Avatar billede alanberg Praktikant
20. marts 2011 - 17:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lovlig/ulovlig?

Der er folk der siger at det er ulovligt her inde, det nægter jeg at tro på.
Hvis jeg har købt et spil og for ikke at slide på det install et program der overflødiggør cd,en.
Kan det simpelhen ikke være ulovligt, jeg kan gøre med mit spil hvad jeg ønsker at gøre, fordi jeg har købt det og fordi dette eksplar: nu er mit.
Og hvis jeg ønsker at lade være med at slide på det har jeg også lov til det, jeg har endda lov til at lave en kopi af det og bruge den istedetfor.
Hvem skulle dog forbyde det, det er sku da mit spil, jeg har selv betalt for det, og jeg kan bruge det som freespie hvis jeg ønsker det, jeg vil meget gerne have at vide hvor det står i lovgivningen at jeg ingen rattigheder har til et spil jeg selv har sparet sammen til og købt det.
alan57
Avatar billede The_Buzz Novice
20. marts 2011 - 17:36 #1
Du må også købe et tunsæt til en scooter lovligt... men du må ikke bruge det.

Du må også købe en brødkniv til at skære brød med - men du må ikke stikke folk med den (eller gå rundt med den for så vidt).
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. marts 2011 - 17:37 #2
Svaret er simpelt.
Den licens man accepterer når man installerer spillet, påpeger at der ikke må ændres i filerne.
Og en udskiftning af en fil med en anden, således at der ikke ledes efter et optisk drev, er netop sådan en ændring.
Avatar billede haverslev Novice
20. marts 2011 - 17:48 #3
Avatar billede claes57 Ekspert
20. marts 2011 - 19:08 #4
>#3
"Må jeg tage en kopi af et computerspil for at have et ekstra spil?"
der er jo ikke tale om et ekstra spil - bare et, der kun ligger på én maskine. Så der er bare en kopi, der ikke bruger cd-drev, og derved giver en bedre afvikling (ligesom du må tage en kopi, hvis det er nødvendigt for at kunne benytte spillet.) Hvis end pc lagger i cd-afvikling, så er det lovligt at gå udenom, og køre via en iso-læser-driver.
Avatar billede haverslev Novice
20. marts 2011 - 19:42 #5
Det var nu mere "Det er dog altid tilladt at tage en sikkerhedskopi af et computerspil, ligesom du må tage en kopi, hvis det er nødvendigt for at kunne benytte spillet."
Avatar billede chalde Seniormester
20. marts 2011 - 20:56 #6
Og for lige at få det på plads: Du har købt licens til (ret til) at benytte spillet. Du ejer intet, det gør ophavsretindehaveren.

Yderligere information kan du finde i lov om ophavsret:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=129901
Ang. kopiering af EDB, se §36.

#4 Er det din egen fortolkning af loven? Dvs. hvis din maskine ikke lever op til minimumskravene, så er det lovligt at tage en kopi som ikke lever op til §36?

Og husk nu på, at der er forskellige måder at tage en kopi på (eksemplarfremstilling).
Loven er ikke det nyeste der findes, og dem der er i slutningen af 20erne eller derover kan formentlig huske hvordan man i Amigatiden eller på sin gamle 386er måtte sidde og høre på diskettedrev crunche sig igennem sit spil.
Men med tiden blev det muligt og ligeledes nødvendigt at lave en eksemplarfremstilling for overhovedet at kunne afvikle spil (eller programmer osv..), deraf §36.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
21. marts 2011 - 09:21 #7
Man skal måske være en anelse pragmatisk - ja teknisk set er det "ulovligt" at lave en iso image og smide spillet på maskinen så man slipper for at bruge CDen hver gang. MEN ta nu og tænk jer om...
Hvem rammer DRM og beskyttelse i form af CD skal bruges - KUN dem som rent faktisk betaler for spillet.
Det er det samme på DVDer - det bringer mit pis i kog HVER gang jeg SKAL se de lorte "warning du må ikke kopiere", guess what .. hvis man rent faktisk ser disse lamme beskeder er det fordi man rent faktisk HAR købt lortet, men hvis man downloader en torrent så er alle de irriterende beskeder/sikkerhed omgået og livet er så meget nemmere...

