Avatar billede k-b-n Nybegynder
06. marts 2011 - 11:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

NAS hardisk fra buffalo

Hej.

Jeg er på udkig efter en ny ekstern hardisk.

Det jeg normalt bruger min eksterne hardisk til er backup, derudover bruger jeg den også når jeg brænder .img filer over på DVD skiver(Ca. 4.7 gb). Jeg brænder altid med 8x, og har indtil nu brugt en hardisk med USB 2.0. Der har aldrig været problemer med hastigheden på overførslen..

Men nu er jeg på udkig efter en ny og større harddisk. Jeg har kigget på en NAS hardisk fra Buffalo nemlig LINKSTATION LIVE 2 TB. Da jeg gerne vil have nogle af de muligheder den kan tilbyde. Jeg er dog ikke interesseret i at købe en "rigtig" NAS, kun en hardisk med NAS funktioner :)

Mine spørgsmål er så om der er nogen der har prøvet denne NAS fra buffalo, og hvad i synes om den.

Samt om hastigheden er stor nok til at jeg stadig kan brænde .img filer på ca. 4.7 gb. med 8x over netværket istedet for usb 2.0.

Jeg har router og netkort der understøtter Gigabit Ethernet, men ved en af de test http://www.pcworld.dk/art/9546?page=3 jeg har set på nettet står at overførel hastigheden halter lidt, dette er dog ikke beskrevet i nogen af de andre danske test der er på dette produkt.

Håber i kan hjælpe..

På forhånd tak

Hilsen Ken
06. marts 2011 - 13:43 #1
du ska nok renge med en maks hastighed på 10-15 mb/s ved LAN og 2-5 mb/s over trådløs, sådan er det været fald med NAS
Avatar billede k-b-n Nybegynder
06. marts 2011 - 14:27 #2
Det er via LAN jeg vil køre det. Men teoretisk set burde det jo kunne overføre ca. dobbelt via netværket iforhold til usb2.0 men spørgsmålet er om hardisken kan følge med?? Eller er det mig der har misforstået hastighederne?

Hilsen Ken
Avatar billede chalde Seniormester
06. marts 2011 - 16:27 #3
Der er stor forskel på hastigheder inden for NAS.
En billig NAS kan nemt give kedelige hastigheder på de 15-25mb/s mens andre ligger på +60mb/s (enkelte formår at komme i nærheden af 200mb/s ved brug af link aggregation). Men generelt vil en fornuftig NAS performe bedre end USB2.
Det kan godt betale sig at smide en smule mere i hvis man ønsker en hurtigere enhed. Foruden dette kan du også få flere funktioner som muligvis vil vise sig for at være nyttige i fremtiden.

Generelt vil du sjældent komme i nærheden af de ratede hastigheder på trådløse netværk, så her er sagen dog noget helt andet.

De fleste brænderprogrammer vil ikke brænde direkte fra et netværksmedie, men istedet først tage en midlertidig kopi før det sætter brændingsprocessen igang.

Men generelt: Jo mindre du vil smide efter en NAS, desto mindre skal du forvente af den.
Avatar billede k-b-n Nybegynder
07. marts 2011 - 22:50 #4
Jeg siger tak for jeres svar. jeg har dog valgt at købe en helt alm. harddisk til usb.

Smid en svar til point så lukker jeg spørgsmålet.

Hilsen Ken
Avatar billede k-b-n Nybegynder
25. marts 2011 - 21:45 #5
Lukket