Avatar billede boxcar Nybegynder
29. januar 2011 - 15:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Bærbær til Bygningskonstruktør

Hej

Jeg har en kammerat der skal til at begynde uddannelsen som bygningskonstruktør og han skal i den forbindelse have en bærbar. Skolen stille følgende krav til den:

Hardware: "Minimum"
Netkort til trådløst netværk
Mindst 2.4 GHz eller tilsvarende AMD processor (32 og 64-bit)
4 GB ram (32-bit), 8GB ram (64-bit)
CD/DVD drev/brænder
17" Skærm (min 1280 x 768 pixels) til undervisningen
Min 200 GB harddisk
Dedikeret grafikkort (ikke onboard), med hardware support for Microsoft DirectX 9 eller senere.
Optisk mus eller andet pegeudstyr.

http://www.akademiaarhus.dk/files/Videreg%C3%A5ende%20uddannelser/Byggeri/Bygningskonstrukt%C3%B8r/Pdf/F2010_b%C3%A6rbar_BK.pdf

Jeg har kigget lidt rundt på edbpriser men er godt nok lidt blank på hvad man skal vælge.

Er der andre der skal til at begynde eller allerede er i gang og som kan anbefale en maskine?

På forhånd tak
Avatar billede claes57 Ekspert
29. januar 2011 - 15:34 #1
Avatar billede lzs Nybegynder
29. januar 2011 - 15:54 #2
Var måske en ide, hvis du kom med en max pris, for der er jo masser af bærbare der kan klare de krav.
Avatar billede crazysnap Seniormester
29. januar 2011 - 16:02 #3
Jeg er ret sikker på at det integrerede grafikkort (Intel® HD Graphics) som den aldi-bærbar har, ikke lever op til de krav der stilles. Onboard Intel grafikkort er blevet en smule bedre de sidste par år, men skraber stadig bunden hvad performance angår (specielt hvad spil og andet 3D grafik/rendering angår).
Avatar billede haverslev Novice
29. januar 2011 - 17:16 #4
F.eks Autodesk Revit 2011, der skal altså lidt grafikkort kraft til og det er langtfra alle der kan køre det.
http://www.autodesk.com/us/revit/revit_graphics_hardware_list_June02.html

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4318824

Den har for det første 2 grafikkort.
et on-borard af Intel HD typen og et desideret grafikkort NVIDIA GeForce GT 425M,  det første er beregnet til alm. skrive opgaver, mails, internet osv. - det andet er til mere grafiktunge opgaver så som 3D og medium spil.
Fordelen er, at du har en lang batteri tid på maskinen, når den kun bruger "on-board" grafikkortet.
On-board grafikken "æder" af dine 4Gb system ram, hvorimod at når den kører på det Gforce grafikkort, så bruger den ikke af system rammene, da det grafikkort har 1Gb egne ram at gøre godt med.

Derudover har den en rigtig god Intel Core I5 processor på 2,53Ghz og som i turbo boost kører op til ",8Ghz, såfremt der er behov for det.

Yderligere kan der installeres mere ram, op til 8Gb ialt.

Du kan dog undgå at putte emre i lige pt. såfremt de 4Gb lige er i underkanten.
Køb et SD kort på 4Gb og kør Readyboost:
http://www.readyboost.dk/

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/features/readyboost
Avatar billede haverslev Novice
29. januar 2011 - 17:19 #5
Ups -  kører op til ",8Ghz, såfremt
skulle være
kører op til 2,8Ghz, såfremt.....
Avatar billede boxcar Nybegynder
30. januar 2011 - 11:17 #6
claes57:
Jeg tror ikke den er god nok på grafikkkortet som crazysnap også nævner.

lzs:
ja, man kan selvfølgelig altid finde en computer hvis man ikke har nogen max pris.
Det behøver ikke være den billigste skrapede model der findes. Jeg ved ikke hvor billigt man vil kunne gøre det, men igen han er selvfølgelig heller ikke interesseret i at ofre mere end nødvendigt.

haverslev:
Det synes jeg faktisk virker rigtigt interessant og prisen tror jeg også ligger fornuftigt.
Vil man kunne finde noget tilsvarende en tand billigere?
Avatar billede haverslev Novice
30. januar 2011 - 19:10 #7
En Asus, som har en Core I3 processor på 2,4Ghz og et "lidt" ringere grafikkort med 1Gb dedikeret ram - Gforce GT 335M, men stadig men on-board grafikkort også.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4416756