Avatar billede Venze Nybegynder
22. april 2011 - 21:51 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Computer hænger ved BIOS skærm

Hej jeg håber der er nogen her den kan hjælpe mig, jeg har et problem med en computer til mit arbejde, den virked fint igår, og alt kørte som det skulle, den blev så taget ned da jeg var færdig med den, idag da jeg starter den op så hænger den ved bios skærmen og der sker ikke mere, når man tænder den så kommer der et kort beep, og der kommer lys kort i tasteturet, men så når den hænger ved bios skærmen og der står man kan trykke på del, tab og esc for de forskelige funktioner, så sker der ikke noget der er ikke noget liv i tastaturet, og de virker fint med andre computere.

Jeg har prøvet at tage bateriet ud i over en time det hjalp ikke den gør det samme, jeg har prøvet at tage strøm stikket ud og så holde powerknappet inde i 30 sek. det hjalp heller ikke, har prøvet at tage rammen ud og den kommer med rigtig fejlbeep, har tjekket at cpuen sider som den skal, har prøvet at tage cd-rom drevet fra, harddisk fra der sker ikke noget. Og jeg kan bare ikke finde noget på nettet der kan hjælpe mig.

Er der nogen der kan give mig en gylden løsning på dette problem for jeg ved snart ikke hvad det kan være, da jeg har tjekket det meste.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2011 - 22:15 #1
Formoder det er en stationær pc.
Kører dine blæsere?
Kan du se om harddisken arbejder?
Avatar billede Venze Nybegynder
22. april 2011 - 22:18 #2
Blæserne kører, der sker ikke noget med harddisken, for den går ikke videre fra bios skærmen til at begynde at loade styrersystemet, og ja det er en stationær.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2011 - 22:22 #3
Hvis du går ind i bios er den så sat til at boote fra hdd som 2 valg? (dvd drev 1 valg)
Avatar billede Venze Nybegynder
22. april 2011 - 22:26 #4
Jeg kan ikke gå ind i BIOS, lige meget hvad jeg trykker på, på tastaturet så sker der ikke noget, kan ikke engang slå numlock til.
22. april 2011 - 22:47 #5
... Prøv med et andet tastatur / mus !!!

BIOS går jo ud og checker diverse enheder, bla Tastatur/mus/... under POST opstart...
Det er set at et tastatur (Stavepladen) på en eller anden måde er gået i UDU, at den så låser systemet undervejs.
Det er vel det du oplever ?
Avatar billede beetle Nybegynder
22. april 2011 - 22:49 #6
Det lyder som om du har været det meste igennem jeg normalt ville foreslå. Det eneste jeg ikke ser på din liste er at prøve med et andet grafikkort (hvis det er af indstikstypen) og så men en anden strømforsyning. Hvis det stadig ikke gør nogen forskel, så er der ikke så meget tilbage end at kigge sig om efter et nyt bundkort.

Du siger at "den blev taget ned", hvordan taget ned? .. flyttet rundt på, slukket? .. Selv et let stød på det "rigtige" sted kan slå revner i et bundkort hvis det er spændt for hårdt, eller skævt, op i kabinettet - lidt ligesom en forrude der slår revner når bilen kommer på liften på værkstedet.
Avatar billede Venze Nybegynder
22. april 2011 - 22:53 #7
Har prøvet med 3 forskelige tastaturer, har enda prøvet uden tastatur samme resultat, har lige sat cpuen over i en anden maskine der er identisk, så det er ikke CPUen der gået.

Har haft den sat til min skærm derhjemme plus de kabler som jeg bruger til min egen computer, så den blev taget ned, så var det bare kablerne og det der blevet taget ud. Den har ikke fået nogen bump hvad jeg ved af plus at kablerne heller ikke blev taget ud før den var helt slukket og power knappen bagpå var slået fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2011 - 23:01 #8
5 volt kredsen er gået på PSU er mit bud.
Hdd skal bruge 5 volt til styrekrdsen og hvis denne ikke er til stede stopper det. Dine blæsere kører så 12 volt virker.
22. april 2011 - 23:05 #9
... hvis den helt mangler 5V, så vil der da ikke komme noget som helst på skærmudgangen ? Som jeg har indtryk af at der gør ??? Eller hyr ???

...og der står man kan trykke på del, tab og esc for de forskelige funktioner...
Avatar billede Venze Nybegynder
22. april 2011 - 23:10 #10
Har prøvet at skifte CPU, RAM og grafik kort nu og det er det samme, så i tror det er strøm forsyningen?
Avatar billede Venze Nybegynder
22. april 2011 - 23:12 #11
Når man tænder den kommer der et beep og så dukker BIOS billedet frem hvor der står WINFAST tryk på tab for at se boot sekvens, del for at komme ind i BIOS og esc for at vælge boot enhed. Og så stopper den bare, der sker ikke noget man kan ikke engang slå numlock til på tastaturet eller noget, det er dødt, og lige meget hvad man trykker på sker der ikke noget. CD-Rom drevet får strøm kan både åbne og lukke det.
Avatar billede beetle Nybegynder
22. april 2011 - 23:21 #12
Strømforsyningen er der jeg ville starte. Det er (næsten) altid der "uforklarlige" problemer kommer fra.
Avatar billede Venze Nybegynder
22. april 2011 - 23:26 #13
Okay så vil jeg prøve med en anden, håber lidt det er det, da det sikkert er billigere at skaffe end et halvgammelt bundkort.
Avatar billede Venze Nybegynder
22. april 2011 - 23:31 #14
Nej der hjalp heller ikke med en anden strømforsyning, så er det kun tilbage at prøve en anden harddisk, ellers så er det nok desvære bundkortet der er gået.
Avatar billede Venze Nybegynder
22. april 2011 - 23:38 #15
Og det hjalp heller ikke med en anden harddisk, så det er nok bundkortet det er galt med på en eller anden måde.
23. april 2011 - 09:37 #16
(Afbryd DATA forbindelsen til DVD + HD + ... og se hvad der sker ?)
Avatar billede Venze Nybegynder
23. april 2011 - 11:00 #17
Det havde ingen effekt, kan det være muligt at BIOSen er i stykker på en eller anden måde?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2011 - 12:02 #18
Det kan det sagtens være.
Du har haft bios battri ude kan jeg se.
Om det har nulstillet bios kan jo ikke vides.

Er der en jumper på bundkortet til at resette bios? Er et sted med tre pinde hvor der er en jumper henover. Hvis man flytter jumperen skulle bios resettes.
Avatar billede Venze Nybegynder
23. april 2011 - 12:11 #19
Ja jeg har prøvet at resette den op til flere gang som der står i manualen til bundkortet.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2011 - 12:21 #20
Det ser ikke for godt ud.
Boot fra Windows cd er også udelukket?
Avatar billede Venze Nybegynder
23. april 2011 - 12:53 #21
Ja for den går ikke videre fra det skærm billedet, det er som om den ikke ved hvad den skal.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2011 - 13:04 #22
Jeg tror desværre at #17 er svaret på dette spm.
Avatar billede Venze Nybegynder
23. april 2011 - 15:02 #23
Ja desvære, når men så er det vel på tide at finde et erstatsning bundkort.
Avatar billede Venze Nybegynder
07. maj 2011 - 00:59 #24
Det var bundkortet, det virker fint med nyt bundkort.