Avatar billede k-b-n Nybegynder
05. marts 2011 - 18:29 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Vurdering af pc køb

Hej..

Jeg skal hjælpe mine forældre der har deres eget lille firma med et nyt computer køb. Den skal både bruges til privat dvs. alm. internetbrug m.m. og erhvervs brug dvs. netbank, word m.m.

Den skulle gerne kunne køre effektiv og hurtigt til alm. brug i de næste mange år.

De vil gerne have dell, da de har kørt med det i de sidste mange år.

Jeg har kigget på en Vostro 460 mini tower

PROCESSOR Intel® Core™ i5-2400 w/VT (3.1GHz, 6MB cache) Rediger
OPERATIVSYSTEM Dansk Original Windows® 7 Home Premium (32-bit) Rediger
MICROSOFT® OFFICE 2010 Microsoft® Office Starter 2010 includes reduced-functionality of Word & Excel with advertising Rediger
SIKKERHEDSSOFTWARE Trend Micro Worry-Free Business Security Services, 15-months Rediger
SKÆRM Display Not Included Rediger
HUKOMMELSE 4096MB (4x1024) 1333MHz Rediger
HARDDISK 1TB (7200RPM) Rediger
GRAFIKKORT 1GB ATI® Radeon™ HD 5450 graphics card Rediger
OPTISKE DREV 16X DVD +/-RW Drive Rediger
TASTATUR Dell USB Entry Keyboard - Danish (QWERTY) Rediger
MUS Dell Optical (Not Wireless), Scroll USB (3 buttons scroll) Black Mouse Rediger
LYDSOFTWARE Creative PCI Express Sound Blaster X-Fi XtremeAudio Rediger

Jeg har valgt at tilkøbe 4 gb. ram istedet for de 2 der var standart. Men man kan dog også få 8 gb. men kan det betale sig??

Desuden har jeg også valgt en lidt størrere hardisk da den alm. kun var på 350 gb.

De har allerede skærm, mus og tastetur.. Og office pakken..

Hvad siger i andre til dette køb?

På forhånd tak..

Hilsen Ken
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2011 - 18:37 #1
Hej Ken
Hvad skal den bruges i det private ud over internet?
Tunge billedprogrammer og videoredigering?
Avatar billede k-b-n Nybegynder
05. marts 2011 - 18:49 #2
Nej kun til internet og muligvis let billedredigering..

Ken
Avatar billede Blueeyez Mester
05. marts 2011 - 18:54 #3
Vil måske anbefale en SSD til system og programmer og så en SCSI som du har valgt til de filer der skal arbejdes med eller evt 2 SSD'ere.. hvis det blot er billeder der evt skal ligge på den så er det langt overdrevet at smide sådan en HDD i den..
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2011 - 18:54 #4
Så tror jeg 4 gb er fint, og som jeg ser det skulle den fint kunne klare de opgaver som du beskriver. Jeg har dog ikke så meget erfaring i at sammensætte hardware, så forhåbentlig kommer der andre bud på det.
Er der en speciel grund til i tilkøber sikkerhedssoftware?
Burde det ikke være nok med de gratis alternativer?
Avatar billede k-b-n Nybegynder
05. marts 2011 - 19:03 #5
220661: Nej sikkerhedssoftwaren er bare standard fra dell, den kan ikke fravælges :) Finder selv noget andet og installerer.

Blueeyez: SSD er jo bare meget dyre i forhold til alm. HDD. Det vigtigste for dem er ikke hastigheden pt. men hastigheden på længere sigt (dvs. de næste 5-8 år)

Ken
Avatar billede Blueeyez Mester
06. marts 2011 - 08:48 #6
Nu tænker jeg os på længere sigt ;) SCSI harddiske har det med og fejle og så vil jeg da hellere foreslå dig at sætte 2 i den og køre raid så der er backup af det hele.. Det koster ja, men hvis den skal holdes stabil (Især når det er arbejdes pc os) Så vil jeg da hellere enten have 2 x SCSI eller 1 - 2 SSD'ere skønt de er dyre så vil jeg mene der er mere kvalitet over dem.. du kan os gå efter SAS, men igen så ved jeg ikke hvor lang tid pcen skal køre og sådan om det blot er en alm forbrugs pc eller om der er specielle krav eller forventninger som kan uddybes mere end den bare skal fungere ;)
Avatar billede jager Nybegynder
06. marts 2011 - 09:24 #7
det  er efter min meningil  helt overdrevet at bruge scsi diske til dette pc brug. hvis man skal køre 8gb skal man vælge win 64 bit hvilket mener jeg er frit hos dell et almindligt 32bit OS kan kun håndtere 4gb, men bundkort skal også understødte mere ind 4 gb. der følger ikke noget software med en dellpc det er kun prøveversioner
med mindre at man tilvælger det aktivt
Avatar billede k-b-n Nybegynder
06. marts 2011 - 09:54 #8
Jeg har også lige undersøgt at man ikke kan få SSD til Vostro 460 mini tower, så det bliver vist bare alm. HDD der kommer i.

CPU'en er en 64  bit, og jeg kan vælge win 64 gratis..

Ken
Avatar billede jager Nybegynder
06. marts 2011 - 10:27 #9
men win pro er anbefale evt. en ekstra hardd
prøve at kig på optiplex serien har lidt mere tiltro til dette dell produkt
Avatar billede k-b-n Nybegynder
06. marts 2011 - 12:07 #10
jager:  Jeg har lige kigget på optiplex serien, men synes ikke det så så interssant ud. Der er ikke særligt mange muligheder for at konfigurer den, og så er det kun en 32bit processer. Den skulle gerne ligge på et prisleje på ca. 5.000 uden skærm, mus og tastetur. Prisen er selvfølgelig uden moms :)

Ken
Avatar billede jager Nybegynder
06. marts 2011 - 12:37 #11
alle proccser kan køre 64bit fra dell kan køre 64bit men dell levere somstandart 32bit men har lige tjeket at man fri kan vælge 32 eller 64bit fordi at OS windows er pro version og ikke home version optiplex er et meget brugt produkt i store virksomheder og vostro  et mellem produkt men det er selfølglig en smag sag: men de kan configureres efter behov men har opfattet den som en firma pc primært.der hvor jeg har  kigget er på den billigste model
Avatar billede k-b-n Nybegynder
07. marts 2011 - 22:51 #12
jeg siger tak for alle svar. Smid en svar/point så lukker jeg den.

Hilsen Ken
Avatar billede k-b-n Nybegynder
25. marts 2011 - 21:45 #13
Lukket