Avatar billede horizon Nybegynder
16. marts 2011 - 02:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til namespaces i PHP

Hej,

Jeg er lige i gang med at finde hoved og hale i PHP's namespaces.

Jeg har for at teste det lavet en klasse S i namespacet "nsp\first\ og så har jeg lavet en klasse B i namespacet "nsp\second\ der ekstender S således;

namespace nsp\second;
use nsp\first;

class B extends S{
  ...
}

Men jeg får fejlen "Class nsp\second\S not found"
Hvis jeg enten retter "use nsp\first" til "use nsp\first\B", eller retter "extends S" til "extends \first\S" så virker det fint nok.

Er det mig der har misforstået namespaces og sammenlignet dem for meget med Java pakker hvor man f.eks. kan sige "import java.util.*" og så er alle klasser i den pakke tilgængelige uden at man skal angive pakkenavn andre steder i koden (java.util.List l = ... bliver til List l = ...)?
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2011 - 02:41 #1
Prøv at tage et kig på http://php.net/manual/en/language.namespaces.importing.php

Quote fra PHP.net:
PHP namespaces support two kinds of aliasing or importing: aliasing a class name, and aliasing a namespace name. Note that importing a function or constant is not supported.
Avatar billede horizon Nybegynder
03. april 2011 - 21:10 #2
Ach! Den sætning havde jeg lige overset :-) Smid et svar.
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2011 - 21:26 #3
Det får du her.