Avatar billede madsens90 Praktikant
15. februar 2011 - 14:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Fra headphone mini jack på anlæg til microphone mini jack på bærbar? Tilladt?

Hej Eksperter.

Jeg sidder med den opgave fra min svigermor som har givet mig et kasettebånd som hun gerne vil have spillet digitalt.

Så har sat båndet i min fars gamle B&O anlæg, og der virker det fint, og hvis jeg sætter hørertelefoner til "headphone" mini jack stikket, så virker det også fint.

Mit spørgsmål er så om jeg ødelægger min computer eller anlægget hvis jeg finder et stik med mini jack i begge ender og sætter den ene ende til "headphone" på min fars B&O, og sætter den anden ende i min bærbar i "microphone" mini jack? For det ville i mit hovede være den nemmeste måde at optage det på.

Men er bange for at både anlægget sender strøm ud af headphone mini jack stikket, og det samme på min bærbar med microphone mini jack, og vil jo ikke ødelægge noget. ;)
Avatar billede am2oft Praktikant
15. februar 2011 - 14:54 #1
Det skulle der ikke kunne ske noget ved at gøre.

Mvh.
Avatar billede thov Forsker
15. februar 2011 - 16:07 #2
Bruger du mikrofon indgangen, bliver signalet sikkert overstyret, for den har meget høj følsomhed.

Det vil være bedre med 'line-in', for her skal der 0,775 Volt til fuld udstyring, mod 0,003 Volt for mikrofonen.

Og så optag og rediger med Audacity http://audacity.sourceforge.net/
Avatar billede madsens90 Praktikant
15. februar 2011 - 21:21 #3
Tak for de gode svar. :)
Kom med et svar begge 2.

Gjorde det efter am2oft foreslog det, og det virkede. Ikke særlig godt, men det virkede. Skulle bare spille lyden over på min computer med en meget lav volume. Havde godt tænkt på at bruge line-in, men har desværre ikke sådan en indgang på denne computer, men mange tak for rådet! Det skal jeg helt sikkert huske til næste gang!!

Brugte i øvrigt Audicity inden jeg så din kommentar. ;) Fantastisk program! Simpelt!
Avatar billede fhansen82 Mester
15. februar 2011 - 21:21 #4
Har du ikke en Line-in i PC'en? Ellers kan man i nogle tilfælde ændre udgange til indgange. Prøv at kig i din lydsoftware om det kan lade sig gøre. Tvivler på at de bliver et godt resultat med mik.indgangen.
Bedste opsætning vil være at du benytter et Phono>mini jack stik, hvis muligt.
Avatar billede thov Forsker
16. februar 2011 - 00:46 #5
Du kan tilpasse signalet med to modstande:

+Fra båndoptager -> -----R1----+-- +Mikrofonindgang
                              |
                    +----R2----+
                    |
Stel (input)--------+--------------- Stel (output)

R1 = 10 kOhm
R2 = 100 Ohm

Ændres R1 til 33 kOhm dæmpes der med 50 dB i stedet for 40 dB.
Avatar billede thov Forsker
16. februar 2011 - 00:49 #6
Hmm.. Det kom ikke til at se rigtigt ud.

R1 sættes i serie med signalet
R2 sættes mellem signal og stel (Efter R1).
Avatar billede madsens90 Praktikant
20. juni 2011 - 14:47 #7
Mangler svar her, ellers accepterer jeg mit eget. :)
Avatar billede thov Forsker
20. juni 2011 - 16:20 #8
Ok, svar kommer her :-)
Avatar billede am2oft Praktikant
20. juni 2011 - 16:27 #9
Behold bare selv, samler ikke point

Mvh.
Avatar billede madsens90 Praktikant
20. juni 2011 - 16:30 #10
Så mangler jeg bare lige et svar fra "am2oft" også, ellers får du pointene! :)
Avatar billede madsens90 Praktikant
20. juni 2011 - 16:30 #11
thov har nu fået pointene. :)