Avatar billede catu Nybegynder
23. januar 2011 - 19:55 Der er 1 kommentar og
1 løsning

NAS gået ned

Jeg er den ulykkelige ejer af en Buffalo Linkstation Pro Duo NAS, som pludselig ikke virker længere.
Mine unger lå og så film ovenpå, da filmen gik ud. Jeg kan se at Mac Minien ikke kan få fat på film sharet fra NAS'en. Jeg starter NAS Navigator programmet og ser at der er en rød advarselstrekant ud for Buffalo'en, hvor der står at disken er uformateret. Det er jo underligt i og med jeg havde 1,5 TB film, tv serier, dokumenter, billeder og lyd på den. Inde i konfigurationsprogrammet kan jeg køre en check disk funktion på Raid sammensætningen (2 diske der kører raid 0), men den melder "ingen fejl". Den kan dog ikke vise mig hvor meget plads der er brugt, for diskene står som uformateret.
Jeg har brugt 200+ timer på at gemme ungernes dvd samling på disse harddiske, så det ville virkeligt være ærgerligt om ikke jeg kunne redde det. Er der nogen der har et forslag. Kan man måske tage diskene ud og sætte dem i en usb dock, og læse dem den vej igennem? (jeg har ikke en sådan usb fanden, så jeg kan ikke lige teste det)
Avatar billede jingles Nybegynder
09. februar 2011 - 15:15 #1
Spinder diskene op? siger mærkelige lyde?

Hvis de kører RAID 0 har jeg svært ved at se hvordan du skal kunne redde den data. Og da slet ikke ved at sætte dem til via USB.

Havde det været RAID1 var det en anden historie.

Det første du skal er vel at finde ud af om fejlen ligger i NAS eller på disken(e)

Jeg ville tage diskene ud, sætte dem i en pc. Køre Harddisk producentens diagnose program og krydse fingre for den siger alt er ok.

Siger den god for dem må problemet ligge i den NAS.

Eller kan man vel sætte en anden disk i og se om den så virker.
Avatar billede catu Nybegynder
29. maj 2012 - 12:06 #2
lukker