er meget småting, hvor man bliver nødt til at prøve at rykke lidt frem og tilbage på tingene og så videre, for at blive tilfreds. Det er de ting jeg vil vurdere, at der kan forbedres lidt. Det er dog svært at sige hvordan det vil se ud, før man rent faktisk sidder og har lavet ændringen. Måske fungerer det jo slet ikke alligevel :)

Ja, jeg tænkte nok at det var lyden og de forældede tags og attributter som var skyld i det. Man skal nok over i object. Der findes ikke mange muligheder for dette. Men jeg har kastet en kommentar i din anden tråd også i hvert fald :-)

Og det var så lidt. Det er vigtigt at man skriver mere end "det er fedt" eller "det er dårligt". Man bliver nødt til at bakke sine udtalelser op og fortælle hvorfor, da det ellers ikke særlig konstruktivt er. Så det kommer hurtigt til at fylde lidt, hvis man vurderer på hele sitet, fremfor kun 1 element fx.
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2011 - 23:09 #8
Jeg ser, hvad jeg kan gøre ved forsidens tekster.

Helt enig i dit sidste afsnit. En lang vurdering er ofte en grundig vurdering. Derfor også et tak herfra.
Hvis du har flere kommentarer - også til indhold og sider dybere inde i sitet - er du velkommen.
Avatar billede webweaver Praktikant
18. januar 2011 - 02:11 #9
Well, jeg synes det ser rimeligt fornuftigt ud ellers. Det eneste jeg bider mærke i ellers er opsætningen af dine tekster/liste under "Collection". Jeg synes den er lidt malplaceret. Den er ikke centreret, men heller ikke venstrestillet. Den er sådan et eller andet midt i mellem. Den tror jeg at jeg ville prøve at centrere, eller rykke ud i højre side, ved siden af teksten, som så rykkes over i venstre side. (alt teksten).

Men det er jo også smag og behag :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2011 - 20:09 #10
Mange tak for kommentarerne. Jeg tager det til mig og ser på alle pointerne.
Jomuhs og Webweaver, læg et svar hver.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2011 - 20:10 #11
Og det har I jo allerede gjort, kan jeg se!
Tak for hjælpen.