Avatar billede tuidoi Nybegynder
20. januar 2011 - 19:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ny partition i win7?

Hej

Jeg har en C partition på min ene harddisk som er 300gb. Jeg anvender kun 200GB og kunne godt tænkte mig at lave en anden partition som fylder 20GB.

I teorien burde jeg have 100GB som ikke er allokeret, men det har jeg ikke. Er der noget jeg kan gøre for at få den ledige plads på C derevet til at blive unallocated, så jeg kan oprette den nye partition på 20GB?

På forhånd mange tak for hjælpen! :)
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2011 - 19:58 #1
Prøv at h-klik på Computer, vælg Administre, klik på Diskhåndtering i venste øverste hjørne.

H-klik på dit c-drev der bliver vist der og vælg "Formindsk enhed"

Husk dog, at du kan kun have 4 grundlæggende drev.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
20. januar 2011 - 20:55 #2
Jeg har prøvet at defragmenterer først og derefter har jeg prøvet som du sagde, men når jeg vælger formindsk, så kan jeg max formindske med 50mb. Og det for jeg desværre ikke meget ikke allokeret plads ud af.

Er eneste mulighed at lave en frisk formatering, hvor jeg opretter en ny partition? eller findes der bedre alternativer?
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2011 - 21:19 #3
Du kan slette noget af det du ikke bruger på c-drevet, feks. programmer /spil osv. altså noget der giver nogle GB og derudover kan du fjerne systemgendannelses punkterne, så der kun er et tilbage fra idag.

Hvis din maskine kører OK nu og der ingen problemer er, så udfør:
H-klik på Computer, klik på Egenskaber, klik på linjen i vnste side "Avancerede systemindstillinger".
Klik på faneblas "systembeskyttelse"
Klik på knappen "konfigurer"
Der kan du gøre 2 ting
1. sæt gendannelses pladsen ned til 1%
2. tryk på knappen "slet"

Nu sletter den 3 mdr. systemgendannelse.

Genstart maskinen og se om ikke du får en del mere plads at gøre med.
Avatar billede thov Forsker
20. januar 2011 - 21:58 #4
Easeus Partition Master ordner paragrafferne for dig, og på en mere elegant måde end Win7 http://www.partition-tool.com/personal.htm
(Og så er det freeware).
20. januar 2011 - 22:04 #5
Mht til af få plads på C:\ ->

Du bør rense temp med denne fil, det tager kun få sek. Hent den lille batfil, dobbeltklik på filen, og der går et split sek. Så er temp renset.
www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Programmer][Tilbehør][Systemværktøjer][Diskoprydning] C:
Makér alle elementer UNDTAGEN 'komprimer gamle filer'
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Strømstyring] - Fanen [Dvale]
[  ] Deaktiver Dvale
OK
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[  ] Deaktivér Systemgendannelse
Normal Genstart
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][System] - Fanen [Systemgendannelse]
[ x ] Aktivér Systemgendannelse.
--------------------------------------------------------------------------------
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Mappe indstillinger] - Fanen [Vis]
[  ] Skjul beskyttede operativsystemfiler
[ x ] Vis skjulte filer og mapper

Stifinder/Denne Computer
Navigér til
C:\WINDOWS
Find mapper med navnet
$Nt*
typisk med BLÅ farve.
Slet disse mapper med indhold.
(Jeg har ~1.5Gb der lige til at slette...)
--------------------------------------------------------------------------------
Ta' en oprydning med CCleaner som du sansynligvis allerede har. Også/især punktet [Register/Problemer]
20. januar 2011 - 22:05 #6
Nå ja - ovenstående er for XP - men du ka' vel se tendensen ...
Avatar billede tuidoi Nybegynder
21. januar 2011 - 10:18 #7
thov -> lig et svar :)
Jeg havde faktisk allerede selv fundet programmet inden jeg kiggede herind igen, og det virkede perfekt. Tog godt nok lang tid, men sådan er det..
Men dit svar var helt rigtigt så derfor får du pointne.

Tak for hjælpen til jer andre også.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
06. marts 2011 - 20:25 #8
Har lukket efter flere påmindelser om åbne spørgsmål.
Beklager.