Avatar billede casablanca Seniormester
03. februar 2011 - 12:20 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

hvordan formateres c-drev m. commando prompt?

Jeg må lave en reinstallation, men vil lave en ren installation. Jeg har en medionpc, hvor jeg har fået lavet et d-drev på min harddisk. I denne proces blev min recovery-del slettet. Det gør det nu umuligt for den medfølgende installations-cd at formatere mit c-drev inden installation. I stedet vil der så stadig ligge nogle ting tilbage, så det kun er windowsdelen der bliver reinstalleret.

Medions support fortæller, at jeg skal gå ind i commando prompt og formatere c-drevet herfra, inden jeg installere windows.

En der kan hjælpe mig til at gøre dette?
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2011 - 12:33 #1
Har du prøvet:
gå i kør > cmd >skriv i dosboxen: format c: /u - så spør den om du vil - sir ja og dit c drev formatteres
Avatar billede mesteren_selv Nybegynder
03. februar 2011 - 12:43 #2
Hmm.. Mig bekendt kan du ikke formatere C-drevet fra command-prompten, da den jo kører i Windows..

Hvis du har en Windows-DVD kan du sætte den i og genstarte computeren. Så snart du ser noget på skærmen skal du så holde en tast inde (Det er vist f8 på Medion pc'er) til du ser en list. her kan du vælge at starte fra dit DVD-drev.. Den vælger du, og så skulle den gerne starte op fra Windows-DVD'en.. Når du når til dette billede: http://images.appleinsider.com/win7install-090205-6.png skal du vælge dit C-drev og trykke på Drive options.. Her skulle du gerne have mulighed for at formatere helt og så fortsætte installationen.. Bare husk, når du formaterer er der ingen vej tilbage ;)

Håber det hjælper, Mesteren
Avatar billede casablanca Seniormester
03. februar 2011 - 12:53 #3
Jeg har prøvet det før, og jeg får ikke mulighed for at partitionere. I stedet opretter den en windows.old-fil. Desuden kunne jeg efterfølgende se, når jeg surfede på nettet, de sider jeg havde været på, inden jeg reinstallerede. (du ved, linket for en anden farve, når man har besøgt siden). Det betød også, at der fulgte småfejl med over i denne reinstallation.

Det er derfor media-supporten siger, at jeg så må lave en formattering via command prompt, så jeg får alt slettet.
Avatar billede casablanca Seniormester
03. februar 2011 - 12:56 #4
samsonjens: den skriver så:
"Angiv diskenhedsnavnet for drev c"

Hvad betyder det?
Avatar billede mesteren_selv Nybegynder
03. februar 2011 - 13:07 #5
Diskenhedsnavnet er bare det navn den skriver når du ser drevet i "Denne computer".. Det er helt op til dig hvad du vil kalde det..

-Mesteren
Avatar billede casablanca Seniormester
03. februar 2011 - 13:11 #6
den hedder bare: kim-pc
Men det hjælper ikke en dyt at skrive det
03. februar 2011 - 13:30 #7
... du kan på ingen måde 'formatere' det (system)drev du har startet op på !!!
Hvem der så har sagt det vrøvl ?

---

Men hvis du opstarter 100% på et andet medie (DC/DVD/...), så kan du godt... men burde ikke være nødvendigt den slags besvær...
Avatar billede mesteren_selv Nybegynder
03. februar 2011 - 13:35 #8
Prøv eventuelt uden bindestreg.. Ellers har jeg vist ret i at man ikke kan gøre det inde fra Windows (Hvilket giver ret meget mening da det er det du vil fjerne)..

Så begynder det at blive mere problematisk. I korte træk skal du boot'e fra et USB-drev med en dos-prompt, og så skrive format c: der.. Sidenhen kan du så installere Windows igen.. Her skal du være opmærksom på om det er en fuld Windows DVD du har fået med, eller om det er en recovery udgave (De forbandede luskebukse kan nemt finde på at give dig sådan en med, der faktisk er ubrugelig i dit tilfælde)

I "gamle" dage kunne man tage en diskette og sætte i computeren, højreklikke og vælge formatér, sætte hak i MS-DOS startdiskette, formatere den, boot'e fra den og formatere derfra.. Det er vist noget mere besværligt med et USB-drev, men du kan jo prøve at klikke på det i "Denne Computer", vælge Formatér, og se om du har mulighed for at vælge "MS-DOS start disk" eller noget tilsvarende..

Held og lykke,
Mesteren
03. februar 2011 - 13:42 #9
... ellers

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

den SLETTER DISKEN lige meget hvad der er på ...

Men du skal jo stadig have et 100% instalation medie at instalere med !!!
Avatar billede casablanca Seniormester
03. februar 2011 - 13:43 #10
Det har de sagt i medion support, men jeg tror heller ikke de ved så meget om de mere tekniske ting. Fornemmer jeg.

