Avatar billede DanielXavier Nybegynder
30. januar 2011 - 20:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvilken gearing er mest effektiv?

Jeg står og skal bruge en 3:1 gearing eller 4:1 hvis det er muligt, til et projekt hvor man skal have overført mest muligt kraft imellem to roterende elementer.

Hvor mister man MINDST kraft?

Ved tandhjulsgearing?

Ved kædetræksgearing?

Ved remtræksgearing?

Er der evt. andre former?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. januar 2011 - 20:35 #1
kædetræk er optimalt - virkningsgrad er ca 98% -  ellers ville cykler have enten remtræk eller andet -
usa motorcykler har tandrem undervejs (giver tab)
bmw motorcykler har kørt med tandstang (giver vrid)
det optimale (=alle andre mærker) bruger kæde...
Avatar billede DanielXavier Nybegynder
30. januar 2011 - 20:41 #2
Claes57

Er det også optimal, hvis overførelses kraften ikke er stærk?

Ved kædetræk, som du nævner er overførelseskraften enten en forbrændingsmotor eller menneskelår.. Hvad hvis det er kinetisk kraft, uden større moment.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2011 - 20:57 #3
Enig med Claes57.
Og så er det lige meget hvor stor kraft der skal overføres.
Avatar billede thov Forsker
31. januar 2011 - 04:21 #4
Tandhjul med slebne tænder og i oliebad, har en virkninggrad på 99%.
Kæder (og remtræk) har bare den kæmpe fordel, at små skævheder i opsætningen, ikke har nævneværdig betydning, i modsætning til tandhjul, hvor det vil være katastrofalt.

Kædetræk kan have en udveksling på 7:1, så 4:1 er ikke noget problem :-)
Avatar billede DanielXavier Nybegynder
02. april 2011 - 12:35 #5
Nogen der vil have point?
Avatar billede thov Forsker
03. april 2011 - 03:16 #6
Ikke her :-)
Avatar billede DanielXavier Nybegynder
29. maj 2011 - 00:08 #7
så lukker jeg den her