Avatar billede Max Novice
23. februar 2011 - 12:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

LAN overblik

Hej igen,

Jeg er på udkig efter et program, der kan give mig et overblik over maskiner på et LAN. Da jeg engang i tidernes morgen kørte Windows, var der et program, der hed Look@Lan, som checkede hvilke maskiner, der var aktive på netværket, hvilken IP de havde, hvilket styresystem de kørte, plus en masse andre info. Et fint lille program, men det kører kun på Windows. Findes der ikke noget til Linux i samme stil? Jeg kører Ubuntu 10.10, så det ville selvfølgelig være dejligt med et program, hvor der findes et repository til, men det er absolut ikke et must. Skal jeg selv compile programmet, gør jeg gerne det.

Jo mere grafisk flot og let-tilgængeligt programmet er, desto bedre, men et godt CLI-program er også ok.

Glæder mig til at høre fra jer.

Mvh.
Avatar billede Max Novice
23. februar 2011 - 12:31 #1
Hmm.. Jaja, 10 minutter på google gav mig et program, der hedder Fing (faktisk lavet af dem, der også lavede Look@Lan). Fing er et CLI-program, så sidste del af mit spørgsmål er sådan set dækket. Men hvis der findes noget med et godt Gtk+ interface, er jeg stadig meget interesseret. :)
Avatar billede swiatecki Novice
23. februar 2011 - 14:45 #2
Well nmap (med Zenmap som GUI) kan gøre det
Avatar billede Max Novice
23. februar 2011 - 15:05 #3
Zenmap kræver et target, altså en ip-adresse fx. for at scanne. Det kan godt være, at jeg bare ikke forstår at bruge de rigtige jokertegn i programmet, men hvis jeg skal indtaste hver enkelt ip-adresse, giver det ikke så megen mening mht. det jeg vil bruge programmet til. Er der en let måde at liste alle klienter på netværket i Zenmap?
Avatar billede swiatecki Novice
23. februar 2011 - 17:15 #4
Hvis du vil scanne netværket 192.168.1.1->192.168.1.255 så skriver du 192.168.1.0/24 som target :)
Avatar billede Max Novice
24. februar 2011 - 10:28 #5
Jep, det var mere eller mindre det jeg skulle bruge. Smid et svar, så får du points. :)
Avatar billede swiatecki Novice
24. februar 2011 - 12:58 #6
Svar :)