Avatar billede natsortsort Nybegynder
08. april 2011 - 12:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

FTP begrænset adgang

Hej,
Jeg har ssh adgang til en Linux server med en række brugere, som alle har FTP adgang til deres

/home/ mappe.

Problemet er at de alle kan bevæge sig rundt på hele serveren og se andre brugeres filer (uden at kunne uploade eller downloade til disse mapper).

Hvordan kan jeg oprette en bruger som kun har adgang til 1 specific mappe + undermapper på serveren? (Denne mappe ligger ikke i /home/brugernavn/ men er placeret i /var/www/natsort/)
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. april 2011 - 15:10 #1
Hvilken ftp server drejer det sig om?
Hvis du kører med ProFTPD, mener jeg du kan oprette en vhost kun for denne bruger der skal have adgang til /var/www/natsort/ og specificere hjemmemappen i vhosten.

For de andre brugere der ikke må browse rundt på hele serveren skal du indsætte nedestående i conf filen.

DefaultRoot ~

Jeg kender desværre ikke så meget til VSFTP hvis du kører med denne, eller andre FTP servere.
Avatar billede natsortsort Nybegynder
08. april 2011 - 15:18 #2
øh, hvordan finder man ud af hvilken ftp server man kører med?
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. april 2011 - 15:23 #3
Prøv at greppe efter kørende ftp processes

ps aux |grep ftp
Avatar billede natsortsort Nybegynder
24. maj 2011 - 15:44 #4
Jeg skrev:
ps aux |grep ftp

Det gav mig følgende svar:

pp        7681  0.0  0.0  3336  792 pts/0    R+  15:42  0:00 grep ftp

Kan man bruge det til noget?
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. maj 2011 - 15:53 #5
Hm, umiddelbart kører der ikke noget ftp service, medmindre den hedder noget andet end ftp.