Avatar billede toast Nybegynder
16. marts 2011 - 09:45 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Partionering og installation af Win 7 af og på HD , hvor XP allerede er installeret?

Jeg har fået en lækker ny bærbar med XP installeret på en 320GB HD. Min plan er at skære cirka 270GB fra, oprette en ny partition og installere Win 7 på den, således jeg kan vælge, om jeg vil starte XP eller Win 7 ved boot.

Normalt vil jeg jo bare ordne partitioneringen under installationsprocessen, men jeg har nogle programmer liggende på XP installationen, som jeg ikke bare lige kan fjerne (uden at skabe et kaos, hvad angår licenser).

Så, hvordan får jeg lettest partioneret harddisken uden at fjerne XP?

Som et lille tillægsspørgsmål: Når jeg har fået partioneret bærbaren, smider jeg så bare Win 7 discen i computeren og vælger, hvilken partition det skal installeres på? Sidste gang, jeg lavede et lignende trick (win 98Se/XP), skulle jeg ud og redigere i boot.ini.....temmelig besværligt.
Avatar billede KHHP Juniormester
16. marts 2011 - 09:51 #1
Du kan sagtens gøre det på en nem måde. partitionér ved hjælp af dette program: http://download.cnet.com/EASEUS-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html

Når det er gjort, så indsæt windows 7 skiven og genstart. Boot nu op fra Windows 7 disken og vælg den partition du har lavet til Windows 7. Når installationen er udført, så kan du i boot menuen vælge Windows eller Tidligere version af Microsoft Windows, som er dit XP, dette kan du dog ændre med programmet easyBCD.
Avatar billede toast Nybegynder
16. marts 2011 - 09:53 #2
Det ser spændende ud. Jeg prøver lige.
Avatar billede toast Nybegynder
16. marts 2011 - 11:40 #3
Det fungerer upåklageligt. Mange tak.