Avatar billede dunkz Nybegynder
29. marts 2011 - 12:57 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Rød farve ved for høj værdig, grøn farve ved for lav værdig ?

Hey..

Jeg har en silo hvor jeg hver dag skriver ind i min tabel, hvor mange cm niveau der er.

Nu ville jeg gerne have lavet, så farven bliver rød hvis niveauet er stiget og grøn hvis nivauet er faldet.

Følgende eks.

D.01.  A2 = 300 cm
D.02.  A3 = 301 cm (Denne skulle så gerne blive rød)
D.03.  A4 = 291 cm (Denne skulle så gerne blive grøn)
D.04.  A5 = 291 cm (Denne skulle så gerne forblive sort)
D.05.  A6 = 287 cm (Denne skulle så gerne blive grøn)
osv.

Så den skal kigge på værdien fra dagen før og skifte farve alt efter nivauet på den nye værdi jeg taster ind..

Hvordan kan man lave dette og samtidig nemt kopiere den ned, så det gælder for en hel måned selvom tallene ikke er blevet skrevet ind..

Mvh
Patrick
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. marts 2011 - 13:11 #1
Hej

Løsningen er betinget formattering.

Det ligger i menuen Formater -> Betinget formattering.

Det er faktisk relativt let at gå til. Du vælger den celle, du vil lave formatteringen for. Så kan du vælge, at hvis den er større end den foregående celle, så skal den have en bestemt typografi eller mønster (eks grøn), og så tilføje en betingelse mere, og vælge at den skal være rød hvis lavere.

Bagefter kan du ved hjælp af værktøjet "formatpensel" markere hele kolonnen, hvor betingelserne skal være gældende.
Avatar billede dunkz Nybegynder
29. marts 2011 - 13:20 #2
Denne er nu forsøgt, men problemet er, at den kigge kun på værdien for det første tal og kopier det ned til de andre værdier.

F.eks.
Jeg har nu 20 dage.
D.01.
D.02.
D.03
osv ned til D.20.

I D.01, står der 300cm,
i D.02 står der 290cm
i D.03 står der 250cm
i D.04 står der 310 cm.
osv

Jeg har så lavet betinget formattering på D.02, hvor den går ind og kigger på værdien i D.01. Her kigger den på om det er over, under eller ligmed. Over = rød, under = grøn, ligmed = sort.

Men når jeg så kopier det ned til D.20, så kigger den stadig på værdien i D.01 og giver farven derfra.

Så selvom det stiger og falder fra D.02 til D.20, så er det de 300cm fra D.01 som det giver farven ud fra.

Den skulle gerne kigge på den forgående dag og så give farve værdien ud fra den.
Og ikke helt tilbage fra D.01..

Håber dette er forståeligt.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2011 - 14:41 #3
Med data i A2:A(xx) vælg A3 og indsæt disse formler under betinget formatering:

Rød: =(A3>A2)*(A3<>"")
Grøn: =(A3<A2)*(A3<>"")

Det er vigtigt, at der ikke er dollartegn. Kopier nedad efter behov.
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. marts 2011 - 14:50 #4
Jeg forstår dit problem.

Løsningen er, at du under betinget formattering i stedet vælger "formlen er", og ikke "Celleværdien er".

Så du stiller dig eksempelvis i nummer 2 række i kolonnen og angiver dine betingelser under formlen er A2>A1 og så skal den være grøn. Og tilsvarende med rød og sort - og så kan du siden kopiere formlen eks. ved hjælp af formatpenslen.

Det burde virke.
Avatar billede dunkz Nybegynder
29. marts 2011 - 15:04 #5
Hey begge..

Tusind tak for jeres hurtige svar..

Det virkede på begge måder :)

Dejligt med nogle valgmuligheder.

Så smid begge to et svar..
Avatar billede dumdum Nybegynder
29. marts 2011 - 15:07 #6
Godt det lykkedes
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2011 - 18:34 #7
OK
Hans