Avatar billede Oldboston Nybegynder
10. marts 2011 - 12:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Udskrivning i Windows XP

Jeg bruger XP og har installeret et program med nogle lister eller fortegnelser over forskellige oplysninger. Alle oplysninger ligger dels i en lang række med flere hundrede linjer, dels i form af konti,opdelt efter de forskellige kategorier. Der er vel 15 kategorier eller konti i alt. Ved udskrivningen kan jeg kun udskrive hele den fuldstændige liste og ikke en konto ad gangen. Leverandøren af programmet siger, at den facilitet ikke hører med, men det gør brugbarheden meget mindre.
Er der en ekspert, der kender en genvej til at printe skærmbilledet ud? Jeg kan eventuelt fotografere det (!), men det virker som en omvej.
På forhånd tak for eventuelle svar.
Avatar billede vejmand Juniormester
10. marts 2011 - 12:38 #1
Avatar billede 2Mida Praktikant
10. marts 2011 - 12:47 #2
Shift - PrtScr
Avatar billede Oldboston Nybegynder
11. marts 2011 - 21:48 #3
Tak for de to svar. Forsøgte gadwin-programmet, og finde det vist også downloaded, men kan ikke rigtig finde det og starte det. Prøver at gå videre, men vil være taknemlig for et vink om, hvordan det bruges. Jeg går ud fra, at det er det program, der hedder printscreen?
mvh
Avatar billede vejmand Juniormester
11. marts 2011 - 22:03 #4
Ja, det er programmet printscreen.

Ved ikke helt hvad du har gjort, men du skal downloade programmet, og herefter installere det.

Nu ligger det som et ikon nede ved siden af uret.
Her kan du højreklikke på ikonet, og vælge flere indstillinger.
Bl.a. hvor skal billedet gemmes ( i en mappe, i udklipsholder, måske begge steder osv), du kan bestemme hvilket format billedet skal gemmes i og meget andet.

Du kan vælge hvilken tast som skal bruges for at aktivere programmet, jeg har valgt PrintScreen tasten.

Du kan vælge hvad den skal "optage", jeg har valgt "Rectangular area" og "Capture mouse cursor", det vil sige du klikker/trækker en firkant af med musen som bliver til dit billede.

Når først du prøver, vil du se det er meget meget let at bruge.....
Avatar billede Oldboston Nybegynder
12. marts 2011 - 22:00 #5
Tak for dit svar, vejmand. Nu har jeg fået det installeret rigtigt, og fulgt samme fremgangsmåde, som du fortæller om. Når jeg printer ud, har jeg dog kun fået blanke ark indtil videre. Men måske har jeg ikke indstillet formatet helt rigtigt. Eller: kan det tænkes at det program, jeg gerne vil hente data fra har indbygget en slags forbud mod at blive printet ud?
Nu prøver jeg at gå lidt videre i morgen, og hvis du har en kommentar mere, er jeg selvfølgelig interesseret. du skal nok få points, for dit svar er fint og Gadwin programmet er bestemt også let nok at have med at gøre.
Venlig hilsen
Oldboston
Avatar billede vejmand Juniormester
12. marts 2011 - 22:25 #6
Velbekomme, den med at programmet skulle have en slags forbud, tror jeg ikke rigtig på, da det er et "billede" af skærmen du gemmer.
Jeg vil mene du har flere muligheder i opsætningen:
Lad den gemme i udklipskolder, åbn f.eks. Word, sæt ind og print.
Eller:
Lad den gemme som en billed fil, og print billedet.
Eller:
Under "Destination" i opsætningen, kan man sende direkte til printeren.
Det sidsate har jeg dog ikke prøvet....
Avatar billede Oldboston Nybegynder
13. marts 2011 - 11:10 #7
Mange tak, vejmand, for det nyttge svar. Det løste mit problem, og det er legende let at arbejde med.Jew prøvede at vælge: send direkte til printeren (samtigig med at jeg oprettede en særlig mappe til at lægge kopier i). Begge dele fungerede perfekt.

Det er jo ikke helt ualmindeligt at man støder på hjemmesider m.v., der ikke uden videre kan printes ud, - så giver dette program alle muligheder.  Hjertelig tak!
Avatar billede vejmand Juniormester
13. marts 2011 - 11:16 #8
Velbekomme, godt du fik det til at funke.  :-)