Avatar billede janj6666 Nybegynder
07. april 2011 - 11:53 Der er 24 kommentarer

Gammle spørgsmål

Kan man her på eksperten  fjerne gammle sp. eller sætten periode afgransning?
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. april 2011 - 13:39 #1
Hvad skulle ideen være i det?
Hele ideen med eksperten, er jo netop at dit spørgsmål, kan hjælpe andre i fremtiden.
Og sletter du det, så hjælper det ikke andre end dig.
Avatar billede janj6666 Nybegynder
07. april 2011 - 13:43 #2
på google, kan man søg på aller

evt. aktivitet/svar.
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2011 - 14:23 #3
Rent principielt bør brugere altid have mulighed for at fortryde, og fjerne oprettet indhold igen!

At der så kan opstå problemer, hvis man trækker et indlæg tilbage midt i en "tråd", er af rent teknisk karakter, og bør ikke fratage individet sin selvbestemmelse/ophavsret.

Den slags "finfølelse" kan man desværre ikke forvente af kommercielle organisationer : (
- Dér skal der lovgivning til..

Men, ved genlæsning, tror jeg faktisk at janj6666 talte om søgningen (?)
- Dén skulle der, efter sigende, blive arbejdet på at forbedre..
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2011 - 14:46 #4
Du kan jo altid bruge "store Google" til at søge med, og bruge "avanceret søgning" til at afgrænse med.

F.eks: alt om "php" og "session" fra den seneste uge:
http://www.google.dk/search?sclient=psy&hl=da&lr=&newwindow=1&safe=off&tbs=qdr:w&q=php+session+site:eksperten.dk&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&cad=h
Avatar billede janj6666 Nybegynder
07. april 2011 - 14:55 #5
jo eller site:eksperten.dk php også dato afgrænse
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2011 - 16:28 #6
?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2011 - 21:48 #7
#5
Vis lige den google søgning, tak.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2011 - 21:50 #8
Rent principielt bør brugere altid have mulighed for at fortryde, og fjerne oprettet indhold igen!

Enig, men kun så længe der ikke er kommenteret/svaret. Herefter skal spørgsmålet låses, så det ikke kan slettes eller redigeres i.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2011 - 21:50 #9
Hader E lige for tiden...
Mit indlæg forsvandt :(
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. april 2011 - 21:50 #10
argh...
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2011 - 01:02 #11
#8 Men der vil jo næsten altid ligge kommentarer/svar.
- og så mister man i praksis sin fortrydelsesret - den SKAL bevares (i den perfekte verden).

Også selvom det så betyder at der indimellem vil ligge svar på "blanke" indlæg - bare ærgeligt.
- det vil ske uhyre sjældent, og "hullet" skal selvfølgelig oplyse at et indlæg er blevet slettet.

Jeg advokerer ikke for at man skal kunne ÆNDRE et indlæg efter der er kommenteret, kun slette.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2011 - 03:04 #12
Hvorfor skulle der være fortrydelsesret på E?

Det er der ikke på internet generelt eller i ikke-internet sammenhæng.

Ytrer man noget offentligt, så skal man kunne stå inde for det - ellers skulle man ikke have ytrer det offentligt.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. april 2011 - 03:07 #13
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2011 - 08:47 #14
Først og fremmest man let kommer til at afsløre.. passwords, ferieplaner, ex-kærester...

Det er for letkøbt at sige: "Det skulle du have tænkt på, før du sagde det"

Vi er eksperterne, hvorfor ikke gøre det så godt som muligt ~ bedre end Virkeligheden?
- uden at prale, jeg forsøger selv at medvirke til "en bedre verden" i arbejdstiden, og har, ved flere lejligheder, sagt "nej" til at lave ting jeg ikke kunne stå inde for.

Jaja, jeg forventer ikke ændringer her, siger bare at principielt burde man kunne slette ting igen.
Avatar billede repox Seniormester
08. april 2011 - 09:25 #15
Jeg kan ikke se formålet i at give brugere ret til at slette det indhold de har lagt op i en trådet diskussion; det må så absolut være coadmins/admins opgaver at filtrere i indlæg om nødvendigt.

At give brugere ret til at fjerne indlæg vil give debatter som mangler pointer, forståelse og sammenhæng.

