Avatar billede MalteBN Nybegynder
03. april 2011 - 11:23 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Gråzone: er fejlen selvforskyldt hæfter jeg selv - fup eller fakta?

Resumé:
Ved reparation af ny computer forlanger de, at jeg skriver under på at jeg selv hæfter for reparationen, hvis fejlen er selvforskyldt.

Alright, så jeg købte denneher laptop for godt 2 uger siden.

Efter en systemgendannelse kunne den ikke starte op, hvorefter jeg indleverede den i butikken. Ved opstart opførte den sig som om, at den vil lave endnu en recovery, men endte så ud i en blank skærm.
Altså helt blank uden valgmuligheder.

De forlangte, at jeg skrev under på nogle papirer, der siger, at jeg hæfter for reparationen, hvis de ved computerfabrikanten kan påvise, at det ikke er computeren, der er noget galt med, men at fejlen er opstået pga. mine handlinger. Jeg følte mig meget utryg ved at underskrive disse papirer, da de meget let vil kunne give mig en teknisk forklaring, jeg ikke vil forstå.

Det der irriterer mig og som jeg søger råd om er, at de antyder, at jeg har gjort noget galt: butikkens medarbejder "fandt det mærkværdigt", at jeg havde foretaget systemgendannelse.

Jeg kan ikke forstå, at det er legal procedure, når computeren er så ny og jeg praktisk talt ikke har haft tid til at foretage mig noget på den, som kan udgøre farerisiko.
Jeg finder dette software område ret flydende. Hvornår er noget min fejl og hvornår er det ikke? Computeren virkede jo fint nok til at begynde med, indtil jeg foretog 'recovery'. Det var mig der fortog denne 'recovery', men dog med nogle DVD'er computeren bad mig om at lave, og som den fortalte mig var blevet lavet 'succesfuldt'.
Hvornår er noget selvforskyldt og hvornår er det ikke?
Kan jeg klandres for at have foretaget systemgendannelse, uden at computeren tilsyneladende fejlede noget?

Det eneste jeg i forvejen havde foretaget på computeren, var at afinstallere en prøveversion af et virusprogram for derefter at installere et nyt, jeg i forvejen har licens til. Derudover har jeg spillet et nykøbt computerspil på den. Men er dette ikke 2 fuldt ud legale handlinger, som enhver nykøbt computer til 6999 kr. burde kunne klare idag?
Avatar billede pstidsen Novice
03. april 2011 - 11:57 #1
Jeg er hverken jurist eller ved specielt meget indenfor reklamentation osv. Følgende svar er givet udfra hvad jeg synes er logisk!

Kan jeg klandres for at have foretaget systemgendannelse, uden at computeren tilsyneladende fejlede noget?
Nej, en ny (iøvrigt også en gammel) computer skal kunne lave systemgendannelse. Det jeg så ikke forstår er at du laver en systemgendannelse når der ikke er noget galt med computeren??

Det eneste jeg i forvejen havde foretaget på computeren, var at afinstallere en prøveversion af et virusprogram for derefter at installere et nyt, jeg i forvejen har licens til. Derudover har jeg spillet et nykøbt computerspil på den. Men er dette ikke 2 fuldt ud legale handlinger, som enhver nykøbt computer til 6999 kr. burde kunne klare idag?
JO!
Avatar billede MalteBN Nybegynder
03. april 2011 - 12:26 #2
Til at starte med var jeg ikke ude på at lave en systemgendannelse, men jeg kunne ikke få computeren til at genkende sine recovery-DVD'er, på samme måde som min tidligere computer gjorde. Det er selvfølgelig ikke underligt, at 2 forskellige computere fungerer forskelligt, så jeg gik i gang med at finde ud af, hvordan min nye computer ville bruge disse DVD'er, da jeg synes, at det er meget essentielt at finde ud af. Jeg har flere gange været nødt til at foretage recovery på min gamle computer, så jeg føler, at den er er meget vigtigt værktøj at kunne bruge.
Jeg fandt så ud af tingene ved til sidst at spørge i butikken, og så synes jeg lige så godt, at jeg kunne afprøve det, for at være sikker.
Avatar billede haverslev Novice
03. april 2011 - 12:52 #3
Hvis du har brændt de recovery DVD`er ud og du efterfølgende har smidt den første af disse DVD`ere i drevet og startet op for at se om den kunne læse dem den og lige derefter afbrudt den - så er det selvforskyldt, idet den nu ikke kan læse fra harddiske, da den var begyndt på at køre recovereyen ind - den starter altid med at formatere så den er sikker på at det er en "ren" image installation den udfører.

Når først man sætter en recovery DVD i maskinen og den er startet op på den oosv. så skal den køres til ende, ellers har man en installation man ikke kanbruge til noget som helst.
Avatar billede pstidsen Novice
03. april 2011 - 13:47 #4
haverslev ser ud til at have mere styr på det... Ved ikke hvad en recovery DVD gør/er ;)
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
03. april 2011 - 13:55 #5
@pstidsen

Recovery DVD: geninstallationsmedie til fabrikstilstand. Erstatter en windows installations DVD der følger med en ny computer. De er lavet så de skal brændes af forbrueren (f.eks. skal der til min bruges 6 (og ja 6) DVD'er).

Jeg synes det er meget træls at man skal bruge 6 dvd'er, hvis det var en eller 2 synes jeg det var okay, men 6 stk. synes jeg er i overkanten.

