Avatar billede Slettet bruger
08. april 2011 - 23:32 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

computer går ud, bliver måske for varm?

hej

Har et mediacenter hvor jeg lige har købt et nyt grafikkort et Gigabyte HD 4850 1 gb og det er passivt kølet, så bliver omkring 50-70 grader. har så også lige købt ny strømforsyning fordi min anden brændte af da jeg satte grafikkortet til.
Det virker så alt sammen nu bortset fra at computer slukker når jeg spiller, og slukker hurtigere hvis jeg har lukket computeren casen helt.
kunne godt virke som om det var fordi den blev for varm, kørte en stress test af cpu'en hvor jeg holdte øje med hvor var den blev. den nåede helt op på omkring 100 grader og så gik den ud.

men jeg fik ikke så meget ud af det faktisk, end at 100 grader er meget og tror ikke den bliver det når jeg spiller.

hvad skal jeg gøre for at finde ud af hvad årsagen er til den slukker? kan det være grafikkortet? cpu'en? eller noget andet

system spec:
Win7 64bit
2 gb ram 1066mhz
GA-MA78GM-S2H GIGABYTE BUNDKORT
AMD athlon 64 x2 dual core processor 5000+ 2.60 GHZ
Gigabyte HD 4850 1 gb
Avatar billede sdbgviking Nybegynder
08. april 2011 - 23:45 #1
Det kan sagtens være din CPU køler der ikke er monteret korrekt f.eks. for lidt kølepasta. det kan også tænkes at der ikke er luft nok omkring din PC, hvis den f.eks står lidt indelukket.. Samlet lufttemperatur i kabinettet under drift skal ikke gerne komme ret meget over rumtemperaturen fordi luftens køling så bliver væsentligt forringet.

Håber dette kan hjælpe dig videre.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
09. april 2011 - 06:23 #2
Kunne godt lyde som om den bliver for varm.

der er ikke noget galt i at dit grafik kort bliver 70c det kan det snildt klare.
Men 100c for din cpu, det er lidt en anden snak, vil sige 100c er for varmt, 80c kan godt gå, men ikke 100c.

du bør slukke maskinen, pille cpu køler af og rense den for støv, husk at når du afmontere cpu køler så skal du ligge et nyt lag kølepasta.
Et forkert lagt lag af kølepasta kan have den modsatte effekt, det skal være et tyndt lag, meget tyndt, men skal dække hele cpu'ens die.

Installere eventuelt nogle kabinet kølere, en i front og en i bag, de fås i nogle lydløse modeller, burde hjælpe.

Hvis du stadig har problemer, så skift eventuelt cpu køler til en anden model.
kommer dog an på størrelsen af dit kabinet, et mediecenter er somregl en lille lydløs maskine.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
09. april 2011 - 06:26 #3
Grunden til at jeg beder dig afmontere cpu køler, er fordi kølepastaen måske trænger til at blive skiftet el. dårlig forbindelse mellem køler og cpu, sidder køleren ikke helt til, så køler den ikke ordenligt, der er kun en måde at finde ud af det på og det er at afmontere køleren.
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2011 - 10:08 #4
det kan du have ret i tordenfusk, det er også et par år siden jeg satte den i. så lige hvor varm den blev når jeg spillede det var ca 82 grader og det var kun i start menuen i spillet. så vil lige prøve at pille den af
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
09. april 2011 - 17:07 #5
Den maksimale anbefalede temperatur (fra amd's forum) for den cpu er 70c, alt over er for meget og 100c er nok der hvor den bare lukker maskinen for at beskytte sig selv.

Har du et link til dit kabinet og den køler der sidder på, så kan jeg eventuelt hjælpe dig med at finde noget bedre.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2011 - 21:34 #6
ja det ville da være rart hvis du gad det.

øhm kabinettet er sku bare noget gammelt skrammel jeg har taget og sat noget nyt over i så ved ikke lige hvad det er, men min køler på cpu'en er  en zalman. noget lignede denne her http://www.hometheatrepc.com.au/product_info.php?cPath=37&products_id=93

men vil godt have en så lydløs køler som muligt da den også bliver brugt til HTCP :) (også grunden til jeg har valgt passivt på grafikkortet)

men har et problem med den køler jeg har på nu, har 2 gb ekstra ram som jeg skal have sat i, men køleren stikker så meget ud at der kun af plads til 1 ekstra ram altså 3 i alt. det er da lidt underligt syns jeg? kan man ikke få en som ikke er så bred eller måske er lidt smallere i bunden så ram klodsen kan være inden under køleren
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
11. april 2011 - 00:12 #7
Kan du linke til et kabinet der størrelsemæssig minder om.

Det er som så ikke fordi der er noget galt med den køler du har, synes måske den er lige lille nok til at være i et lydløst miljø.

Hvis størrelsen ikke er noget problem, så noget i den her retning vil være bedre.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=308500

og en lidt bedre version.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=434934
Kan ses her.
http://www.xigmatek.com/product.php?productid=5&type=photo

Men hvis den skal være lav fordi dit kabinet ikke er særlig stort og højde på køler er en faktor.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=636372

Der er lidt at kikke på til at starte med.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2011 - 10:09 #8
ja det ser også meget godt ud :)

kabinettets dimensioner er noget ligende denne her http://www.shg.dk/Kabinet/Cooler-Master-Master-Elite-430-2221682.html

hvad siger du så til de her, for den butik ligger lige ved siden af mig, og det minder liddt om det du har fundet.

http://www.fcomputer.dk/CPU_Koeler/Zalman__A_LED_Multi-socket

http://www.fcomputer.dk/CPU_Koeler/Arctic_Cooling_Freezer___Pro_Rev__Multi

http://www.fcomputer.dk/CPU_Koeler/Arctic_Cooling_Freezer___Multi
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2011 - 10:11 #9
hov, de var vist også for høje, så jeg lige
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2011 - 10:36 #10
Nej,  jeg så skulle forkert,  de skulle nok kunne passe
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
11. april 2011 - 15:28 #11
så vælg en af de to artic kølere, har selv en artic på min i7, den siger aldrig noget.

uh, de har noctua
også rigtig gode kølere.

http://www.fcomputer.dk/CPU_Koeler/Noctua_NH-U_B_SE__CPU_Cooler_Multi-socket
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2011 - 16:13 #12
okay :). jeg valgte en artic køler og har også fået den monteret nu, kørte en prime95 test, og cpu'en holder sig på omkring 80 grader. så det er ihvertfald en forbedring, så ved jeg ikke om det er fint nok?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
12. april 2011 - 00:03 #13
det er 20c bare ved brug af en anden køler, og det ved stress test, prime stresser cpu'en mere end normalt, så du kommer nok til at se en forskel der er større end det.

det du eventuelt kunne gøre for yderligt at sænke temp inde i kabinettet, er at installere 2 kabinet kølere, en i for og en i bag, du kan få nogle som næsten ikke kan høres, de køre måske ikke med særlig høje omdr. men det hjælper stadig med at flytte luft gennem kabinettet, og det vil også hjælpe på køling af dit grafik kort.

igen artic, 2 stk. 120mm
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=712217
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2011 - 10:49 #14
Okay,  det vil jeg gøre så

Mange tak for hjælpen ihvertfald.  :)  send lige svar