Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
11. april 2011 - 22:54 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Software mod tyveri af meget dyr bærbar

Hej alle venner,

Jeg har lige bestilt noget, af det lækreste stykke håndværk af en bærbar, at være.
En bærbar til 17,2K, som jeg har sparet op til meget længe, og i må da få specs. at vide:

CPU: Intel Core i7 2,20GHz (Turbo 3.30GHz - 6MB cache - QuadCore)
RAM: Kingston 16GB DDR3 RAM DualChannel
HDD: Intel 320-serie SSD High Perfermence (300GB)
GPU: AMD Radeon HD6970m (2GB dedikeret RAM - DDR3)
SKÆRM: 15.6" FullHD-LED Glare panel (1920x1080)
BATT: 8-cell Li-Ion high-end battery (7600mAH)
LYD: THX TruStudio Pro High Definition
OS: WIN 7 Ultimate

Jeg bruger den på min uddannelse, hvor jeg ikke tør, at lade den stå uden nogen form for tyverisikring, og der mener jeg software. Jeg har kigget lidt på dette, men er der nogle der kender til det?

http://www.pcsneak.dk/downloads.html - Det skulle være sådan, at tyven ikke kan fjerne det, og jeg kan se præcis hvor min PC er, og den tager automatisk 3 webcam billeder af tyven, hvis den bliver stjålet. Kender i det eller kender i andre programmer som kan stemple de forpulede tyveknægte?

Jeg håber der er en eller flere venlig(e) sjæl(e), som kunne tænke sig, at hjælpe, da jeg vil blive meget ulykkelig hvis jeg skulle miste min nye bærbar, som har kostet så mange penge.

Jeg glæder mig til, at høre fra jer!
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. april 2011 - 22:57 #1
Har du overvejet et kabel som kan monteres i dertil hørende hul i bærbar?
Også kaldet Kensington Lock.
Avatar billede beetle Nybegynder
12. april 2011 - 01:14 #2
Installér Linux på den og sæt en screensaver på med Justin Bieber, så skal folk nok holde sig væk ... =)

Pjat til side. Spørgsmålet er hvad du ønsker at opnå. At tyven ikke får noget ud af at stjæle din maskine, eller om tyven ikke er i stand til det.

For den der ved hvad han har med at gøre, så hjælper intet software da det første en tyv vil gøre, hvis han har lidt hjerne, er at reformatere dyret. Bios passwords vil højest være lidt irriterende men ikke nogen reel forhindring, så glemt software - hvis du vil føle dig sikker.

Kensington låsen er en ok foranstaltning hvis det er fordi du vil forhindre nogen i at løbe med den mens du lige er på lokum og der iøvrigt er mange andre mennesker i nærheden.

Men hjemme i privaten, eller på kollegie værelset vil en kensigton lås formentlig bare gøre ondt værre og koste dig et nyt skrivebord ud over den manglende bærbare, når tyven tager en økse i brug for at tage låsen af. Det så jeg ske på en tidligere arbejdsplads. Siden den dag var det forbudt at la' sin maskine stå natten over, og det er det samme råd jeg vil gi' her. Køb dig en lås til når du skal på lokum, og efterlad den kun længere tid der, hvor du føler dig sikker.
Avatar billede MartinAlb Nybegynder
12. april 2011 - 01:28 #3
Hvis det er til at beskytte dine data, så mener jeg at man kan få noget software, der går ind og låser og overvågen computeren, hvis du skulle være så uheldig at få den stjålet.

Som det også bliver nævnt, så tror jeg heller ikke at du skal låse den fast, da tyvene så enten bare ødelægger det, du har låst den fast til eller alternativt computeren.
Avatar billede chalde Seniormester
12. april 2011 - 07:14 #4
- Få en forsikring der dækker tyveri
- Daglig backup så data ikke mistes hvis uheldet er ud (evt. online backup af de vigtigste data)
- Evt. kryptering af personlige data
- Smid evt. det gratis prey på, men forvent ikke at denne type software i sidste ende gør forskellen om han tager den, samt om du ser den igen: www.preyproject.com

Men som det er: Vil en tyv ha den, skal han nok få fat på den eller ødelægge den i forsøget.
Så tænk istedet på hvordan du kan sikre dig at dine data ikke forsvinder sammen med tyven, samt at du kan få maskinen erstattet hvis uheldet er ude.
Avatar billede jokerper Nybegynder
12. april 2011 - 07:46 #5
Jeg har selv benyttet mig af pcsneak, jeg har dog stadigvæk min pc.
Men jeg vil mene, at det kan være en hjælp hvis min pc en dag er forsvundet.

Alene det at når den starter så har den allerede sendt logget, vel at mærke hvis der er net-forbindelse.
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
12. april 2011 - 10:48 #6
John Stigers >
Hvordan fungere sådan en Kensington Lock?

Beetle >
Det jeg ønsker, at opnå er, at hvis uheldet er ude, og én render med min computer, så vil jeg vide hvor den befinder sig, så jeg kan ta' ud og få fat i personen eller få politiet til, at blande sig.
Men hvis der er en løsning for, at en tyv vælger, at lade min computer stå, så vil jeg også gerne have dette. Men alt det beskyttlese jeg kan få, ønsker jeg. Dog skal det ikke forværre min oplevelse ved computeren, forstå mig ret.

Martinalb >
Alle mine vigtigste data ligger på harddiske hjemme i privaten, så det er ikke det. Det er det med, at én skulle rende med så dyr en computer, og jeg på ingen måde kan fælde tyven. Det jeg vil er noget software der kan fælde tyven, og noget der gør, at tyven bare ikke tør rører min PC.

Håber i kan hjælpe mig! :o)
Avatar billede beetle Nybegynder
12. april 2011 - 10:55 #7
Min pointe er, at med mindre du har med en uvidende/dum tyv at gøre, så kan du ikke opnå det du ønsker. Uanset hvad du så installerer af software, så betyder det nada, når det første der sker er, at harddisken pilles ud og formateres fra en anden maskine.

Men det skal da ikke forhindre dig i at forsøge at fange den mindre kloge tyv på den måde. Du gør bare ikke dig selv en tjeneste ved at føle dig sikret på det grundlag.
Avatar billede kaspersoendergaard Nybegynder
12. april 2011 - 12:16 #8
beetle >

Så det rigtige jeg kan gøre er faktisk, at snakke med min forsikring, få dem til, at dække det hvis uheldet er ude? Få et program installeret der kan røbe den mindre kloge tyv, også hele tiden ta' noget back-up af de vigtige ting, er det sådan du mener, at det burde gøres, så send et brugbar svar og du får nogle point! :o)
Avatar billede beetle Nybegynder
12. april 2011 - 12:42 #9
Ja stort set det du skriver, men det vigtigste er selvfølgelig at sørge for ikke at gøre det muligt for en tyv at stjæle din pc til at begynde med, og det er sådan ca. 99% af hele historien.
Avatar billede beetle Nybegynder
12. april 2011 - 12:44 #10
Og her er et svar =)
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. april 2011 - 21:38 #11
#6
Et billede siger det hele: http://www.maclife.com/files/u36/0630_Kensington_Lock_380.jpg

Efter min mening og erfaring, er software intet værd.
Der skal direkte tyverisikring til.
Avatar billede beetle Nybegynder
12. april 2011 - 22:11 #12
Jeps, det bliver hurtigt til noget i denne stil:
http://images.defensetech.org/images/secure-laptop.jpg
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. april 2011 - 22:38 #13
Overdrivelse fremmer forståelsen :D