Avatar billede majhes Nybegynder
13. februar 2011 - 11:02 Der er 1 kommentar

Word skriver kursiv, når der skrives ligninger

Hej,

Jeg har førhen uden problemer kunnet skrive ligninger i Word 2007, men for et par uger siden gav det problemer. Hver gang jeg trykker på ligningsikonet for at skrive en ny ligning, starter Word automatisk med at aktivere kursiv og skifte til skrifttypen "Cambria". Det, at der skrives kursiv, gør, at der står firkanter i stedet for bogstaver, hvis jeg forsøger at skrive bogstaver. Når jeg har skrevet et ord, kan jeg markere det og slå kursiv fra, hvorefter bogstaverne kan ses.

Det er meget irriterende, da jeg bruger værktøjet meget, så jeg ville blive glad, hvis der var nogle, der havde en løsning på mit problem.

Vh. Maria
Avatar billede Mimical Novice
04. marts 2011 - 07:17 #1
Standard er:
Latinsk tekst:
Skrifttype: Cambria Math, Typografi: Kursiv, Størrelse: 11

Hvis du vil ændre det kan du f.eks. skrive en ligning og derefter højreklikke på den og i den boks der herved dukker op gå ned i skrifttype og klik på den. Herefter kan du tilrette efter dine egne behov.

Sjovt nok har jeg som matematiker aldrig brugt denne funktion, måske fordi jeg ikke erindrer at den har været i tidligere udgaver af Word. Der findes andre programmer kompatible med Word, f.eks. MathType eller Aurora som bruger LaTeX, der kan dog kun installeres ét af disse. Men hvorfor ikke helt skifte til LaTeX? Det er det bedste matematik typesætningssystem, der findes i dag. Dog tager det tid at lære!

M.v.h.
Michael Bagge