Avatar billede Jackount Nybegynder
14. marts 2011 - 15:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange af de 4.294.967.296 IPv4-adresser er egentlig brugt op?

Det er ret vigtigt for mig at vide, da jeg er kommet til at stille det som spørgsmål til min niende-klasses projektopgave (International Kommunikation), som skal afleveres på onsdag.
Avatar billede repox Seniormester
14. marts 2011 - 15:35 #1
Det er faktisk svært at sige præcist da det ville kræve en realtime opdatering fra alle fem RIR - men du kan læse mere om udsigten her: http://en.wikipedia.org/wiki/IPv4_address_exhaustion

Men det er jo ganske kort tilladt at regne lidt på det...

En blok af IPv4 adresser, består af 16800000 IP adresser og jf. WikiPedia blev de sidste fem blokke altså udleveret til de fem RIR's her i februar. Men da IANA regner med at en af disse blokke allerede vil være opbrugt i Maj, kan man jo roligt regne med at der kun er mellem 67200000 og 84000000 IPv4 adresser tilbage. Så et (nogenlunde) korrekt svar må jo nødvendigvis ligge mellem de to tal. Medmindre du naturligvis også vil godtage at de fire andre RIR's også opbruger en del af deres blokke og tallet derfor vil være en acceptabel margin tættest på 67200000.
Avatar billede Jackount Nybegynder
14. marts 2011 - 15:44 #2
Okay mange tak, lige hvad jeg havde håbet på at få af svar :)
Kan jeg skrive Wikipedia som kilde til det her? Læg venligst et svar med svaret ;)
Avatar billede repox Seniormester
14. marts 2011 - 15:49 #3
Du skal selvfølgelig have din kildekritik med - WikiPedia er en brugergeneret informationskilde, hvorfor det må anses for at være en subjektiv information - det er trods alt ikke IANA eller nogle af de RIR's som der er tale om der har forfattet en meddelelse med fakta.

Jeg vil dog sige at artiklen er så teknisk betonet at kilden kan anses for at være troværdig - ligeledes er der 48 referencer som du kan kigge på som måske kan give dig en mere troværdig kilde.
Avatar billede magic-mouse Novice
14. marts 2011 - 16:13 #4
Husk hvis du anvender wikipedia som kilde angivelse skal du anvende deres permalink (Toolbox->Permanent link) i tilfælde af at nogen ændre på informationen, at evt. lære ved hvilken information du har gået ud fra.
Avatar billede Jackount Nybegynder
14. marts 2011 - 16:30 #5
Okay tak.
#4 Tror ikke det bliver nødvendigt, mine lærere er ikke særligt IT-kyndige..
Avatar billede magic-mouse Novice
15. marts 2011 - 09:07 #6
Uanset kyndighed skal referencer være korrekte, da wikipedia er dynamisk og ændre sig hele tiden, kan informationen på siden også ændre sig. Skriver du eks. 200 og der er nogen som ændre det til 150 fordi tallet har ændret sig, du skriver 200 og giver siden som kilde vil læren jo sige at du har skrevet forkert.