Avatar billede a330 Nybegynder
09. februar 2011 - 21:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Php og Access på en mac

Hvordan får jeg sat php up til at connecte til en Access database på en Mac.
Testserver køre Mamp Pro med Apache2/php 5.3.2
Skulle gerne have det til at virke sammen med Dreamweaver
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2011 - 22:06 #1
Access database paa en Mac?

Opgiv det!

Skift database til MySQL, PostgreSQL eller hvis du er glad for embedded saa SQLite.
Avatar billede a330 Nybegynder
09. februar 2011 - 22:18 #2
Det kan jeg ikke, køre selv Mysql normalt. Men den database jeg skal hent data fra (ikke skrive) kommer i MDB og kan ikke laves om...

Eller skal MDB ligge på en windowsmaskine og så hente data via ODBC http://www.w3schools.com/PHP/php_db_odbc.asp

Hele setupet skulle gerne køre på et unix webhotel når sitet er færdig, sitet køre i php/mysql med en include af en php fil med pågældende MDB data, hvis det kan lade sig gøre...
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2011 - 22:26 #3
En database man kan hente data fra kan man ogsaa (teknisk - ikke noedvendigvis legalt) konvertere til en anden database.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2011 - 22:27 #4
Embedded databaser har den grimme egenskab at driveren skal findes paa selve maskinen.

Du kan lave et web service kald til en windows web server som kan laese MDB filen.

Eller du kan forsoege at finde et 3. parts produkt som uden godkendelse fra Microsoft paastaar at de kan laese en MDB.

Eller du kan konvertere de data og faa en ordentlig loesning.
Avatar billede a330 Nybegynder
09. februar 2011 - 22:33 #5
OK, som jeg læse det vil det bedste være at konvertere det først. Hvordan gør jeg lige det?

Problemet er at, MDB ændre sig hver dag, så jeg skal lægge en eller anden form for automatik ind, i mit script..
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2011 - 22:42 #6
Jeg ville lave et lille PHP script paa en Windows box der laeste data fra MDB og opdaterede MySQL databasen og saa saette den til at koere hver dag (eller maaske snarere hver nat).

Jep - det betyder en lille smule afbrydelse af din web app, men det ville du ogsa have hvis du skulle overskrive MDB filen.
Avatar billede a330 Nybegynder
09. februar 2011 - 22:48 #7
Det vil jeg kunne leve med, læg et svar..
Avatar billede arne_v Ekspert
10. februar 2011 - 00:35 #8
svar
Avatar billede coderdk Praktikant
10. februar 2011 - 00:41 #9
Prøv at checke om ikke webhotellet har odbc installeret - Hvis de har, så kan du godt connecte til din access database. Det kan også lade sig gøre på mac, men prøv med macports eller homebrew.

Når det er sagt, så ville jeg gøre som arne_v skriver, og kun bruge det til at smide access indholdet ind i en mysql eller lignende.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. februar 2011 - 02:36 #10
Det er ikke nok med ODBC. Der skal også være en ODBC driver til den pågældende database.

MS leverer ikke en sådan driver til Access.