Avatar billede kiwankow Nybegynder
09. marts 2011 - 11:55 Der er 9 kommentarer

Flytte harddisk fra én bærbar til anden

Hej

Er der nogen der kan fortælle mig om jeg kan flytte min harddisk fra min ene bærbare til min anden bærbare uden at skulle formatere harddisken og installere det hele igen.
Harddisken sidder nu in aspire 3000 og skal flyttes over i en aspire 1400, men kan windows selv ændre installationerne så de passer den nye hardware, anden cpu osv. eller skal jeg ud i en formatering og geninstallering af alle mine ting.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
09. marts 2011 - 11:58 #1
umildbart ja, så kan du godt, når maskinen starter op vil den sige den har fundet en masse nyt hardware, du installere selvfølgelig driverne til det nye hardware.
Det kan da også skabe problemer, men start med at flytte disken og se hvad der sker.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
09. marts 2011 - 12:01 #2
Ov, glemte lige at nævne at den windows du køre med også har noget at sige, foreksempelvis så er windows vista/7 mere tilgivende når du laver det nummer, xp kan være lidt mere hysterisk efter min erfaring, men det går nu nok.
Avatar billede kiwankow Nybegynder
09. marts 2011 - 12:05 #3
Jeg forsøger, men bruger godt nok windows XP
Avatar billede kiwankow Nybegynder
09. marts 2011 - 13:13 #4
OK så er harddisken flyttet, den starter op og spøger om jeg vil starte windows normalt eller fejlsikret, men uanset hvad jeg vælger går den i sort derfra... Nogen forslag..??
Avatar billede krat Nybegynder
09. marts 2011 - 13:19 #5
Det går normalt ikke godt. Der kan være (er) en masse hardwarespecifikke drivere, som den ikke får ind korrekt.

Jeg ville staten den nye maskine op på sin egen HD og flytte de nødvendige data og opsætninger. På Microsofts hjemmesider ligger program nem overførsel af profiler og data.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
09. marts 2011 - 14:42 #6
Ja, det var jo så det der kunne ske, som der bliver nævnt så kan der være nogle hardware specifikke drivere som ikke bliver indlæst.
Det du eventuelt kan gøre er at køre en reparation med Windows cden, det vil måske få maskinen til at starte op så du selv kan installere manglende drivere.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2011 - 17:33 #7
Det er sjældent man kan gøre dette med en Xp maskine, da den ikke ligger inde med nogle drivere. Havde du startet i fejlsikret først kunne den (måske) starte op, men så skulle du jo så haft alle drivere på en cd til installation bagefter. Og hvad med aktivering?
Du ville få problemer med en på et senere tidpunkt når du skulle hente opdateringer. Det er jo ikke den pc som licenskoden er aktiveret til.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
09. marts 2011 - 21:00 #8
Det kan virke, har selv prøvet at gøre det, dog var geninstallation ikke nødvendigt.
Og kan det ikke gøres med en reparation, så kan det gøres med en geninstallering uden formatering, så bibeholder du stadig dine filer, men systemt bliver overskrevet af en ny installation.
Avatar billede kiwankow Nybegynder
06. december 2011 - 11:36 #9
kom med et svar