Avatar billede 01-jeller Juniormester
21. marts 2011 - 16:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeside

Hej alle sammen :)

Jeg har en ide til en hjemmeside, som jeg gerne vil lave.

Jeg ved at der findes programmør/webdesigner mv. der kan lave hjemmesiden for mig, men jeg vil lave hjemmesiden selv.

Ind til videre er min plan at få et stort kendskab til Digital Media, billedebehandling mv. Så er jeg sikker på at jeg kan lave alt visuelt indhold på hjemmesiden.

Derudover ved jeg, at for at være i stand til at lave hjemmesiden, skal jeg tilegne mig noget viden omkring programmering.

Og hvis det er hvad der skal til så må jeg bare komme i gang!

Mit spørgsmål går så ud på hvorhvordan jeg kan lære at programmere?

Jeg vil helst lære det uden at gå igennem en uddanelse. Når det er sagt, så vil jeg også høre om det overhoved er muligt at lære det hele selv? - Er der evt. nogle bøger der underviser i det?

Jeg håber at der nogle experter på området der vil ofre lidt af deres tid på at hjælpe mig og give mig en ide om hvor jeg kan starte.

På forhånd tak

Mvh.

Patrick
Avatar billede arne_v Ekspert
21. marts 2011 - 16:06 #1
Efter at have studeret og arbejdet med HTML, CSS, JavaScript, PHP og SQL i et par aar kan du sagtens lave en fornuftig hjemmeside uden en IT uddannelse.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
21. marts 2011 - 16:11 #2
Det er helt klar muligt at lære det uden om en uddannelse. Personligt startede jeg på en side som HTML.dk

Det grundlæggende for en hjemmeside er at du kan HTML, der er grundstenen bag en hjemmeside.

Design laver man via CSS, der ligeledes kan findes en tutorial om på HTML.dk.

Når du kan det grundlæggende HTML og CSS, kan du udvide den til om du vil lære om serverside sprog, dvs. at kode der er generet ud fra nogle bestemte oplysninger. F.eks. en database. Dette kunne være f.eks. PHP, ASP eller ASP.NET.

Men det skal komme efter du har lært HTML, uden det vil din grundsten ikke være lagt og du vil derfor have svært ved at bygge ovenpå. Sådan ser jeg i hvertfald på det.
Avatar billede mortendenbedste Nybegynder
22. marts 2011 - 12:46 #3
Der er tutorials til at lave hjemmesider overalt på nettet.
Som Heinzdmx så fint henviser til så er HTML.dk en rigtig god side at starte på.

Jeg foreslår at du starter med at lære html da dette er det klart nemmeste sprog efter min mening.

Efter du har "studeret" html syntes jeg du skal gå i gang med PHP da dette er en vigtig del af at styre en side med login/en side med database.
her er http://www.phpartikler.dk/ en udmærket side til at starte på det...

Til sidst syntes jeg du skal lære CSS da det er en vigtig del af at en professionel udseende side.
Her igen er http://www.html.dk/tutorials/ en rigtig god side at lære css og andre programmerings sprog på!

Håber der var noget du kunne bruge :D
---<Morten>---
Avatar billede 01-jeller Juniormester
22. marts 2011 - 19:09 #4
Mange tak for jeres svar! Det er lige den slags info som jeg skulle bruge :)

Mvh.

Patrick
Avatar billede mikaelch Novice
23. marts 2011 - 11:02 #5
lettest er at lave det i wordpress der laves det i koder og kan spørge på wordpress forum vis haves spørgs eller deltage i dirvers e forummer og her kan du læse lidt omkring wordpress det er det lettest for nybegynder at starte med wordpress og lært dette har du en god grundviden omkring htlm

http://wordpress.dk/blog/2007/03/29/l%C3%A6r-at-lave-en-hjemmeside/
Avatar billede 01-jeller Juniormester
23. marts 2011 - 20:32 #6
det tjekker jeg :) tak for hjælpen!
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2011 - 01:48 #7
Tid at faa afsluttet her?
Avatar billede 01-jeller Juniormester
28. september 2011 - 01:55 #8
Jep :)
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
28. september 2011 - 18:58 #9
Jeg smider et svar så vi kan få delt point ud
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2011 - 01:01 #10
saa goer det

:-)
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
29. september 2011 - 08:22 #11
Var overbevist om at jeg havde fået trykket på svar.