Avatar billede fido26 Praktikant
12. marts 2011 - 12:52 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Win XP Inst. kan ikke finde min hd

Hej!

Jeg ville formatere min hd og geninstallere Windows XP men installationsprogrammet fandt ingen harddiske på min computer.

Jeg kan fint starte pc'en op på normal vis, så harddisken virker jo......

Nogen der har en idé hvad jeg kan gøre??

PFT
Avatar billede claes57 Ekspert
12. marts 2011 - 13:04 #1
du skal ind på hjemmesiden til motherboard, og hente sata-driver. Den skal du have lagt på en gammeldags 3½" diskette, og under start af installationen (se på bundlinjen) skal du trykke på F6 for at installere 3.parts driver.
Lad bare disketten sidde i under hele indlæsningen.
Avatar billede haverslev Novice
12. marts 2011 - 13:11 #2
Nu er det muligt at du kan nøjes med at gå i BIOS og disable AHCI - det gør at du kan få XP til at "se" harddisken.
Avatar billede fido26 Praktikant
12. marts 2011 - 13:11 #3
Jeg tror ikke der er SATA hd i, da pc'en er fra 2005. Et andet problem er at det er en bærbar, så der er ingen diskette drev i.....

Kan man bruge usb?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2011 - 13:23 #4
Disable AHCI i bios er ikke en mulighed?
Avatar billede haverslev Novice
12. marts 2011 - 13:24 #5
Der kan sagtens være Sata disk i en bærebar fra 05.
Men hvad hedder den ? - navn og model nr.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2011 - 13:24 #6
Jo sata diske var da der i 2005 så det kan det sagtens være.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2011 - 13:26 #7
ja og du kan installere win xp på usb pennen

her er en måde

http://www.netmag.dk/installer-windows-fra-en-usb-pen.html

men prøv denne her

http://wiki.eeeuser.com/windowsxpusb

m.v.h
Avatar billede fido26 Praktikant
12. marts 2011 - 13:33 #8
haverslev, det virkede med at disable AHCI. Den er ved at formatere nu, så hvis du svarer, så får du point.

Nogen der kan fortælle mig hvad AHCI er??

Tak til jer andre for inputs også.....
Avatar billede haverslev Novice
12. marts 2011 - 13:42 #9
Ja, men jeg smider lige et link der forklarer det.

Der er dog lidt ulemper ved at disable AHCI, frem for at installere med SATA driver, f.eks at den max. kan køre ATA 133Mb/S, hvorimod den i Sata vil køre min. 150

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controller_Interface
Avatar billede fido26 Praktikant
12. marts 2011 - 13:48 #10
Ok. Kan man ikke enable AHCI efter installationen igen, så man kan køre med den højere hastighed??
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2011 - 15:35 #11
Jeg mener jeg har læst at når du har installeret din pc igen, og du har hentet sata driveren til bundkortet, så kan du enable AHCI igen.
(Ret mig hvis det ikke passer tak)
Avatar billede haverslev Novice
12. marts 2011 - 16:46 #12
Ja det kan aktiveres igen, men hvis det kun er for at få Ahci aktiveret pga. du vil have det aktiveet igen efter install. så er der ikke den store forskel i performancen.

Men nu kommer det lidt an på dit bundkort/chipset, fo nogele kan ændres således.

Hvis det er et Intel ICHR9/10 chipsets så kan du, når du er i Windows.

Tryk på start og klik på KØR - skriv: [b}Regedit[/b]  + tryk OK
Nu skal du navigere ned igennem disse:
HKEY_LOCAL_MACHINE
/ SYSTEM
/ CurrentControlset
/ Services

Klik på linjen: [b]msahci[b]
I højre side, der kommer der en del linjer frem
Dobbelt klik på "start"
I det felt der kommer frem, der skriver du "0" (NUL) og "ok"
Gå ud af Regedit"
Genstart maskinen og gå i BIOS
Der hvor du disablede AHCI, der ændrer du tilbage fra IDE til AHCI
og så skulle den køre "normalt" igen .
Avatar billede haverslev Novice
12. marts 2011 - 17:05 #13
Jeg vil nu også mene at det fix virker på en XP maskine:
http://www.eksperten.dk/spm/933958