Avatar billede whirlwind Nybegynder
05. marts 2011 - 00:35 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Checksum error ved opstart af Vista

Hej alle eksperter

Jeg har netop fulgt en supervejledning (som åbenbart ikke var så super alligevel) og skilt min bærbare HP Pavillion DV7 1275EO ad, renset blæser m.m. og samlet den igen. Alt dette uden problemer.

Når jeg nu booter maskinen starter den med en "Checksum error. Press <F5> to load CMOS default values. Press <F6> to start normal.

Vælger jeg F6, starter Windows op som det skal, men fryser efter få minutter.
Herpå er det eneste jeg kan gøre at "kvæle" maskinen på powerknappen. Ved opstart får jeg igen Checksum fejlen og samme valgmuligheder.

Vælges i stedet F5, påbegyndte Windows første gang opstarten, men frøs fast i forbindelse med dette. Ved genstart af maskinen er der lys i alle lamper, men der bootes overhovedet ikke. Der er blot sort skærm, og det er ikke engang muligt at gå i BIOS.

Tager jeg herefter CMOS-batteriet ud i et øjeblik og sætter det tilbage på plads og booter, kommer checksum-fejlen igen.

Maskinen er denne:

HP Pavillion dv7-1275eo
Windows Vista
2.3 Ghz AMD Turion X2 Ultra Dual-Core Mobile Processor ZM-84
Level 2 cache 2 MB
4096 MB hukommelse (2 x 2048 MB)
ATI Mobility Radeon HD 3650

Håber der er nogen der kan gennemskue denne fejl!
Avatar billede Red0z Nybegynder
05. marts 2011 - 01:55 #1
Lyder bærbaren anderledes? Evt. Mht. Blæsere ?
Avatar billede whirlwind Nybegynder
05. marts 2011 - 02:04 #2
Hej Red0z.

Både ja og nej.

Årsagen til at jeg skilte maskinen ad var, at blæseren slet ikke kørte!

Det gør den nu efter jeg har renset blæseren og samlet maskinen igen.... Men den lyder som den skal. Den starter "hårdt op" ved opstart og dæmper sig ganske kort efter.

Jeg kan så iøvrigt sige, at jeg har puslet lidt videre.

Jeg har fjernet en RAM-blok, harddisk og netværkskort (og har taget CMOS-batteriet ud og sat det i igen efter et par minutter, for lige at starte fra scratch). Ved opstart beder maskinen nu op harddisk. Jeg slukker, isætter harddisk og booter igen. Nu starter Windows op helt normalt der kan arbejdes uden problemer.

Herefter lukker jeg maskinen og isætter den RAM-blot der blev fjernet. Igen booter maskinen som den skal og starter Windows, men fryser nu fast efter et øjeblik!?! Mystisk. Jeg fjerner IGEN CMOS-batteriet, lader det ligge et par og sætter det til igen og booter. Nu starter Windows uden problemer og uden fastfrysning.

Nu venter jeg lige på, at den har færdiggjort en opdatering og så må vi se, hvad den siger til netværkskortet!
Avatar billede whirlwind Nybegynder
05. marts 2011 - 03:05 #3
OK. Så er netværkskortet tilbage på plads.. og minsandten om ikke Windows nu starter som det skal... meget mystisk.. men rart.

Jeg tror bare jeg lukker tråden og hopper i seng !