Jamen, så er jeg jo selv ude i noget, hvor jeg ikke kan finde ud af at gøre det. Så må jeg vel smide de 800-900 kroner på bordet hos et værksted. Fuck, hvor et det her enerverende :(
Avatar billede casablanca Seniormester
03. februar 2011 - 13:44 #11
Ja, jeg har en windows installations-cd, men som mesteren er inde på, så ved jeg jo ikke hvor meget den kan under disse omstædnigheder.
Avatar billede casablanca Seniormester
03. februar 2011 - 13:45 #12
karise, jeg skal lige indskyde, at jeg har et d-drev på min harddisk, som jeg ikke vil have slettet. Her gemmer jeg jo alle mine ting. Så det er "kun" c-drevet jeg vil have formatteret - altså hvor windows ligger installeret.
Avatar billede mesteren_selv Nybegynder
03. februar 2011 - 13:57 #13
Et alternativt bud er at bruge Knoppix, et linux-system der er fuldt funktionelt direkte fra CD'en, og så formatere C-drevet igennem det.. Knoppix har reddet min unævnelige adskillige gange, meeen kan godt være lidt svært at vænne sig til.. Og det er min fornemmelse at vi allerede er ude i noget der er lige lovlig komplekst til dig :/

Ja, jeg synes personligt at afskaffelsen af Dos-boot fra Windows NT og op var en dum beslutning.. Jeg har siddet med denne her type problemer utallige gange.. Det var bare nemmere med disketter!
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2011 - 14:06 #14
karise_larry  Killdisk er ikke som tidligere. Nu kan du godt formatere enkelte partioner med killdisk

http://www.eksperten.dk/spm/912297
Avatar billede casablanca Seniormester
03. februar 2011 - 14:08 #15
mester, jeg er kommet ud i et område, hvor jeg overhovedet ikke har nogen indsigt. Men helt rigtig det du skriver - så meget ved jeg.

Medion support fortalte mig, at man hos dem, kan reetablere min harddisk, så den igen ser ud som da jeg købte den, med recovery-delen. Det vil så koste ca. 1000 kroner.
Men jeg synes bare det er absurd, at man ikke bare kan lave en partitionering uden.

Men jeg sendte dette link til en god ven, som er professionel mht. pc-programmer mm. Han vil kigge på det i næste uge, da han i første omgang er imod, at jeg kaster mig ud i en reinstallation m.m.

Så jeg vil lige holde tråden åben så længe og vende tilbage med resultatet på det her.
Avatar billede casablanca Seniormester
03. februar 2011 - 14:12 #16
undskyld, skrev partitionering i foregående. Mente selvfølgelig en formatering.
Avatar billede mesteren_selv Nybegynder
03. februar 2011 - 14:15 #17
Lyder fornuftigt.. Det er altid nemmere at hjælpe når man kan sidde med det selv..
03. februar 2011 - 14:17 #18
Ref #14 - afhængig hvad man vælger undervejs ...
Avatar billede poko1 Ekspert
03. februar 2011 - 14:27 #19
Avatar billede casablanca Seniormester
03. februar 2011 - 14:31 #20
poko, jeg synes ikke jeg stødte på den formaterings-option. Og det er jo så også det som jeg mener bekræftes i den forklaring som medion-supporten giver.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2011 - 17:29 #21
Du kan oprette dig som bruger på http://blog.helgec.dk/ så skal hjælpe dig uden at det koster dig en øre
Avatar billede casablanca Seniormester
03. februar 2011 - 18:55 #22
helgec, har været inde på din side, men kan ikke lige se hvordan man opretter sig som bruger?
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2011 - 20:16 #23
Der står denne hjemmesideadresse nedenunder:

Ønsker du at deltage / medvirke i bloggen så send en mail til Webmaster på
http://www.helgec.dk
med oplysning om din mailadresse og ønsket password, du vil herefter blive oprettet som bruger på bloggen
Avatar billede casablanca Seniormester
03. februar 2011 - 21:18 #24
samson: Tak, ja. Jeg så det på en anden side. Er kommet ind :)
Avatar billede casablanca Seniormester
04. februar 2011 - 01:55 #25
Så fik jeg vist løst problemet. Jeg faldt over denne side, da jeg kom hjem i aftes:

http://howtoformatacomputer.com/format-windows-7

Jeg forsøgte mig frem og satte installations-cd i. Den første "applications & Recovery", som Medion-support havde fortalt jeg skulle bruge, virkede ikke. Den bruges kun til at reetablere fabriksindstillinger og via recovery-del på harddisken.

Den anden cd, Recovery, viser sig at have en komplet windows 7 installation (!). Så kørte jeg igennem som ovennævnte link beskriver. Og formateringsmuligheden var der.
Så supporten havde sparet mig for meget, hvis han bare havde vidst, hvad han talte om.

Og så er der kvaliteten af skriftfond. Den ser meget meget bedre ud end før. Og eftersom det var den der var grunden til at jeg reinstallerede, så må jeg sige missionen er lykkes.

Nu er der bare masser af timer forude med at sætte det hele op :-/.
Avatar billede casablanca Seniormester
04. februar 2011 - 11:58 #26
Hvis I ikke allesammen er smuttet nu, så har jeg lige en tilbagemelding. Efter installationen, stod den på 1280x1024 i opløsning. Skriften var lidt fed og rund. Meget mere behagelig.

Efter jeg opdaterede driver til grafikkort, gik opløsning automatisk op til 1680 x 1050 (anbefalet), og skriften fik nu den irriterende tynde udseende, som mine øjne slet ikke kan li.

Jeg satte skærmopløsningen ned til 1280x1024, men så ser det hele meget forkert ud.
Avatar billede casablanca Seniormester
08. februar 2011 - 00:17 #27
lukker tråden. Alle er vist gået.