Avatar billede Rosenkjaer Novice
16. januar 2011 - 17:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

UL / LI og indent?

Hej eksperter,

Jeg står med et problem at jeg ønsker at lave en liste der skal se sådan ud:

* En hel masse
tekst om det
første emne

* Mere om andet
emne..

Men jeg kan ikke finde en smart måde at få de efter følgende linjer til at starte under prikken.

Hvordan ville i gøre det?

M.v.h.
Johnny Rosenkjær
Avatar billede Rosenkjaer Novice
16. januar 2011 - 17:35 #1
Mit eget forslag er for øvrigt at lave LI elementerne som DIV i stedet, og så bruge text-indent på denne og en background-image med top left og no-repeat med et billede der ligner prikken.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
16. januar 2011 - 17:47 #2
Hvis du laver det med:

<ul>
<li>Bla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla bla</li>
<li>Bla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla blaBla bla bla</li>
</ul>

Så vil den jo lave korrekt indent på ny linje når indholdet går over sine grænser. (i hverfald i chrome og internet explorer)
Avatar billede Rosenkjaer Novice
16. januar 2011 - 17:54 #3
@heinzdmx

Mit problem er jo netop at jeg vil undgå indent på de nye linjer. Teksten på linje to skal altså starte under prikken og ikke under teksten i første linje.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
16. januar 2011 - 18:00 #4
Jeg kom til et sted hvor man gør følgende:

<style type="text/css">
ul, ul li {
    margin: 0;
    padding: 0;
    list-style: none;
}

ul li {
    background-image: url(bullet.gif); /* Replace bullet.gif with your img */
    background-position: left center; /* Position bullet */
    background-repeat: no-repeat;
    padding-left: 10px; /* Add padding so text doesn't cover bullet img */
}
</style>

<ul>
    <li>One</li>
    <li>Two</li>
    <li>Three</li>
</ul>

Det der bliver gjort er at sige at li ikke skal stilles som liste form, og i css defineres så at den skal starte med et billede "bullet.gif"
Avatar billede Rosenkjaer Novice
16. januar 2011 - 18:08 #5
Det gør vel i teorien præcis det samme som jeg gør med mine div bokse, men det var da smart at bibeholde li elementerne.

Tak for forslaget.

Vi lader den lige stå til kl. 23, og ser om der kommer noget bedre, men du kan godt ligge et svar, for lidt af pointene skal du da have for idéen.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
16. januar 2011 - 18:11 #6
Ja det er nogenlunde det samme, bortset fra at det li elementerne bliver beholdt så det skaber lidt overblik
Avatar billede Rosenkjaer Novice
16. januar 2011 - 22:49 #7
Lukket og slukket, tak for hjælpen heinzdmx :)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2011 - 23:52 #8
Hvis man vil have et helt eksakt layout på alle browsere, så er HTML måske slet ikke den rette teknologi.

Flash, SIlverLight, Java applet etc. er gode til den slags.