Avatar billede harryfink Praktikant
23. april 2011 - 14:03 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kraftig nok PC til HD-videoredigering?

Goddag,

Jeg er på udkig efter en 17" bærbar, som er kraftig nok til HD-videoredigering. Jeg har bl.a. set på denne:

http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=4913371

- AMD Athlon II Dual Core P340 2,2 GHz
- 4 GB DDR3 ram
- 320 GB Sata harddisk 7200 rpm.
- 17,3" HD+ LED BrightView skærm 1600*900
- ATI Radeon HD 5470 Grafik 512/2713 MB
- Windows 7 Home Premium 64 bit

Der skal redigeres i Sony Vegas HD Platinum, og der skal fortrinsvis produceres korte 720p-klip til netbrug (f.eks. 5 minutter til Vimeo/YouTube - optaget med Nikon D3100).

Det vil altså sige, at det vigtigste er, at selve *redigeringen* kører glidende. Renderingen (altså eksporteringen) må således gerne være mindre hurtig.

Hvis computeren *ikke* er kraftig nok, hvad skal jeg så være på udkig efter i stedet?

- Mere ram?
- Kraftigere processor?
- Bedre grafikkort?

På forhånd mange tak for hjælpen! :)

Mikkel
Avatar billede clb92 Nybegynder
24. april 2011 - 02:41 #1
Den PC burde kunne klare jobbet. Jeg kan dog sagtens tage fejl, så vent eventuelt på andre svar :)

Alt efter hvor mangle klip du klipper sammen (har hentet ind i programmet/sidder og arbejder med) osv, kan det godt sløve den lidt ned, specielt med en del andre programmer åbne... Arbejder selv i Sony Vegas Pro med en del klip af opløsningen 1920x1200(lidt over FullHD), og masser af layers, og der er 6 gigabyte DDR3 RAM rigeligt, så det burde ikke være et problem...

2,2 GHz burde også være okay.

Grafikkortet burde også være okay.

Har den kun én harddisk på 320 GB? Hvis den har plads til flere diske, burde du nok opgradere, eftersom du hurtigt får brugt pladsen HVIS du gemmer videofilerne på computeren. Du kan selvfølgelig også bruge en ekstern harddisk.

Igen: Jeg kan sagtens tage fejl, men er rimeligt sikker på, at den er god nok.
Min 5½ år gamle bærbar (HP med 1,6 GHz processor, 4 GB ram, 128 MB grafik hukommelse) kan også redigere FullHD video... Det er bare ikke særlig sjovt at sidde og vente på den. Den kan heller ikke afspille video over 720p :P
Avatar billede clb92 Nybegynder
24. april 2011 - 02:44 #2
Den PC burde kunne klare jobbet. Jeg kan dog sagtens tage fejl, så vent eventuelt på andre svar :)

Alt efter hvor mangle klip du klipper sammen (har hentet ind i programmet/sidder og arbejder med) osv, kan det godt sløve den lidt ned, specielt med en del andre programmer åbne... Arbejder selv i Sony Vegas Pro med en del klip af opløsningen 1920x1200(lidt over FullHD), og masser af layers, og der er 6 gigabyte DDR3 RAM rigeligt, så det burde ikke være et problem...

2,2 GHz burde også være okay.

Grafikkortet burde også være okay.

Har den kun én harddisk på 320 GB? Hvis den har plads til flere diske, burde du nok opgradere, eftersom du hurtigt får brugt pladsen HVIS du gemmer videofilerne på computeren. Du kan selvfølgelig også bruge en ekstern harddisk.

Igen: Jeg kan sagtens tage fejl, men er rimeligt sikker på, at den er god nok.
Min 5½ år gamle bærbar (HP med 1,6 GHz processor, 4 GB ram, 128 MB grafik hukommelse) kan også redigere FullHD video... Det er bare ikke særlig sjovt at sidde og vente på den. Den kan heller ikke afspille video over 720p :P
Avatar billede harryfink Praktikant
07. juli 2011 - 02:31 #3
Tak for hjælpen! Jeg endte med at skaffe den nævnte maskine, og det fungerer fint! :)

Vil du have points? :)
Avatar billede clb92 Nybegynder
07. juli 2011 - 03:08 #4
Glad for at jeg kunne hjælpe :)