Avatar billede Mulle1980 Novice
05. april 2011 - 15:52 Der er 2 løsninger

Momondo, Kelkoo osv... Hvordan?? Hjælp til projekt.

I forbindelse med et projekt, skal jeg selv have skabt en "søgemaskine" som Momondo.dk
Systemet skal udfra søgekriterier kunne spørge i andre systemer og komme retur med et svar.
Hedder denne funktion/ teknik noget specielt, så jeg kan finde mere på nettet??

Hvis mit system, skal kunne spørge på flyafgange hos SAS og Cimber - kræver det så samarbejde med disse to? Eller kan systemet selv "logge" ind og spørge - lige som jeg selv kan.

Mange rejsesøgemaskiner, kan se om der er et hotelværelse ledigt. Dette kræver vel, at maskinen har adgang til hotellets software? Eller er det nok, hvis hoteller via deres hjemmeside har lagt info fra bookingsystem.

VEd er lyder lidt kompliceret, men håber at nogen kan sende mig i rigtig retning, så jeg ved hvad jeg skal indhente tilbud på.

Michael
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2011 - 16:11 #1
Der findes ikke én måde at gøre det på - men en af metoderne er i hvert fald mere sandsynlig end alle de andre.

Det er muligt at foretage screenscraping, så du med visse intervaller hiver de informationer ud du har behov for fra de sider du ønsker data fra - det er bare ikke alle der er lige glade for at blive udnyttet på den måde ligesom du er ret sårbar over for ændringer i fx koden.

Det mest sandsynlige er, at data bliver stillet til rådighed gennem fx en webservice eller et simpelt xml productfeed - dette kan ske på flere måder, fx gennem et annoncenetværk som tradedoubler, direkte gennem firmaet eller gennem nogen, der har samlet alle, eller i hvert fald mange af, oplysningerne fx hotels.com.
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2011 - 16:21 #2
ovenstående i hvert fald hvis vi taler momondo - kelkoo er lidt anderledes for mens momondo sikkert får provision for salg så skal du tilmeldes kelkoo og selv levere data til dem mod betaling selvfølgelig så her handler det om at man bestemmer den eller de måder man ønsker at modtage data på.