Avatar billede Adampantic Nybegynder
24. februar 2011 - 11:10 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Mus på bærbar virker ikke.

Hej alle.

Jeg står i den situation at min mus på den bærbare pludselig ikke virker. Den virkede fint igår over middag, og da jeg så tændte for computeren om aftenen, var der ingen respons, ligegyldigt om man forsøgte at flytte på den eller right /left click.

Det er en acer aspire 5732Z. Der er ikke blevet foretaget nogle ændringer på computeren, som burde kunne forklare problemet. Jeg har prøvet at genddane computeren til et tidligere tidspunkt, men uden succes. Mine usb stik virker ikke på computeren, så jeg har ikke været i stand til at forsøge at koble sådan en på, og det er en halv umulighed at bevæge sig rundt på computeren, uden mus.

Er der nogen der har en idé om hvad problemet kan være?
Avatar billede Blandy Praktikant
24. februar 2011 - 11:12 #1
Kan være din usb controller er defekt. Prøv at tjekke i enhedshåntering om der er gule markeringer eller noget der er deaktiveret.
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2011 - 11:14 #2
Som alt muligt andet, så kan USB porte også gå i koks - det vil sige at, selvom der ikke er tilsluttet enheder pt. i portene eller der er nogle usb enheder som man ikke bruger mere, så gemmes de alligevel på pc`en og de kan blokke op og derved "låse" portne.

Hvis du henter og kører USBDeview, ser du mængder af 'tilsluttede' USB enheder.
Selv forlængst frakoblede enheder optræder stadig der, og de kan på en eller anden måde ligge og spærre.

Alle under 'Safe to uninstall', kan du højreklikke på og fjerne dem alle, når du så sætter en enhed i stikkene så oprettes den selvfølgelig igen.

Link til programmet: http://www.nirsoft.net/ (...)

-----------------------------------------

Hvis ikke ovennævte virker:
Prøv at fjerne alle usb stikkene fra maskinen (ikke mus/tastatur hvis det er en stationær pc)
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Enhedshåndtering
Klik på + udfor USB-Controllere
H-klik på enhederne og vælg fjern
SLUK maskinen og fjern 220V / batteriet fra maskinen i nogle minutter
Start og lad windows finde og installere USB controllerne igen.
Herefter sætter du dine USB enheder i maskinen - EN af gangen og lad windows finde og installere den / dem
Avatar billede Adampantic Nybegynder
24. februar 2011 - 11:18 #3
Hej igen.

Skal jeg forstå det således, at mine  USB porte, kan blokere for min touchpad mus? Jeg har ikke tidligere brugt mine usb porte til mus, da jeg altid har brugt min mus på den bærbare.
Avatar billede Adampantic Nybegynder
24. februar 2011 - 11:22 #4
Jeg skal måske lige forklare mig selv lidt bedre. At USB portene ikke virker, er som sådan ikke mit store problem. Problemet er at min mus på den bærbare ikke virker :). Og det skete ud af ingenting :).
Avatar billede magic-mouse Novice
24. februar 2011 - 11:33 #5
Touchpad på computeren kan betragtes som en integreret USB enhed.

Dvs at istedet for at der er et USB stik på den går den bare direkte ind på bundkortet.

Lidt svært at forklare. Men den kan blockere selv om at den ikke sidder i en USB port.
Avatar billede Adampantic Nybegynder
24. februar 2011 - 11:39 #6
Okay. Når jeg kigger i enhedshåndtering, ser der ikke umiddelbart ud til at være nogle problemer. Problemet med at køre den test via det link du gav mig, er at jeg ikke ser ud til at kan gøre det ved kun brug af tasterturet.
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2011 - 11:40 #7
Ups havde ikke "læst" at det var touch pad mus :-)
Avatar billede Adampantic Nybegynder
24. februar 2011 - 11:44 #8
Nu er jeg så i tvivl om hvad jeg skal gøre så? :)
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2011 - 11:46 #9
Noget helt andet

Kører du med W7 ?
Har du f.eks opdateret med Service pack 1 ?

Sidder nemlig med et par maskiner der simpelthen er gået kold, efter at brugerne har opdateret dem med SP1.
Dene reagere nemlig ikke på touchpad, tastatur osv.
Den anden kan ikke finde Lan / wireless kort.
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2011 - 11:50 #10
Hvad har du af enheder i enhedshåndtering - under Mus og pegeredskaber ?
Avatar billede Adampantic Nybegynder
24. februar 2011 - 11:51 #11
Jeg kører med W7 Home Premium.
Avatar billede Adampantic Nybegynder
24. februar 2011 - 11:55 #12
Der har jeg: Synaptics PS/2 Port TouchPad.
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2011 - 12:00 #13
Prøv at h-klik på den linje: Synaptics PS/2 Port TouchPad
Vælg fjern og genstart maskinen (måske skal du holde startknap inde for sluk), lad windows selv finde og installere enheden igen
Avatar billede magic-mouse Novice
24. februar 2011 - 12:05 #14
Evt. anvend [Alt] + [F4] til at lukke på en lidt pænere måde :)
Avatar billede Adampantic Nybegynder
24. februar 2011 - 12:05 #15
Det er gjort. Er samme resultat. Sker stadig intet på min touchpad :(
Avatar billede thov Forsker
24. februar 2011 - 12:22 #16
En taste-kombination kan de-aktivere touchpad'en (Og aktivere den igen).

Det er <Fn> tasten sammen med en af <F> tasterne.
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2011 - 12:23 #17
Prøv at kører et gendannelses punkt tilbage til igår:
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/System-Restore-frequently-asked-questions

Ellers Prøv at installere Synaptics driveren:
http://support.acer.com/us/en/product/default.aspx
Avatar billede Adampantic Nybegynder
24. februar 2011 - 12:32 #18
Har prøvet at trykke fn + samtlige F taster. Kan stadig ikke bevæge musen.

@haverslev. Jeg kørte igår en gendannelse, uden at det hjalp. Problemet med at installere Synaptics driveren, er igen at jeg ikke kan bevæge mig rundt på Acers hjemmeside, da jeg ikke kan bevæge musen.
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2011 - 12:37 #19
kan du ikke navigere med piletasterne ?

Prøv at fjerne alle usb stikkene fra maskinen (ikke mus/tastatur hvis det er en stationær pc)
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Enhedshåndtering
Klik på + udfor USB-Controllere
H-klik på enhederne og vælg fjern
SLUK maskinen og fjern 220V / batteriet fra maskinen i nogle minutter
Start og lad windows finde og installere USB controllerne igen.
Herefter sætter du dine USB enheder i maskinen - EN af gangen og lad windows finde og installere den / dem
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2011 - 12:38 #20
glemte det sidste og sæt en USB mus i, hvis ikke du kan navigere via piletasterne :-)
Avatar billede Adampantic Nybegynder
24. februar 2011 - 12:39 #21
Skal jeg fjerne samtlige enheder der dukker op, når jeg klikker på USB enheder? det drejer sig om 15 styk ca.
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2011 - 12:52 #22
Vi er vel enige om, at det er enhederne under USB-Controllere

Hvis ja, så h-klik på dem og vælg fjern - det er sikkert ikke alle linjer du kan fjerne, men fjern dem du kan.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2011 - 12:55 #23
Har du ikke bare deaktiveret din touchpad?
Min datter har en Toshiba notebook, hvor der er en lille lampe (ikke tændt normalt) hvor man, ved at dobbelttappe på den, slår mousepad fra.

Tjek lige om ikke det er tilfældet inden du går så drastisk til værks som foreslået. For er det tilfældet får du ikke gang i mousepad igen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2011 - 12:59 #24
Her sidder det man kan "tappe" på for at slå touchpad fra (markeret med gul cirkel): http://peecee.dk/uploads/022011/compaq-presario-cq56-200-notebook-pc-series_400x400.jpg
Avatar billede Adampantic Nybegynder
24. februar 2011 - 13:04 #25
John du er min redning. :).. Viste sig at oppe ved Turn on/off knappen, havde min kæreste kommet til at trykke på en knap ved siden af, som havde gjort at min mousepad var blevet deaktiveret.
Avatar billede Adampantic Nybegynder
24. februar 2011 - 13:05 #26
Og hvordan giver jeg dig point? :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2011 - 13:15 #27
Ved at acceptere dette svar :)
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2011 - 13:19 #28
Fint

Men john:

Tjek lige om ikke det er tilfældet inden du går så drastisk til værks som foreslået. For er det tilfældet får du ikke gang i mousepad igen.

INTET af de forslåede "ædelægger" noget som helt, sååå!
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2011 - 13:20 #29
"ædelægger" = "ødelægger" :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2011 - 13:24 #30
Det skrev jeg altså heller ikke, så fald lige ned igen!
Syntes bare det var en drastisk metode, når mange af de bærbare jeg har set har denne funktion.
Avatar billede Adampantic Nybegynder
24. februar 2011 - 13:25 #31
Det er så gjort :)
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2011 - 13:26 #32
"For er det tilfældet får du ikke gang i mousepad igen"

Hvordan vil du da tolke denne sætning ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2011 - 16:11 #33
Måske formuleret forkert?

Hvis USB controllerne fjernes og Windows finder dem igen, vil Touchpad ikke blive aktiveret.

Er du med nu?