Avatar billede zaico Nybegynder
16. februar 2011 - 01:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

DHCP hjælp

Hej alle

Jeg har pt en forbindelse gennem Telia, hvoe de har "lånt" mig en Zyxel P660H-D1 som er pre confugureret fra Telia og der er ingen web interface til at komme ind i den.

men grundet det så ser tingene sådan her ud pt.

internet ---->gateway (62.199.46.1xx)--->Airport Extreme router (wan=62.199.46.1xx) (lan=10.0.0.1) og der fra ud til alle pcer på lokal nettet.

hvis jeg kobler en switch direkte til gatewayen for alle pcer hver sin IP i øst og vest og kan ikke se hinanden medmindre de er heldige og lande i samme subnet. det dur jo ikke

hvis jeg lader min Airport router klare DHCP fungere det "fint" men nu er det sådan at jeg har en hjemme server stående og det kunne være sjovt at få den til at klare opgaven efter som at den klare alt andet på netværker (DNS, File, lokalt Wiki, Print, osv)

men hvis jeg ændre så det er server den agere DHCP så kan de trådløse klienter ikke få en ip.
men jeg har læst et sted at man kan bruge en "bro forbindelse" men kan ikke se hvor jeg fortæller routeren at den skal dele det op mellem wan og lan, ellers for alle en ip fra Telia og DHCP serveren melder fejl om at der allerede er en DHCP på netværket.

er der nogle der kan knække den nød og eventuelt fortælle mig hvad jeg kan gøre eller konkludere at min server ikke kan køre DHCP
Avatar billede poha66 Nybegynder
16. februar 2011 - 12:32 #1
Hvis du bruger din Airport router (som jeg ikke kender så meget til, da den primært bruges i MAC-verdenen) til at skabe trådløse netværk - vil du få problemer, hvis du disabler DHCP-serveren i denne. Så skal du ihvertfald sætte det op manuelt på de bærbare. Du kan godt have 2 dhcp-servere, men så skal den uddele forkellige adresse-områder. Du kunne f.eks. have den ene til at dele ud i området 10.0.0.2 - 100 og den anden til 10.0.0.101. - 200
Hvis du kan få dette til at fungere burde de se hinanden hvis du bruger en subnet-mask på 255.255.255.0 vil det gå lidt stærkere fremfor hvis du bruger 255.0.0.0
Avatar billede zaico Nybegynder
16. februar 2011 - 14:27 #2
jaaa det er selvfølgelig en mulighed,
Avatar billede zaico Nybegynder
01. marts 2011 - 09:02 #3
lukket