Avatar billede sergei_ Juniormester
10. februar 2011 - 09:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Frigør plads i Windows 7

Jeg har 2 harddiske på min stationære PC på 1 TB hver, drev C og D. På C: er Win 7 installeret, drev D: valgte jeg at assigne til systemrestore points, og image backup. Jeg troede der var rigelig plads, men allerede nu er drev D fyldt op. Jeg har kørt diskoprydning og tømt papirkurv og fået slettet alle undtagen den sidste imagebackup, men der er kun ca 100 GB tilbage. Hvis jeg tager egenskaber af alle synlige filer og mapper fylder det tilsammen kun ca 150 GB, så der er noget der ikke passer sammen.

Hvordan frigør jeg pladsen?
Avatar billede haverslev Novice
10. februar 2011 - 10:34 #1
Prøv at h-klik på Computer, vælg Administre, klik på Diskhåndtering i venste øverste hjørne.
H-klik på dit c-drev der bliver vist der og vælg "Formindsk enhed"
Nu kan du så evt. oprette partition osv. på den frigjorte plads.
Husk dog, at du kan kun have 4 grundlæggende drev.

Men dette er bedre:
Easeus Partition Master ordner paragrafferne for dig, og på en mere elegant måde end Win7 - dog tager det lidt tid.
http://www.partition-tool.com/ (...)
(Og så er det freeware som privat bruger).
Avatar billede sergei_ Juniormester
10. februar 2011 - 11:10 #2
Ok, vil se på det når jeg kommer hjem men hvorfor skulle jeg "Formindsk enhed", jeg er jo ikke interesseret i at ændre eller oprette nye partitioner på de 2 drev og slet ikke på c-drevet. Jeg vil helst bare fortsætte med de to partitioner jeg har.

Jeg kunne naturligvis være primitiv og formatere D:, men det virker mystisk at det skulle være nødvendigt.
Avatar billede haverslev Novice
10. februar 2011 - 11:49 #3
Når et drev (partition) er blevet for lille, så er du jo nød til at "stjøle" mere plads et sted fraog derved evt. lave dit D-drev større.
Det kan du ved at "formindske" dit C-drev, således der frigøre tom plads.
Windows 7 egen værktøj i diskhåndtering er ikke særlig brugbar og kan ikke håndtere lidt avancerede ændringer og derfor er Easeus Partition Master bedre til dette arbejde.
Jeg peger blot på bruge af W7 egen værktøj, som du evt. kan bruge :-)
Avatar billede haverslev Novice
10. februar 2011 - 11:50 #4
"stjøle" = "stjæle"
Avatar billede haverslev Novice
10. februar 2011 - 11:55 #5
Arhh, har ikke læst dit spørgsmål helt korrekt.
Du har 2 diske :-)

Prøv at gå ind op stoppe systemgendannelse / restore points og genstart og se om ikke pladsen bliver frigivet.
Tillige kan Norton (hvis du har det )have en vis indflydelse, så prøv at H-klik på dit drev og slet Norton gendannelse punkter
Avatar billede sergei_ Juniormester
10. februar 2011 - 12:29 #6
Ok. Tak, det vil jeg prøve.
Avatar billede sergei_ Juniormester
10. februar 2011 - 23:15 #7
Det ændrede ikke noget, men det var simpelt

Der lå 1 filer og to mapper som windows havde oprettet. Filen MediaID.bin mappen WindowsImageBackup og HarddiskC-PC. Dem slettede jeg, selvom de tilsyneladende ikke fyldte noget. Smæk så var pladsen tilbage.