Avatar billede zimmer30 Nybegynder
07. marts 2011 - 19:21 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Ny harddisk

Hej med jer

Idag har jeg en ældre 100 GB IDE harddisk som drev C: med windows operativ system installeret på. Den larmer en del, og derfor har jeg investeret i en ny og større SATA harddisk.

Den vil jeg gerne have sat ind istedet for den gamle.

Mit spørgsmål er derfor:

1) Hvordan kan jeg kopiere gammel harddisk over på den nye incl. windows, systemfiler, drivers mv. Jeg kan vel ikke bare kopiere den gamle HD til den nye via fx stifinder?(synes jeg engang har set noget i partition magic der kunne ordne dette)

2) Skal der rettes noget i bios eller andet når der pludselig ikke er en IDE harddisk mere?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2011 - 19:37 #1
Tror du kan bruge dette værktøj til at overføre C drevet til den nye disk.
http://www.partition-tool.com/personal.htm
Top benefits:Copy Wizard to copy partition or migrate entire hard disk to another without Windows system reinstallation.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2011 - 19:39 #2
Jeg har dog ikke selv prøvet lige dette program, da jeg gjorde det samme som du vil brugte jeg et program der hedder Maxblast:
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=MaxBlast_5&vgnextoid=7add8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD
Det krævede dog dengang at en af diskene var understøttet. Ellers var diskene ikke synlige i programmet.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2011 - 19:47 #3
Kører din pc Xp med sp3 og fuldt opdateret?
Avatar billede poko1 Ekspert
07. marts 2011 - 19:47 #4
Maxblast er perfekt til jobbet men som 220661 skriver skal en af diskene på computeren være enten en seagate eller maxtor den behøver ikke deltage bare være tilsluttet også om det så bare er som ekstern usb disk.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2011 - 20:18 #5
jeg har selv
http://www.paragon-software.com/home/dc-professional/
men til engangsbrug, så er prøve-versionen ok.
Den kan lave et image af din nuværende disk, og skalere det op til en ny disk så du kan udnytte den større plads. Win skal dog genstartes første gang du starter på den nye disk, da den lige skal finde sig selv, og få ordnet sine tabeller med ledig diskplads.
Avatar billede chalde Seniormester
07. marts 2011 - 20:53 #6
Som du selv er inde på, vil du muligvis få problemer hvis du prøver at kopiere partitionen. Windows ved ikke at du skifter controller, og vil derfor tro der stadig er tale om IDE controlleren på bundkortet og vil derfor godt kunne te sig lidt.

Jeg vil anbefale backup -> ny disk -> ren installation (evt. partitionere den i 2, så du fremover kan lave en ren installation af OS uden at skulle tage backup af hele disken).
Avatar billede poko1 Ekspert
07. marts 2011 - 21:23 #7
Du kan få mit ord for at det ikke giver problemer med maxtor sålænge du ikke har skiftet diskene endnu når kopieringen er overstået kører maskinen ned og efter du har genstartet færdiggøres overførslen her efter slukker du maskinen og sætter Sata disken som 1´st boot og du har hele dit styresystem på den nye disk.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2011 - 16:08 #8
Jeg brugte den for ca 7 år siden da min dengang gamle 20 gb disk blev for lille, og jeg satte en 80 gb som bootdisk. Og dengang fungerede det perfekt. Dengang var det dog 2 ata diske der blev arbejdet med.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. marts 2011 - 17:17 #9
Det kan jo som sædvanlig ikke betale sig at følge en tråd der er en spørger der ligger en tråd og så er der 20 der svarer og så er det løb kørt for mit vedkommende.jeg sletter overvågningen!
Til 220661 jeg har lige brugt Maxtor i forgårds en 250Gb ATA til en 500Gb SATA uden problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2011 - 19:58 #10
#9
Super så virker det lige så godt som dengang jeg brugte det.
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
10. marts 2011 - 08:19 #11
Tak for indlæg og indput
Jeg prøver Maxtor i weekenden og vender tilbage med resultat
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
10. marts 2011 - 08:20 #12
Maxblast *smile*
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
10. marts 2011 - 08:22 #13
Så må vi håbe at det er en Maxtor eller seagate jeg har
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2011 - 18:34 #14
Det kan du se i enhedshåndteringen.
Hvis du googler det der skrives om disken i diskdrev kommer svaret
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
17. marts 2011 - 09:24 #15
Lækker lækker.
Det virkede bare med maxblast. Der var INGEN problemer overhovedet.
Smid svar 220661 så får du point.

Evt lille tillægsspg.

Den lille harddisk jeg havde før, var faktisk også SATA.
Den har jeg nu fyldt med back-up af billeder (ekstern via USB-kabel til anden computer.)
Derefter har jeg sat den i min computer igen, men den kommer ikke frem i stifinder.
Hvis jeg går ind under "diskhåndtering" i systemadministration kan jeg godt se at den er der
Avatar billede 220661 Ekspert
17. marts 2011 - 13:17 #16
Super. Godt det kom til at fungere. Det er dejligt at arbejde med noget der bare fungerer.
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
17. marts 2011 - 18:54 #17
Evt ide til tillægsspørgsmål?