Hvornår vil brugere slette deres indlæg? I en overophedet diskussion for at fjerne deres egne inkriminerende indlæg. Når et svar på et spørgsmål har været forkert og de nødig vil fremstå som 'uvidende'. Som respons på en negativ kommentar til ens indlæg, som vedkommende måske ikke mener andre skal blande sig i.

At folk kommer til at skrive loginoplysninger er jo bare uheldigt - så må man få dem ændret hurtigst muligt (her er vi trods alt ret gode til at gøre folk opmærksomme på at de har blottet dem).

Og i øvrigt ser jeg heller ikke noget problem i at sige til folk at 'Det skulle du have tænkt på, før du sagde det' - hvis det var talte ord i stedet for skrevne, hvad ville forskellen så være?

Næ, jeg er godt tilfreds med at de tråde jeg deltager i eller læser altid har en uafbrudt sammenhæng.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2011 - 10:53 #16
"I en overophedet diskussion for at fjerne deres egne inkriminerende indlæg. Når et svar på et spørgsmål har været forkert og de nødig vil fremstå som 'uvidende'. Som respons på en negativ kommentar til ens indlæg, som vedkommende måske ikke mener andre skal blande sig i."

Glimrende eksempler : )

Det vil ske uhyre sjældent; folk der gør det i tide & utide vil fremstå useriøse og blive ignoreret.
Avatar billede repox Seniormester
08. april 2011 - 11:02 #17
#16
Det er ikke noget der sker uhyre sjældent - se bare på newz.dk kommentar system hvor folk må redigere deres indlæg - eller andre debatfora hvor de må rette og slette deres indlæg; det sker faktisk temmelig ofte.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2011 - 13:02 #18
Du har ret i at det går galt, hvis folk kan RETTE i gamle indlæg - men slette, bør man kunne..

Jeg sætter min "selvbestemmelse" højere end genen ved et par forvirrende tråde hist og her..

Og der er jo ingen der siger, at vi SKAL blive enige : )
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. april 2011 - 18:12 #19
Jeg tror det er på hol.dk hvor man kan redigere ens indlæg, men det originale er stadig mulig at se - derved er vi tilbage til Arnes indlæg, at folk i bund og grund må stå til regnskab for egne handlinger, men det burde være muligt at redigere i ens spørgsmål/indlæg.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2011 - 03:40 #20
Det er allerede idag muligt at faa fjernet kommentarer med personlige oplysninger som er postet ved fejl via henvendelse til admin/coadmin.

Jeg kan ikke se nogen grund til at folk skulle skjule at der var noget de ikke vidste på et tidspunkt. Er de blevet dygtigere siden er det jo ikke noget problem. Er de ikke blevt dygtigere siden men gerne vil fremstaa saadan er det vel helt OK at de bliver afsloert.

Ditto med folk som opfoerer sig groft og ubehoevlet. Det er da en glimrende ting at saadanne ting kan blive opdaget hurtigt.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. april 2011 - 03:42 #21
Det vil ske uhyre sjældent; folk der gør det i tide & utide vil fremstå useriøse og blive ignoreret.

Det er jo en hypotese. Men en hypotese som meget nemt kan afvises. Brugere fremstaar jo ogsaa userioese ved ikke at faa deres spoergsmaal afsluttet ordentligt. Men derfor sker det alligevel i stort omfang.
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2011 - 13:50 #22
Av, flere hug fra natteravnen : )
Jeg kan jo godt fornemme at jeg er i mindretal i denne sag..

Men synes stadig, at det er et vigtigt princip jeg forfægter:
At mine indlæg er mine, og jeg kan trække dem tilbage hvis jeg synes (uanset årsag).
- Og altså ikke Ekspertens, Facebooks eller TV2s ejendom, som de kan gøre med, hvad de vil.

Jeg ved godt at jeg har "accepteret betingelserne" - og derfor ikke har noget juridisk ben at stå på.
- derfor kommentaren om lovgivning i #3..
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. april 2011 - 14:20 #23
Mine indlæg er mine, og jeg kan trække dem tilbage hvis jeg synes (uanset årsag).

Princippet er ok, men er der kommenteret/svaret, skal det ikke være muligt, da denne kommentar/svar muligvis kan hjælpe andre med samme problem.
Et tomt spørgsmål uden kommentarer/svar, må efter min mening gerne kunne slettes.
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2011 - 19:24 #24
#23 ~ Et princip er et princip. Ubøjeligt.

En moderator/coAdmin kunne evt. "lappe hullet" med en anonymiceret version...