Avatar billede popcorn24 Nybegynder
20. januar 2011 - 08:50 Der er 4 kommentarer

Kostprisen har ændret sig efter lagerreguleringerne

Hej
Efter jeg har kørt lagerreguleringer, så har jeg nogen enkelte vare som har ændret kostprisen, det kan da ikke være rigtig er der nogen der ved hvorfor ?

Prisen skal ligge på kr. 378 og har ændret sig ned til kr. 65,34 og det dur jo ikke, når sælgerne kigger på kostprisen, når de skal give et tilbud.

Er der nogen der har været udsat for det ?

popcorn24
Avatar billede Joroenn Nybegynder
20. januar 2011 - 10:32 #1
Kostprisen kan komme fra varekladde, Købsordre/faktura, kreditnota eller produktion. Desuden betyder lagerprincippet også noget for det (Lifo,Fifo mv.) og sidst men ikke mindst kan versionen af dit økonomisystem også have en betydning. Det kan derfor ud fra oplyst være svært at give konkret svar.
Den kostpris du henviser til er det Varekort Kostpris eller varepost kostpris eller taler du om den kostpris Salgs vareposten (lagertrækket) har fået efter lagerregulering?
Avatar billede popcorn24 Nybegynder
20. januar 2011 - 13:31 #2
Hej igen
Det er den kostpris der står på varekort ( under lager,kartotek og varenummer) og jeg fik anbefalet at køre en lagerregulering hver uge, og denne pris har ændret sig efter sådan en kørsel.
Jeg har haft reguleret varelageret igennem lager kladder her ved årskiftet, der skete ikke nogen kostpris ændring ved det. Men efter jeg har kørt en lagerregulering er det sket. Selve værdien af beholdning passer, men når nu mine sælger skal kigge på varekortet, så har den en anden pris der. hmm!
popcorn24
Avatar billede Joroenn Nybegynder
20. januar 2011 - 14:55 #3
Jeg antager du bruger FIFO som lagermetode på varekortet.
Ifm. årsskiftet og de varelager reguleringer i der foretog skulle I også herefter have kørt lagerreguleringskørsler, for det er den der nu har slået igennem på varekortet. Værdien på varekortet sættes ud fra de vareposter med åbne mængder. Du får af de åbne partier beregnet en gennemsnitskostpris. Har du f.eks. 10 stk. på lager til 100 kr. og 1 stk. på lager til 1000, så vil kostpris blive sat til 2000/11. Jeg antager, derfor at du må have et parti på lager til en lav kostpris, der påvirker din seneste forventede købspris (kostpris).
Hvis du ser Poster på vare kan du se de åbne poster, der danner varelagerværdi. En ide kunne være at flytte partiet væk fra varen til anden vare (ny vare) og så lagerregulere. Det kan være svært at vejlede mere herfra, men måske kan du drøfte videre med din konsulent.
Avatar billede popcorn24 Nybegynder
24. januar 2011 - 15:08 #4
Jeg må vidst hellere kontakte en konsulent, for det burde ikke være det. Men tak for hjælpen.