Avatar billede k.andersen Nybegynder
20. januar 2011 - 17:36 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor forskellige tidszoner?

Hejsa-

Er der nogen der kan forklare mig hvor der i USA er flere forskellige tidszoner, som alle har den samme lokal tid. For eksempel:

US/East-Indiana, US/Eastern, US/Michigan, EST, EST5EDT, Etc.

De er alle -5 i forhold til GMT, så hvorfor hedder de noget forskelligt istedet for at være samlet under den samme?

Har prøvet google, men den er ikke min ven :-(

mvh.
Kasper
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2011 - 18:40 #1
Formentligt fordi de har forskellige systemer til sommertid (DST: Daylight Saving Time).
20. januar 2011 - 19:07 #2
'Kontinental' USA har fire timezoner, Eastern, Central, Mountain, og Pacific.  Dertil kommer timezoner for 'udposterne' saasom Alaska og Hawai.  Endnu en undtagelse er at Arizona, i Mountain timezonen, ikke bruger sommertid saaledes at de har en egen timezone om sommeren.

Nogle stater ligger i flere timezoner.  For eksempel det meste af Indiana ligger i Eastern timezone, men et par 'counties' ligger i Central timezone.  Det er nok grunden til udtrykket USA/East-Indiana.  Ligeledes ligger Michigan i to timezoner, saa der skulle ikke vaere nogen entydig mening i udtrykket US/Michigan.

Jeg fandt dette link http://www.timetemperature.com/tzus/time_zone.shtml paa Google (min ven det meste af tiden) som giver en god oversigt over timezonerne i USA.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2011 - 19:32 #3
Der er kun 4 tidszoner i de 48 stater.

Men mange af disse tidszoner har flere navne.

Dette er ikke USA specifikt - det har vi ogsaa i Europa.

Jeg gaetter paa at det er for at goere det lidt nemmere for folk.

Naar du installerer en PC i danmark er det ikke sikkert du kan huske at CET er din tidszone, men Europe/Copenhagen er saadan ret oplagt.
22. januar 2011 - 18:27 #4
k.andersen, saa du vores inlaeg paa dette spoergsmaal?  Jeg er spaendt paa din reaktion, om indlaeggene var nyttige eller om vi maaske alle har misforstaaet problemet.

Jeg har en kommentar:  Jeg svarede paa det jeg antog var problemet, nemlig hvilke timezoner der var i USA.  arne_v's indlaeg gik ud fra en anden opfattelse af hvad problemet er, nemlig hvorfor den samme timezone, saa som GMT - 5, kaldes med mange forskellige navne.

Men snak med os - fik du dit problem loest eller soeger du yderligere oplysninger, i saa fald hvilke?
Avatar billede k.andersen Nybegynder
24. januar 2011 - 13:46 #5
Christian_Beligen -> Beklager hvis mit spørgsmål ikke var formuleret ordentligt. Mit spørgsmål gik på hvorfor den samme tidszone kaldes med forskellige navne. Så Arne havde forstået det korrekt.

Mit eget bud gik på de muligvis at de skiftede til sommer/vinter tid forskelligt - præcis som hf2ke nævner. Men så vidt jeg kan se, så er det ikke tilfældet.

Arne -> Jeg kan godt følge dig i at det er for at gøre det lettere. Så kan man selvfølgelig diskutere hvad der er lettest - 4 forskellige navne til den samme tidszone eller blot 1 navn. :-)

Anyway - jeg leder efter den officielle forklaring på hvorfor det er sådan man har valgt at sætte det op.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2011 - 15:32 #6
Officielle forklaring fra hvem?

Diverse software systemer har sine egne definitioner af zoner, men mig bekendt findes der ikke en officiel standardisering.
Avatar billede k.andersen Nybegynder
27. januar 2011 - 15:42 #7
Hvem? ja, det var jo det jeg håbede at kunne få svar på herinde ;-)

Det kan godt være at diverse systemer har sine egne definitioner (må erkende at det ved jeg ikke noget om). Faktum er at vi jo har tids zoner og nogen jo trods alt har bestemt dem.