Så hvis loven giver ikke mening har jeg personligt ikke noget problem med at skide på den lidt - og til jer som vil sige "ja men du har accepteret EULAen så skal du overholde det" - tja .. alternativet er at jeg "finder" det andet sted hvor jeg ikke accepterer noget. og ærligt talt så tror jeg de hellere vil sælge mig deres dvd og lade mig bruge en iso end at gå glip af de penge...

bottom line - digital (pseudo)"sikkerhed" rammer/besværligør KUN dem som betaler penge - hmmm .. meget logisk ike??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. marts 2011 - 17:42 #8
Jeg kører med http://www.slysoft.com/da/gamejackal.html der IKKE skal benytte en kopi, men som "stjæler" den data der sendes fra den originale CD til det installerede program, og gensender selvsamme data, når spillet startes uden CD i.

Programmet er udviklet med henblik på at spille uden CD - men IKKE på at spille piratkopier. Man kan eks. ikke flytte datafilen til en anden installation, med mindre man fra starten har købt en flerbrugerlicens.

Men det er yderst anvendeligt i en familie med 3 børn. Men virker desværre ikke med de nyeste versioner af "Flunkerne" ;-)
Avatar billede alanberg Praktikant
04. april 2011 - 14:25 #9
Jeg har lige fået at vide af den advokat, der har/ eller står for disse Coda regler, i det tv program der hedder so een ding, eller noget i den retning.
At det er lovligt, at tage kopier af spil-musik og film, man hare købt lovligt, så har man nemlig retten til at spare slid på den orginale cd/dvd, ved at tage kopier og bruge dem istedetfor, hvilket jo også lyder logisk, men jeg indrømmer at det ikke altid er logiggen der kommer i første række ved disse ting, men dette er dog helt lovligt og det var bare det, jeg ville have frem, fordi at der er alt for mange der som mig ind i mellem, står med sådan et spørgsmål og spørger man folk har de lige så mange svar som man så spørger.
alanberg
PS, undskyld at jeg ikke har skrevet, da jeg har været syg.
Avatar billede haverslev Novice
04. april 2011 - 19:10 #10
Har du læs mit indlæg  #3 - det er jo KULTURMINISTERIET der forvalter disse ting:
http://www.kum.dk/da/Infokiosk/IT1/#2
Avatar billede alanberg Praktikant
05. april 2011 - 04:46 #11
Ok nu er jeg virklig rund på gulvet.
Det er simpelhen dumhed dette her, efter hvad denne advokats mening er det helt lovligt, at lave en kopi af en købt cd/dvd til at bruge i bla; i sin bil eller bare for at slippe for slid på den.
Advokaten som arbejder for coda, sagde med 100% sikkerhed at det var lovligt netop at gøre dette vi her taler om, i dette tv program so een ding på DR og nu sender du dette med det modsatte svar.
Hvis denne mand der arbejder med netop dette, siger ja og de andre siger nej, hvordan skal vi alm bruger så vide disse ting?.
Nå men mange tak for svaret, jeg vil stadigvæk lave en kopi hvis jeg skal bruge en, efter min mening halter lovgivningen langt bagefter udviklingen,men det er jo ikke nogen nyhed vel?.
alanberg
Avatar billede haverslev Novice
05. april 2011 - 07:53 #12
Der står jo på kum:
Må jeg tage en kopi af et computerspil for at have et ekstra spil?
Svar: Nej, det er ikke tilladt at tage en digital kopi af et computerspil, medmindre rettighedshaverne har givet samtykke hertil - enten ved at tillade kopiering helt generelt eller ved at give mere specifikke og konkrete tilladelser.

Det er dog altid tilladt at tage en sikkerhedskopi af et computerspil, ligesom du må tage en kopi, hvis det er nødvendigt for at kunne benytte spillet.