Avatar billede Slettet bruger
14. april 2011 - 18:33 Der er 7 kommentarer

sygdom med rengøring?

Hej. Jeg vil gerne vide om der er en sygdom, hvor man priotere rengøring/og oprydning meget højt? Hvor man virkelig bare ikke kan holde ud hvis der er rent, og vil have det i første række? Det er måske ikke så meget bare det at have rent, mest bare at der er ryddet over alt.. Håber nogle kan hjælpe mig (jeg vil ikke sige hvem jeg tænker på/har mistanke om)
Kærlig hilsen Mathilde :)
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2011 - 18:35 #1
(Rettelse)
Man ikke kan holde ud hvis der ikke er rent...
Avatar billede inglenook Praktikant
14. april 2011 - 18:37 #2
OCD (Obsessive Compulsive Disorder)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. april 2011 - 20:12 #3
...Joda - som svaret af ingenook....

Men vedkommende må gerne kigge forbi hos mig...
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2011 - 20:28 #4
Nogle mennesker har en kompulsiv trang til at vide hvor alting er, samt et regelsæt som bliver trukket ned over hovedet på andre mennesker.

Rengøring derimod, er mere sygeligt, da disse mennesker har stor viden om bakterier og andre vira.

Det første man opdager ved disse mennesker/typer er, at de kompulsivt iagttager ens opførsel og dit hjem med kommentarer som: Ad! hvor ulækkert eller hvor er det klamt! Specielt blandt unge.

Nogle hjem, ligner et billed fra et IKEA katalog, men personligt syntes jeg det er mere hyggeligt hvis man kan se at der bor nogle.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
15. april 2011 - 10:48 #5
vil bare sige til jape44 -> det er IKKE mere sygeligt at have OCD i form af rengøring!

OCD i alle former er stadig OCD, forskellen er graden af problemmet. Der er også folk som skal vaske hænder GRUNDIGT 20 gange, men det er ikke ensbetydene at de også skal have alt rent.

Jeg vil råde Mathilde at tage en snak med sin læge og få en henvisning til psykolog/psykiator da det er muligt at gøre noget evd dette problem.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2011 - 14:44 #6
Hej Tak alle sammen for jeres svar.!:)
Men tror ikke alligevel at det er en sygdom (Han/hun) har. Det er nok bare sådan det personen er. Jeg havde nok også overdrevet lidt (det er ikke så slemt), personen holder bare meget af at der er rent. Men tak for at i ville svare på mit spørgsmål, det er jeg virkelig glad for:)
          Kærlig Hilsen Mathilde:)<3
Avatar billede inglenook Praktikant
16. april 2011 - 15:06 #7
Jamen saa laegger jeg et svar og forventer alle andre goer det samme saa du kan lukke spoergsmaalet igen.