Tidszoner tager jo udgangspunkt i Greenwich Mean Time, som er den 0 meridian som går gennem Greenwich, England. Ligeledes, så er teorien at der for hver 15 grad tilføjes/fratrækkes en time, når man bevæger sig enten øst eller vest på.

Når vi så bevæger os vest på og rammer -5 timer - så er det at der er flere forskellige navne for den samme tidszone.

Så er det mit spørgsmål er om det er bestemt på samme måde, som at det er bestemt at det er Greenwich man tager udgangspunkt i eller om det er noget der er blevet bestemt lokalt?
Avatar billede Vandreren Novice
27. januar 2011 - 16:10 #8
#7 Jeg er lidt usikker på, hvad det præcist er du ønsker svar på, men jeg kan lige nævne at tidszonerne i USA historisk set hidrører fra organisering af togtrafikken og dens tidsplaner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_zone#History
27. januar 2011 - 19:16 #9
k.andersen, jeg tror du stiller to forskellige spoergsmaal:

(1) Hvilke tidszoner er der officielt defineret for USA og hvad er de officielle navne paa de tidszoner?

Skoent det link jeg gav
( http://www.timetemperature.com/tzus/time_zone.shtml ) ikke er en officiel USA regerings-kilde er jeg temmelig sikker paa at oplysningerne er korrekte:  USA har defineret ni tidszoner for sine territorier hvoraf fire for de 48 'gamle' stater, Eastern, Central, Mountain, og Pacific Time Zones.

(2) Hvorfor finder man paa trods deraf en masse andre navne paa tidszonerne, saasom de du naevner i dit oprindelige indlaeg?

Jamen det maa du spoerge dem om der opfinder og bruger disse navne.  Det er der ingen officiel forklaring paa (og intet forbud om at finde paa nye navne for tidszoner.)  Men det synes indlysende, som forklaret i #3, at de forskellige software systemer indfoerer de navne de mener er til mest nytte for kunderne (saa de kan faa flere kunder.)  Og det er da ogsaa korrekt at hvis jeg paa en applikation skal vaelge en tidszone og jeg ser en der hedder Europa/Copenhagen saa ved jeg at det er den jeg skal klikke paa.
28. januar 2011 - 12:13 #10
Nu jeg laeser #7 igen, ja tidszonerne TAGER UDGANGSPUNKT I Greenwich Mean Time og antal laengdegrader oest og vest, men de forskellige lande bestemmer selv hvilke tidszoner der skal gaelde for dem.  Hvor en tidszone teoretisk set skulle gaa midt ned gennem et land laegger man, for smaa lande, som regel tidszonegraenserne saaledes at hele landet har samme tid.  Hvis du ser paa kort over tidszoner vil du se at det kun er paa verdenshavene de forloeber i lige nord-syd linier, paa landjorden snor de sig af praktiske grunde.  Et land som USA er for stort til at det ville vaere praktisk med en enkelt tidszone, derfor har man lavet fire der i de store linier foelger laengdegraderne men snor sig saa de staterne eller i det mindste amterne har samme tid.

Som #8 er lidt inde paa, i gamle dage havde hver by sin egen tid saaledes at klokken var 12 naar solen stod hoejest paa himlen, men da man begyndte at indfoere hurtige transportmidler maatte man standardisere tiderne for at kunne lave koereplaner.
30. januar 2011 - 12:26 #11
k.andersen, har du yderligere spoergsmaal til dette emne?  Eller er tiden inde til at lukke spoergsmaalet (efter at have indhentet svar som du skoenner?)
Avatar billede k.andersen Nybegynder
01. februar 2011 - 21:19 #12
Tak for alles input!

Jeg beklager min lange response tid, men har været på skiferie hele sidste uge med begrænset adgang til nettet.

@Christian_Belgien - hvis du smider et svar, så får du pointene, da du har været mest aktiv omkring at finde et svar til mig.

Tak for hjælpen!
01. februar 2011 - 21:25 #13
Svar fra mig.  Og saa selv et spoergsmaal:  Hvor var du paa skiferie?  Jeg var netop to uger i Oestrig.
Avatar billede k.andersen Nybegynder
01. februar 2011 - 21:41 #14
Hvor mange point får jeg for det??

Ej, svigerfamilien har en hytte i Kläppen, Sverige - som vi benytter en gang om året :-)