Avatar billede madiedk Nybegynder
09. februar 2011 - 14:28 Der er 1 kommentar

SQL sætning (join 2 ikke ens)

Hej

jeg har 2 tabeller tb1 og tb2

tb1 (afdeling, startdato)  -----indeholder stamdata
tb2 (afdeling, dato, værdi) ----indeholder værdidata

mit problem er at der er nogle tilfælde hvor en afdeling i tb1 hedder 56_BIL
men i tb2 hedder den kun 56. Hvordan laver jeg en forespørgsel der joiner alle dem i tb1 med et "_" med dem i tb2 der har samme navn som i tb1 bare uden "_". Den skal også stadig joine dem der hedder 56 i begge tabeller.
Avatar billede pgroen Nybegynder
09. februar 2011 - 15:39 #1
Du modsiger dig selv lidt;
'en afdeling i tb1 hedder 56_BIL men i tb2 hedder den kun 56'

stemmer ikke med

' samme navn som i tb1 bare uden "_".'

Men hvis vi forudsætter det sidste, kan du bruge noget i stil med:

WHERE replace (tb1.afdeling,'_',NULL) = tb2.afdeling

Du skal dog være opmærksom på, at et evt. index på tb1.afdeling ikke vil blive brugt.
- Du kan så bruge et function-based index, men det er en anden historie...