Jeg har valgt i stedet at lave et image med et backupprogram som gør at jeg kan gendanne den til fabrikstilstand hvis ønsket (minus bloatware der følger med)
Avatar billede MalteBN Nybegynder
04. april 2011 - 16:54 #6
Jeg tror, at du har misforstået mig.
Jeg har brændet 6 stk DVD'er fra ende til anden - fulgt manualen 100%.
Min gamle computer var forudindstillet til at boote fra DVD-drevet som første drev, men min nye computer var ikke. Man åbnede ikke BIOS på samme måde som jeg var vant til, så derfor skulle jeg søge hjælp hos forhandleren.
Da jeg så fik startet recovery'en op, så kørte jeg den også fuldstændigt til enden - helt og aldeles 100% efter manualen og systemets egne instrukser. Computeren skubbede selv den 6. og sidste DVD ud og færdiggjorde med en besked, hvor der stod noget lignende: "Recovery succesfull". Jeg trykkede "OK" og computeren genstartede selv, men kom ikke længere end til omtalte grå skærm. Jeg lod den stå med den grå skærm i en halv time, men intet skete og efter lyden at dømme, arbejdede computeren ikke spor - hverken i starten, i løbet af eller efter de 30 minutter.
Avatar billede MalteBN Nybegynder
04. april 2011 - 16:57 #7
Ovenstående er henvendt til haverslev
Avatar billede haverslev Novice
04. april 2011 - 19:16 #8
Det skulle jo være OK så.
MEN hvorfor kører en recovery ind på en 2 uger gammel pc??

Var det på grund af nogle fejl eller??

Dog skulle en korrekt omgang brændte DVD`ere stadig kunne køres korrekt ind, så man få en komplet indstallation igen.
Avatar billede MalteBN Nybegynder
04. april 2011 - 22:15 #9
Nej, computeren syntes ikke at fejle noget, men jeg brugte recovery DVD'erne flere gange på min gamle computer (altså min gamle computers egne recovery DVD'er), og følte egentlig blot, at det var et vigtigt værktøj for mig, som jeg var nødt til at sikre mig, at jeg også kan bruge på min nye computer (altså den nye computers egne DVD'er).
Umiddelbart er det da også rart at stå med problemet nu og her, hvor jeg stadig er dækket af 6-måneders garanti, hvor sælger har bevisbyrden, hvis jeg skulle have lavet en fejl jf. købeloven, fremfor først at finde ud af, at recovery'en er et problem for denne computer, når denne garanti er udløbet.
Avatar billede haverslev Novice
05. april 2011 - 11:31 #10
Har du prøvet at køre de recovery dvd ind igen ?

Eller, alt efter din pc, så tryk på taste kombination i opstarten og gå i recovery menu.

F.eks.
Acer = ALT + F10
HP/Compaq = (XP = F10) - Vista/W7 = F11
DELL = (XP= Ctrl + F11) -
Vista/W7 = F8 og vælg = Dell Factory Image Restore
ASUS = F9 - dog også F8 og vælg = Factory Image Restore
IBM/Lenovo = Blå Thinkpad Acces knap eller F11
Avatar billede MalteBN Nybegynder
05. april 2011 - 22:28 #11
Jeg har prøvet det hele på min ASUS, og den laver samme nummer hver gang...desværre:(
Avatar billede haverslev Novice
06. april 2011 - 09:01 #12
Godt så, så er eneste mulighed at forklare butikken, at du for en sikkerheds skyld har kørt en recovery på maskinen, for at sikre at den kan udføre en sådan såfremt der skete noget med softwaren og maskinen evt. ikke ville starte op osv. - efter du evt. begynde at installere programmer osv.
Dette skal den kunne udføre korrekt ueanset om den IKKE havde behov for en recovery eller ej på pågældende tidspunkt.
Hvis ikke den kan dette, så er der en fejl i recovery image`et og det kan ikke betegnes som "selvforskyldt"
Avatar billede MalteBN Nybegynder
06. april 2011 - 16:41 #13
Jeg takker for vejledningen. Jeg har været noget i tvivl om, hvordan it-verdenen ser på brugeransvar i forhold til software.
Jeg fik at vide, at jeg skulle brænde recovery-DVD'erne, inden jeg fik lagt alt for meget ind på computeren.
Det gjorde jeg så. Det eneste jeg foretog mig før, var afinstallation af det præinstallerede virusprogram og så installation af Avast Internet Security, som jeg i forvejen har licens til. Derudover installerede jeg også Steam. Det er 2 programmer, jeg mener man kan have tillid til, og computeren fungerede da også fint herefter. Først da jeg fik tid til at foretage recovery cirka en uge bagefter, opstod problemerne.

Men er det normal procedure, at butikken vil have en underskrift fra mig, før de sender den til reparation?
Jeg synes umiddelbart, at det virker i strid med købeloven...
Avatar billede haverslev Novice
06. april 2011 - 18:30 #14
Men er det normal procedure, at butikken vil have en underskrift fra mig, før de sender den til reparation?

Det er ved at være "normal" procedure hos flere af de større fohandlere, idet de blive gjort økonomisk ansvarlige over for fabrikanterne, hvis det viser sig at være "selvforskyldte" software fejl på maskinerne og i den forbindelse kræver producenterne betaling for en geninstallation af softwaren.
Så derfor er butikkerne begundt at forlange denne underskrivning, så de kan få betalingen af kunden i disse tilfælde :-9
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester