Avatar billede scifo Nybegynder
27. februar 2011 - 23:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

QNAP TS-412, men hvilken HD?

Hej Eksperter.

Jeg skal til at have investeret i min første NAS til hjemmebrug (Ja, ved godt det er på tide...)

Jeg har læst lidt rundt omkring, og har fået kig på QNAP TS-412.

Til den skal jeg så have 4 diske og køre Raid 10. Og da jeg skal købe 4 diske, løber prisen jo lidt op.

Det jeg vil høre jer om er, om denne disk er "god nok" med sine 5900 rpm, eller om jeg SKAL investerere i 7200 rpm diske:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=531645

NAS'en skal bruges til at streame HD film fra, og muligvis web-server. Og der vil max være 2 forbindelser til pc'en ad gangen.

Tak for hjælpen
// Scifo
Avatar billede chalde Seniormester
27. februar 2011 - 23:41 #1
Personligt ville jeg nu vende snuden mod Synology. Deres firmware er en kende mere gennemført end Qnap's.
Et kig på deres seneste firmware (som inden længe komme i en nye med endnu flere muligheder): http://www.itrends.dk/26905/
Og så den kommende: http://www.synology.com/enu/products/dsm3.1beta/index.php

Hvorfor Raid 10 og ikke Raid 5?

Seagate har en tendens til at blive meget varme i forhold til f.eks. Samsung og WD, så jeg ville ikke bruge dem i en NAS.
Men 5900 eller 5400rpm er generelt ganske fint til brug i en NAS.
Avatar billede scifo Nybegynder
27. februar 2011 - 23:49 #2
Hej chalde.

QNAP fordi jeg har hørt meget godt om dem, og at prisen er fornuftig. Men kigger lige på Synology. Havde egentlig kig på WD's Sharespace, men efter et kig på deres forum, og se alle de problemer der er med den og hastigheder, skal jeg ikke have sådan en.

Nu har jeg ikke synderlige meget forstand på RAID, men så vidt jeg ved, giver raid 10 bedre hastighed, og mere plads (Am I wrong?)

Nice to know mht. seagate. Det er hermed noteret.

Godt mht. 5400 rpm :)
Avatar billede chalde Seniormester
28. februar 2011 - 08:20 #3
Ang. raid, så ja og nej.
Raid 10 giver bedre bedre performance, men mindre plads.
Den effektive plads i raid 10 er (N/2)*mindste disk, hvor raid 5 giver (N-1)*mindste disk.
Har du f.eks. plads til 4 diske, og køber 4stk 2tb, vil du få:
Raid 10: (4/2)*2 = 4tb plads
Raid 5:  (4-1)*2 = 6tb plads
Begge raidlevels har en fejltolerance på 1 disk.

Personligt ser jeg en NAS som lagerenhed, og selvom performance naturligvis spiller ind, så ville jeg mene at de fleste får mere glæde af den ekstra plads man får ved Raid 5 end den performance Raid 10 giver. Det er sjældent en NAS i hjemmet render på 100% IO.

Se evt. på: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=637507
Som sagt, så er firmwaren virkelig en klar fordel ved Synology.
Ikke at Qnap er et skidt produkt, det blegner bare en smule ved siden af når man har prøvet dem begge.
Avatar billede osdata Nybegynder
28. februar 2011 - 09:39 #4
Hej,

Tag et kig på QNAP's hjemmeside:
http://www.qnap.com/pro_compatibility.asp

Her er de diske de anbefaler til deres produkt.

Hvis der skal være 2TB diske er der HDS722020ALA330 fra Hitachi.
Den ligger i omkring 900 kr.

Mvh

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede scifo Nybegynder
28. februar 2011 - 09:43 #5
chalde -> Kan du nævne mig nogle konkrete punkter, hvor synology firmwaren er overlegen, i forhold til hvad du selv har prøvet?

Osdata -> Har været derinde og kigge, og den HDD jeg selv har foreslået, står også på listen. Men tak for info :)
Avatar billede chalde Seniormester
28. februar 2011 - 10:20 #6
#5 De områder jeg umiddelbart finder den overlegen:
- Første punkt er selve grænsefladen. Langt mere intuitivt opbygget, dertil multitasking.
- SHR. Synology Hybrid Raid. Raid for "dummies" kan man kalde det. Vælger selv det optimale raid setup ud fra størrelse og sikkerhed, samt gør nemt at udbygge dit raid.
- Roundcube mailserver (kommer i 3.1).
- Filestation. Flere muligheder, såsom zip/rar, filadministration m.m.
- Audio station. F.eks. kan du smide et USB lydkort til en flad 50er i en Synology og koble den til dit anlæg.
- Windows ACL
- Download station forbedringer der kommer i 3.1.

Der kan naturligvis også være andre punkter den anden vej, men ikke noget jeg umiddelbart er stødt på endnu.

Men du kan evt. selv prøve dem her:
http://www.synology.com/enu/products/demo/index.php
http://qnap.com/liveDemo.asp (umiddelbart kun den i asien der virker).
For begge gælder det at hastigheden er markant hurtigere i hjemmet.
Avatar billede scifo Nybegynder
28. februar 2011 - 15:58 #7
chalde -> Super - jeg vil lige kigge lidt nærmere på det, men du har i hvert fald besvaret mit spm. mht. om 5400 rpm er nok til nas. Så læg et svar :)
Avatar billede chalde Seniormester
28. februar 2011 - 17:34 #8
#7 Bare behold point :)
God jagt.
Avatar billede scifo Nybegynder
01. marts 2011 - 09:15 #9
takker :)