Avatar billede scifo Nybegynder
01. marts 2011 - 21:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af NAS

Hej Eksperter.

Jeg overvejer at købe følgende udstyr:
http://www.synology.com/enu/products/DS410/index.php
og 4x harddisk:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=712501

Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål.

1. NAS'en kan håndtere op til 12 TB, men de harddiske jeg køber ender med 8 TB. Er det muligt at udskifte mine 4x2TB diske til 4x3TB diske på sigt, uden at tabe alle data? Og i så fald, hvordan?

2. Jeg ender jo med 6TB (Grundet raid 5), og det tager nok noget tid at fylde det op. Så hvad er levetiden på en sådan harddisk der er tændt hele tiden?
Hvis de kan holde i over 2 år, skulle jeg måske overveje at købe 3TB diske til at starte med, men hvis de ikke gør, kan jeg lige så godt købe 2TB diske, da jeg ikke regner med at få brug for den ekstra plads før.

Tak for hjælpen.

//Scifo
Avatar billede chalde Seniormester
01. marts 2011 - 22:21 #1
1) Så længe du kører raid 1, 5, 6 eller SHR på din Synology har du mulighed for at udvide med større diske. Se evt. deres wiki for vejledning.

2) Afhænger helt af disken. Nogle kan holde år, andre kan være mandagsmodeller og kradse af efter minutter.
Gennem min tid som IT-admin har jeg set diske stå af efter måneder samt andre der havde kørt mange år. Så det er kan være meget forskelligt.
De fleste producenter skilter dog med MTBF og spinups på deres hjemmeside.
Avatar billede scifo Nybegynder
02. marts 2011 - 09:27 #2
Super :)

MTBF og spinups, hvad er det?
Avatar billede chalde Seniormester
02. marts 2011 - 10:16 #3
MTBF: Mean time between failures, gennemsnitlig tid mellem fejl.
Spinups: Hvor mange spinups disken forventes at kunne foretage i sin levetid (hvor mange gange den kan gå fra slukket/dvale til klar).
Avatar billede scifo Nybegynder
02. marts 2011 - 12:39 #4
Ok tak for hjælpen endnu engang :) Skal jeg beholde points igen?
Avatar billede chalde Seniormester
02. marts 2011 - 12:49 #5
Jeps, bare behold dem :)

Kan tilføje at føromtalte opdatering til Synology udkom igår.
Avatar billede scifo Nybegynder
02. marts 2011 - 13:45 #6
Super! Glæder mig til at se det, jeg burde vel bare kunne opgradere til nyeste version, når jeg modtager den?