Avatar billede blenderbruger Novice
26. april 2011 - 15:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP jeg kan ikke komme på nettet!

Jeg har 3 computere, en med XP, en med Vista og en med Win7.

Men kun XP'eren kan komme på internettet (fibernet, én fast DHCP adresse).

Jeg har en switch som de var koblet på, og jeg har taget den af og sat hver enkelte computer på, men stadig er det kun XP'eren der kan gå på nettet.

Alle de andre siger til mig, at netværket ikke er identificeret, og får at vide at "LAN-forbindelse" har ikke en gyldig IP-konfiguration.

Hvad gør jeg? Det kan IKKE være netværkskortene der er noget galt med, for det er der statistisk set meget lidt sansynlighed for. Den ene af dem, den med Win7 er en helt ny computer, og den opfører sig som Vista (ved at den ikke kan gå på internettet).
Avatar billede blenderbruger Novice
26. april 2011 - 15:43 #1
PS jeg har også prøvet at genstarte fiberboksen, men det hjalp ikke.
26. april 2011 - 15:59 #2
...har du en RouterBox imellem ?
Eller går du direkte 'ud i verden' ?
...(fibernet, én fast DHCP adresse).... ?
Avatar billede blenderbruger Novice
26. april 2011 - 16:29 #3
"(fibernet, én fast DHCP adresse)."

Ups, bare én fast adresse, det var IKKE DHCP ;)

undskyld.

Nå, jeg har ikke router imellem.
26. april 2011 - 16:44 #4
... hvorfor er det med bare én fast adresse, det var IKKE DHCP ;) ?
Så er der jo alligevel kun én PC 'på' ad gangen!

Den er sansynligvis 'låst' til XP'ens MAC adresse; snak med din leverandør ?

Eller skaf/køb en Router imellem; så er du over det problem...
Avatar billede blenderbruger Novice
26. april 2011 - 17:01 #5
Det virker meget som om at min internetforbindelse er låst til én computer, eller også er de to andre bærbare i stykker.
Avatar billede wanze Nybegynder
26. april 2011 - 17:36 #6
Hvis du kun har en IP-adresse og ingen router, så vil der kun kunne være én computer på netværket ad gangen.

Typisk bliver en adresse "lejet" ud til en specifik MAC-adresse, dvs. et bestemt netkort. Herefter vil centralen, der giver dig IP-adressen ikke tillade at andre bruger den IP-adresse, da de mener den tilhører den førnævnte MAC-adresse.

Hvis du vil have alle tre på netværket skal du opsætte et NAT. Den nemmeste måde at gøre dette på er blot ved at koble en router til.

Hvis du bare gerne vil på med én af de andre computere istedet for din Windows XP-computer, så sæt kablet til Windows XP-computeren og kontrollér at netværket virker. Når det er tilfældet, så går du ind i kommandolinjen (Windowstast+R) og skriver ipconfig /releaseall. Herefter vil "lejekontrakten" blive ophævet og andre computere kan få lov til at bruge IP-adressen. Samtidig vil du naturligvis også miste forbindelsen på din Windows XP-maskine.
Avatar billede danfos Nybegynder
28. april 2011 - 12:31 #7
Hvis du ingen router har sat på, så kan du kun have en computer sat til ad gangen.

Det kan godt være at du har prøvet at sætte de andre computere direkte i fiberboksen og hvis ellers computerne er sat til DHCP configuration, så vil de med tiden komme til at virke.

Din xp computer virker fordi at din udbyder har "accepteret" mac adressen. Når du smider en af dine andre computere direkte i fiberboksen, så kan der gå op til 30 min til 2 timer før du får forbindelse.

Dan