Avatar billede boxe Nybegynder
23. januar 2011 - 13:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Alle RAM vises ikke i BIOS

Hej

Jeg har 12GB RAM i mit system.. Pludselig fra den ene dag til den anden, siger windows og BIOS at der kun er 8GB.
Jeg har prøvet at flytte rundt på RAM blokkene, og har fundet ud af at det er DIMM C1 og DIMM C2 på bundkortet som den ikke læser RAM fra.

Nu kommer det rigtig underlige så: CPU-ID programmet siger at der er 12GB og kan læse ram blokkenes serialnummer og det hele. Hvordan kan det være, når BIOS ikke engang kan læse dem?

Defekt bundkort / CPU ?

Systemet ser således ud:

OS:        Windows 7 64-bit
CPU:        Intel Core I7-970 Hexa Core 3.2Ghz (6 cores)
Cooler:        Scythe Shuriken Rev.B SCSK-1100
RAM:        Kingston HyperX 12GB DDR3 (6 x 2GB PC3-12800 DDR3-1600MHz)
HDD:        Crucial C300 256GB Solid State Drive (6GB/sec)
Graphic Card:    Gigabyte Geforce GTX580 1536MB RAM
Mainbord:    Asus Rampage III GENE
Power Supply:    NZXT HALE 90 Series 1000W 80+ Gold
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2011 - 19:08 #1
din bios skal selvfølgelig være den sidste der ligger.
du kunne prøve at fjerne batteriet på bundkortet i et par minutter og sætte det i igen og gå i bios og save
det kan også være en eller flere defekte ramkredse

test dem med en klods i ad gangen med denne cd

m.v.h
Avatar billede boxe Nybegynder
23. januar 2011 - 19:31 #2
Alt dette er prøvet op til flere gange..
Men hvis de sidste 4 GB RAM ikke engang kan findes af BIOS, hvordan kan de så findes af et windows program?
Det giver slet ingen mening.. Det plejer at være omvendt..
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2011 - 07:56 #3
glemte linken kan jeg se

http://www.ultimatebootcd.com/

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=YtMFPqRNdjmKTBIF
den sidste bios er denne her

Version 0704

den der virker perfekt er bare ikke lavet endnu

du kan gå denne vej og gøre opmærksom på at der er et problem med læsning asf ram

m.v.h
Avatar billede boxe Nybegynder
24. januar 2011 - 15:23 #4
Har flashet BIOS, uden held...
Avatar billede boxe Nybegynder
04. februar 2011 - 19:10 #5
Fandt problemet.. Tog CPUen af og prøvede med en anden.. Alt virkede.. Så prøvede jeg at sætte min egen i, igen...Pustede lige soklen ren inden... Og nu virker det hele igen.. Der har åbenbart lige siddet et støvkorn eller noget...